זה לא סוד שהביקוש לשעוני יוקרה, למרות המיתון מסביב לעולם, כמעט ולא נפגע. זה גם לא סוד שהמותג המבוקש ביותר הוא רולקס. בנוסף, אם אתם עוקבים אחרי עולם שעוני היוקרה, אתם גם בטח יודעים שהמותג שזוכה למספר הזיופים הגדול ביותר הוא רולקס. בראיון שהעניק אריין ואן דה ואל (Arjen Van De Vall), מנכ״ל Watchfinder, פלטפורמת המסחר לשעוני יוקרה שנמצאת בבעלות תאגיד מוצרי היוקרה ריצ׳מונט, לרדיו בלומברג, הוא חושף נתון מפתיע, לפיו אחד מכל 10 שעוני יוקרה שמוצע למכירה באמצעות Watchfinder הוא שעון מזויף. הנתון הזה הופך למדהים, כש-ואן דה ואל חושף כי מחצית מהשעונים הללו הם שעוני רולקס מזויפים. מוזמנים להצטרף אלינו ולגלות ביחד איתנו איך שעונים מזויפים שוברים שיאים ולשמוע לאן עובר פרדריק ארנו, הבן של האיש העשיר בעולם, לאחר שלוש שנים בלבד בטאג הויר.

שעונים מזויפים שוברים שיאים

מומחים מעריכים את מספר שעוני הרולקס המזויפים שמיוצר מדי שנה במספר שנע בין 20 ל-40 מיליון שעונים. זה לא באמת משנה אם מדובר ב-20 מיליון ובין אם מדובר ב-40 מיליון, כי שני המספרים הללו מהווים כמות מדהימה בהשוואה למספר השעונים שרולקס מייצרת מדי שנה, המוערך בכמיליון יחידות. השווי של שוק השעונים המזויפים מוערך בסכום שנע בין 1 ל-2 מיליארד דולר בשנה. המספר הזה הופך את השוק של שעוני הרולקס המזויפים לאחד משווקי הזיופים הרווחיים ביותר בעולם, כך שלא קשה להבין למה כל כך הרבה זיופים של שעוני רולקס מסתובבים בעולם. הדגמים הפופולריים ביותר בקרב זייפנים הם שעוני הדייטג׳אסט, הסאבמרינר וה-GMT Master. השעונים הללו מגיעים בעיקר מסין או הונג קונג, מדינות עם בסיס ייצור גדול ועלויות עבודה נמוכות, מה שהופך אותן לאידיאליות ליצרני הזיופים.

כשאנחנו חושבים על זיופים של רולקס, יכול להיות שאנחנו חושבים על כל אותם שווקי פשפשים שכולנו מכירים מטיולים מסביב לעולם, כשבחלק מהם שעונים מזויפים נמכרים במשקל. עם זאת, ישנם גם זיופים איכותיים הרבה יותר, כאלו שכמעט ולא ניתן לזהות כי לא מדובר בזיופים וקשה עד בלתי אפשרי למצוא את ההבדלים בינם לבין השעונים המקוריים.

אם נחזור לראיון של ואן דה ואל, חשוב להבין כי הוא מתייחס לשעונים שהמוכרים שלהם, במרבית המקרים, העריכו כי הם שעונים מקוריים ולא היו מודעים כלל לעובדה שמדובר בשעונים מזויפים. אנשי Watchfinder, כמו מרבית הפלטפורמות למכירה של שעוני יוקרה, מבצעים מערך מקיף של בדיקות לאימות המקוריות של כל שעון ושעון שמוצע למכירה באמצעות הפלטפורמה.

ואן דה ואל מספר כי המספר ההולך וגדל של שעוני ״סופר קופי״ – זיופים באיכות גבוהה ביותר, הופך את תהליך האימות הזה לבעייתי יותר ויותר.

איך בודקים שעונים ב-Watchfinder? 

לפי ואן דה ואל, זה נהיה יותר ויותר קשה להפריד בין זיופים לבין ״הדבר האמיתי״, כשאלא אם מדובר במומחים שעברו הכשרות בתחום, המשימה הזאת כמעט בלתי אפשרית. ״רמת התחכום עולה באופן משמעותי״, הוא מספר.

