אחד הטרנדים המעניינים ביותר והחמים ביותר בעולם השעונים הוא עולם המיקרוברנדים. אם תרצו, מדובר באחד התחומים הרומנטיים ביותר בעולם השעונים. כזה שמתכתב עם השנים הראשונות של תעשיית השעונים השוויצרית, כששמות שיהפכו במרוצת השנים לשמות של מותגי השעונים המובילים בעולם הקימו סדנאות לייצור שעונים בעליית הגג או בחדר כזה או אחר בביתם והתחילו לייצר שעונים. אבל מה זה בכלל שעוני מיקרוברנד? האם יש הגדרה מדויקת לתחום הזה? איך המגמה הזאת נולדה ומי השמות הבולטים בתחום? הגורו יצא לחקור את התחום הזה לעומק כדי להביא לכם תשובות לכל השאלות הללו ועוד.

שעוני מיקרוברנד – מה זה בכלל?

טרנד או מגמת שעוני המיקרוברנד היא תופעה חדשה יחסית. התופעה הזאת התחילה לצבור תאוצה ולהתפתח בשנים הראשונות של המילניום הנוכחי. מהפכת האינטרנט הובילה אנשים לשנות את הרגלי הצריכה שלהם וחשפה אותם לכמויות בלתי נתפסות של מידע, שאותו היו צריכים להשיג לפני כן בעמל רב וגם אז ספק אם הם היו מצליחים להשיג אותו. בנוסף, היא הפכה תחומים רבים לנגישים יותר. כך למשל, חובב שעונים שרצה להתחיל לייצר שעונים בעצמו, יכול היה לקבל אינסוף מידע על ייצור שעונים ברשת האינטרנט ולהתחיל להקים חברת שעונים משלו. חברות השעונים הללו נקראות מיקרוברנד.

אם נרצה הגדרה מדויקת יותר למונח, הרי שמדובר ביצרניות שעונים שהן בדרך כלל בבעלות פרטית. הן מוכרות שעונים באופן ישיר ללקוחות, באמצעות אתרי האינטרנט שלהן. למעשה, אותם מותגי מיקרוברנד אחראיים במידה לא מבוטלת להתפתחות ולשינויים שעברו על אתרי האינטרנט של חלק ניכר מיצרניות השעונים השוויצריות הגדולות. במרבית המקרים, מאחורי החברות הללו עומד אדם בודד, או צוות מצומצם. הן מייצרות מספר מצומצם של שעונים מדי שנה. בדרך כלל כמה מאות שעונים מדי שנה. במקרים נדירים מדובר בכמות של כמה אלפי שעונים בשנה. בדרך כלל הן משתמשות בתהליך מיקור-חוץ (אאוטסורסינג) לחלק כזה או אחר בהליך הייצור שלהן. את אותו תהליך מיקור חוץ הן יבצעו לשוויץ או למדינות שונות באסיה.

שעון של חברת HELSON. מקור - אתר החברה.
שעון של חברת HELSON. מקור – אתר החברה.

חשוב לציין כי לאורך ההיסטוריה כולה, מותגי מיקרוברנד היו קיימים ושגשגו ברחבי העולם (בעיקר באירופה ליתר דיוק). אבל לאורך השנים אותן יצרניות שעונים פעלו באיזור מסויים, בשוק נישתי אחד, כשבדרך כלל רק מי שהיה גר באותו אזור הכיר את המותגים הללו. רשת האינטרנט עזרה לאותם מותגים להגיע בקלות אל צרכנים מרחבי העולם ולבנות קהילה של חובבי המותג.

שעוני מיקרוברנד – איך זה התחיל?

זוכרים שסיפרנו לכם בתחילת המאמר שמדובר באחד התחומים הרומנטיים ביותר בתעשיית השעונים? תחשבו על חובב שעונים שאוהב במיוחד סגנון מסוים של שעונים או שאולי מתחבר באופן ספציפי למותג מסויים שכבר לא קיים. אותו אדם מחליט “להקים לתחייה” את המותג, או לפחות את העיצובים שלו. הוא פונה לרשת האינטרנט ומוצא מעצב שיהפוך את הסקיצה שלו ללוח שעון. הוא פונה ליצרן אחר שמייצר גופי שעונים ומוצא ספק למנגנוני שעונים. לאחר מכן הוא מוצא מפעל או שען שיוכל להרכיב עבורו את הרכיבים השונים וליצור מהם שעון עובד. אחרי כל המאמץ הזה, יש לו סוף סוף את השעון שעליו חלם ופינטז לאורך שנים. אין ספק שככל שהוא ייתקל בקשיים ובבעיות לאורך התהליך כולו, התוצאה הסופית תהיה מספקת יותר עבורו. על הדרך, הוא יכול גם למכור עוד כמה מהשעונים שהוא מייצר לחברים, מכרים או חובבי שעונים מרחבי העולם ולנסות ולהרוויח קצת מההשקעה המרובה שלו.