ואן דה ואל מספר – ״יש לנו צ׳קליסט כשהשענים שלנו מקבלים שעון לבדיקה. בעבר, כ-20 אחוזים מהשעונים שקיבלנו דרשו בדיקה נוספת, מעמיקה יותר, כדי לנסות ולקבוע האם הם מזויפים או לא. כיום, מדובר בסביבות 80 אחוזים מהשעונים שזקוקים לבדיקה נוספת, בדיקה יסודית הרבה יותר, כדי לראות אם הם מקוריים או לא״.

שעונים מזויפים שוברים שיאים - אריין ואן דה ואל. מקור - לינקדאין.
שעונים מזויפים שוברים שיאים – אריין ואן דה ואל. מקור – לינקדאין.

לפי ואן דה ואל, למומחים של Watchfinder יש תהליך בדיקה בן 60 שלבים, שמתחיל בבדיקה קוסמטית של השעונים, הסרת גב השעון כדי לבדוק ויזואלית את המנגנון ולנסות ולראות אם המנגנון נראה מקורי לפחות במבט ראשון. לאחר מכן בודקים התאמה של המספרים הסידוריים על גוף השעון למספרים הסידוריים שמופיעים על הכרטיס והניירת שמגיעה עם השעון. השלב הבא הוא בדיקה שהשעון לא נרשם כשעון אבוד או גנוב במסדי נתונים שונים מסביב לרשת שבהם אנשים מפרסמים רשימת שעונים אבודים/גנובים.

“כאחד המובילים בקטע הזה, אנו מעודדים את כולם לאמץ שיטות עבודה דומות. לא מדובר רק בשעונים מזויפים, אלא גם בשעונים שאבדו ונגנבו”, מפציר מר ואן דה ואל.

שעונים מזויפים שוברים שיאים - Watchfinder - המומחים לשעוני יד שניה. מקור - לינקדאין.
שעונים מזויפים שוברים שיאים – Watchfinder – המומחים לשעוני יד שניה. מקור – לינקדאין.

כאמור, שעונים מזויפים באיכות גבוהה הופכים הרבה יותר קשים לזיהוי, שכן הם מיוצרים כהעתקים כמעט מושלמים של השעונים המקוריים, כשפעמים רבות ניתן למצוא בשעונים הללו חלקים מקוריים.

ואן דה ואל מספר כי יצרני שעוני הסופר קופי משתמשים באותו ציוד ובאותם כלים כמו יצרני שעונים שוויצריים מיומנים. בנוסף, הוא מספר כי הם מעסיקים שענים מיומנים, שמשתמשים באותן טכניקות להרכבה וגימור של שעונים שאפשר למצוא בתעשיית השעונים השוויצרית.

שעונים מזויפים שוברים שיאים – המסקנות

חשוב לנו להדגיש פעם נוספת כי במרבית המקרים לא מדובר בשעונים שהבעלים שלהם יודעים כי הם מזויפים ומנסים בכל זאת למכור אותם כמקוריים. כלומר, אותם מוכרי שעונים רכשו אותם בעצמם כשהם בטוחים כי מדובר בשעונים מקוריים, בין אם מדובר בקניה מחנויות לשעוני יוקרה מסביב לעולם או בקניה של שעונים מסוחרים פרטיים או אתרי יד שניה למכירת שעונים. גם כאן חשוב ולהדגיש כי סביר להניח כי חלק משמעותי מהמוכרים המקוריים של השעונים הללו גם הם לא ידעו כי מדובר בשעונים מזויפים. כפי שסיפר ואן דה ואל בראיון, האיכות של אותם זיופים הולכת ומרקיעה שחקים, כששעוני סופר קופי הופכים כמעט לשעונים זהים למקור, כשפעמים רבות מבלי לפתוח את השעון לא ניתן לזהות את הזיוף.

הנתונים הללו רק מדגישים את החשיבות ההולכת וגוברת בזהירות גבוהה עוד יותר ברכישה של שעוני יוקרה, כשתרשו לנו לציין כי גם כשרוכשים שעון חדש – אנחנו ממליצים לכם להיזהר. כמובן, אם רוכשים שעון יוקרה מבוטיק מורשה של אחת מיצרניות שעוני היוקרה, אתם יכולים להיות בטוחים ורגועים כי השעון שלכם יהיה מקורי. גם אם אתם רוכשים שעון ממשווק מורשה או מחנות מוכרת ואמינה, סביר להניח כי השעון שאתם רוכשים הוא מקורי, או שלפחות אתם יכולים לסמוך על החנות ולחזור אליה במקרה ויתברר כי מדובר בשעון מזויף.

אנחנו לא פוסלים רכישה של שעון יוקרה יד שניה ממוכרים פרטיים. אנחנו רק רוצים להדגיש פעם נוספת עד כמה זה חשוב לבדוק היטב את השעון לפני שאתם משלימים את הרכישה ובעיקר – להכיר היטב את המוכר. כפי שציינו בכתבות שונות בעבר, בעולם שעוני היוקרה, חשוב מאוד להכיר את המוכר, או כמאמר הפתגם הנפוץ בעולם שעוני היוקרה – אתה קונה את המוכר, לא את השעון.

בכל מקרה, הרמה של הזיופים רק תלך ותשתפר בשנים הקרובות, כך שהחשיבות של קניית שעון ממקום מורשה, מסודר ואמין, תלך ותגבר בעתיד.

הבן של ארנו משתדרג או שפשוט נמאס לו מטאג הויר?

המגזין השוויצרי NZZ – Neue Zürcher Zeitung מדווח כי פרדריק ארנו, בנו של יו״ר קבוצת LVMH, ברנאר ארנו, עובר לתפקיד בכיר בבולגרי, לאחר שלוש שנים כמנכ״ל טאג הויר. ב-LVMH אמנם לא מתייחסים להודעה הזאת, אבל היא צוברת תאוצה במגזינים מעולם שעוני היוקרה מסביב לעולם וסביר להניח כי בימים הקרובים נקבל הבהרות לנושא בצורה כזאת או אחרת.

ברנאר ארנו. מקור - ויקיפדיה.
ברנאר ארנו. מקור – ויקיפדיה.

המגזין, שנחשב למגזין המוביל בשפה הגרמנית בשוויץ, מדווח כי ג׳וליאן טורנארה, שנחשב לכוכב עולה בתוך קונגלומרט מוצרי היוקרה LVMH, לאחר שהצליח לשנות את ה-DNA של זניט מאז כניסתו לתפקיד מנכ״ל החברה בשנת 2017, ייכנס לתפקידו של פרדריק ארנו בטאג הויר.

לא ברור כרגע מה התפקיד שאליו ייכנס פרדריק ארנו, שכן מנכ״ל בולגרי כרגע, ז׳אן כריסטוף באבין, נחשב לאחד המנכ״לים הבולטים בתעשיית שעוני היוקרה השוויצרית ולדמות מפורסמת בזכות עצמו, כשהוא נחשב לאחד המייסדים של ה-Geneva Watch Week שיצא לדרך בשנת 2020, שנת הקורונה ומאז הפך לאירוע הקיץ של תעשיית שעוני היוקרה השוויצרית.

מטה LVMH בפריז. מקור - ויקיפדיה.
מטה LVMH בפריז. מקור – ויקיפדיה.

ברנאר ארנו, שבשנתיים האחרונות מצטרף לשמו לסירוגין התואר ״האיש העשיר בעולם״, משלב את ילדיו במותגים השונים תחת קבוצת LVMH, כשנראה כי לכל אחד מהם מסלול התפתחות מתוכנן מראש משלו. חמשת ילדיו של ארנו, משני נישואים, הם מי שככל הנראה יירשו את אימפריית מוצרי היוקרה שבנה האב. על פי הדיווחים, המשפחה מתכנסת לארוחות בוקר עסקיות במידת האפשר, כדי לחלוק רעיונות ונתונים לגבי ביצועי הזרועות השונות של הקבוצה.

ז’אן ארנו, הצעיר מבין חמשת ילדי ארנו, הצטרף ל-La Fabrique du Temps, המייצרת שעונים עבור לואי ויטון ודניאל רוט, כמנהל שיווק ופיתוח.

יצרני השעונים המאסטרים מייקל נבאס ואנריקו ברבסיני עדיין מנהלים את הפעילות, אבל ז’אן ארנו הוא מנהל השעונים של לואי ויטון, ולמעשה קובע דרך חדשה עבור La Fabrique du Temps, כולל תוכנית חדשה לייצור שעונים תחת השם ג’רלד ג’נטה.

הבת הבכורה למשפחת ארנו, דלפין, נחשבת על ידי רבים לראשונה שתתפוס את הפיקוד על LVMH לאחר פרישתו של אביה, בן ה-74. דלפין הפכה למנכ”לית של דיור, המותג השני בגודלו של הקבוצה, מוקדם יותר השנה, כשבעבר היא הייתה סגנית מנכ”ל לואי ויטון, המותג הגדול ביותר של LVMH.

אנטואן ארנו הוא מנכ”ל וסגן יו”ר חברת האחזקות LVMH Christian Dior SE וכן מנכ”ל ברלוטי ויו”ר לורו פיאנה (Loro Piana).

אלכסנדר ארנו עסוק בשינויים של טיפאני ושות’ (Tiffany & Co) לאחר ש-LVMH רכשה את ענקית התכשיטים העולמית תמורת 16 מיליארד דולר בשנת 2020.

בכל הקשור לפרדריק ארנו, הכניסה שלו לתפקיד מנכ״ל טאג הויר לוותה בלא מעט ביקורת על כך שהאב מפקיד את אחת ממותגי שעוני היוקרה המפורסמים ביותר בעולם בידיו של בחור צעיר כל כך, זאת למרות שלפי דיווחים רבים, פרדריק ארנו עבר מסלול הכשרה תחת פיקוחו ההדוק של ז׳אן-קלוד ביבר בתפקידים קודמים בטאג הויר.

כאמור, התפקיד שאותו יקבל פרדריק ארנו לא ברור, במיוחד בהתחשב בעובדה שבאבין ככל הנראה נשאר בתפקידו. בכל מקרה מדובר בקידום משמעותי, שכן המכירות של בולגרי, ענקית תכשיטים עולמית, גדולות יותר מכל ההכנסות של חטיבת שעוני היוקרה של קבוצת LVMH. המעבר לבולגרי, אם כך, יעניק לפרדריק ארנו ניסיון רחב יותר ומשמעותי יותר.

מה יקרה בזניט וטאג הויר? 

תפקיד מעניין נוסף שנותר פתוח הוא מנכ״ל זניט. כפי שציינו, מי שצפוי להחליף את פרדריק ארנו בתפקידו הוא המנכ״ל המוערך של זניט, ג׳וליאן טורנארה. לא ברור מה משמעות חילופי התפקידים הללו בקבוצת LVMH – האם המעבר מזניט לטאג הויר נחשב לקידום? האם מדובר בסוג של מינוי חירום, כשהתקווה היא כי טורנארה יצליח לגרום גם לטאג הויר לעלות על דרך המלך, ממש כפי שהוא עשה בזניט בשנים האחרונות? לא ברור.

מה שכן ברור הוא כי עבור טאג הויר מדובר בבשורה מעניינת. אמנם פרדריק ארנו הוא ״הבן של״ וככל הנראה יכול היה להשפיע על אביו בקלות רבה, אבל סביר להניח כי לטורנארה תהיה יד חופשית יותר לבצע שינויים בטאג הויר, בהתחשב בהצלחה שלו בשנים האחרונות בזניט. המותג טאג הויר, במיוחד תחת ז׳אן-קלוד ביבר, שימש כ״פרת המזומנים״ של תאגיד LVMH. ההכנסות מהמכירות של שעוני המותג עזרו לקדם דווקא את המותג הובלו ולקדם אותו לקטגוריות שוק גבוהות יותר.

זניט לעומת זאת הוא מותג שחווה סוג של רנסאנס בשנים האחרונות, למרות שלעיתים נדמה היה כי החברה מתמקדת בעיקר בהשקות של שעוני ״Re-Issue״. עם זאת, החברה הציגה שעונים מתקדמים מאוד מבחינה הורולוגית והיא נחשבת בחזית הטכנולוגית של עולם שעוני היוקרה, עם מנגנוני האל-פרימרו שלה, שפועלים בקצב של 36,000 ויברציות לשעה ומסוגלים למדוד זמן בדיוק של מאית השניה, שעונים דוגמת הטורביון הכפול שלה ואחרים.

יהיה מעניין לעקוב אחרי הדיווחים מקבוצת LVMH בשבועות הקרובים ולראות כיצד יסתיים סבב המינויים החדש בקבוצה, כשכאמור, מי שצפויים למשוך לא מעט תשומת לב בתקופה הקרובה הם המותגים זניט וטאג הויר.