שעון של חברת FARER. מקור - אתר החברה.
שעון של חברת FARER. מקור – אתר החברה.

אבל כאמור, מי שבאמת אחראית למהפכה או למפץ הגדול של שעוני מיקרוברנד היא רשת האינטרנט. יצרני השעונים הקטנים הללו עשו שימוש מושכל ברשתות החברתיות. הציגו נוכחות מרשימה בפורומים של חובבי שעונים, ניהלו דו שיח עם קהילת חובבי השעונים מרחבי העולם (עוד מושג שלא היה קיים לפני רשת האינטרנט) ופעמים רבות יישמו את ההערות וההארות שקיבלו מגולשים מרחבי העולם בדגמים השונים שלהן.

דרך נוספת ומשמעותית לא פחות שבה רשת האינטרנט עזרה לאותן יצרניות מיקרוברנד לשגשג, היא בתחום שרשרת האספקה. בתחום הרכש – אותן חברות יכולות באמצעות חיפוש קצר ברשת האינטרנט למצוא ספקים לגופי שעונים, מנגנונים, מחוגים ולוחות שעונים מכל רחבי העולם, כשהם יושבים בסלון הביתי שלהם. בתחום האספקה ללקוח הסופי – גם כאן, אותן חברות מיקרוברנד יכולות למכור שעונים ישירות מאתר האינטרנט שלהן, לשלוח באמצעות חברת שילוח בינלאומית כלשהי ותוך מספר ימים השעון מגיע ללקוח הסופי. ללא צורך במפיץ או משווק כלשהו באמצע הדרך שיהווה תחנה נוספת ויד נוספת שגובה עמלה או אחוז רווחיות נוסף על המחיר של השעון.

You Get What You Pay For

מכירים את הביטוי הזה? אתה מקבל מה שאתה משלם עבורו. חשוב להבין ששעוני מיקרוברנד הם לא נחותים באיכות שלהם או בגימור שלהם באופן אוטומטי, אבל כן חשוב לעשות תיאום ציפיות. חשוב להבין ולהפנים מה זה שעוני מיקרוברנד. חשוב להבין שבתוך התחום הזה, בדיוק כמו בתחום הגדול שנקרא “שעוני יוקרה” יש מגוון עצום של חברות ורמות מחירים. חברות מסוימות מציעות רמות גימור גבוהות ונהדרות שלא נופלות מיצרניות שוויצריות נחשבות כמו אוריס או לונג’ין. מן הסתם זה בא לידי ביטוי ברמת המחירים של אותם מותגים ושל השעונים שלהם. לעומתם, ישנם שעונים ברמות מחירים נמוכות יותר, שם אתם מקבלים בדיוק מה שאתם משלמים עבורו. אי אפשר לצפות משעון ברמות מחירים של 200-400 דולרים להיות יצירת מופת מושקעת ומוקפדת.

אז מה ההבדל בין שעוני מיקרוברנד לשעונים כמו אוריס או לונג’ין?

שאלה נפלאה. כפי שציינו, יש לא מעט שעונים שהם ברמות גימור והורולוגיה שלא נופלים משעונים של מותגים נחשבים כמו סרטינה וטיסו (לדוגמה). אז מה ההבדל ביניהם? ראשית כל, ברמות המחירים. קחו למשל שעון מיקרוברנד ברמות מחירים של 1,000 דולרים, לרוב אנחנו מדברים על שעון אוטומטי בתצורה קלאסית של שלושה מחוגים. את אותו שעון אתם יכולים לקבל בסרטינה ובטיסו, אבל ברמות מחירים גבוהות יותר בכ-500 דולרים וצפונה. מאיפה מגיע ההפרש? תשובה אחת פשוטה – תקציב שיווק. בניגוד לחברות גדולות כמו טיסו וסרטינה, יצרניות שעוני מיקרוברנד משקיעות הרבה-הרבה פחות בשיווק ופרסום (אם בכלל משקיעות ולא מתבססות על פרסום עצמי בפורומים וקבוצות של חובבי שעונים) לעומת חברה שוויצרית “מכובדת”, מה שמאפשר להן להציע שעונים נהדרים ברמות מחירים נמוכות יותר.

מה הקשר למימון המונים?

אבל שכחנו נושא חשוב מאוד. הנושא הפיננסי. עם כל הרומנטיקה והשגעון מאחורי הדבר, בסופו של דבר, צריך כסף לכל השיגעון הזה. כאן נכנסה לתמונה רשת האינטרנט פעם נוספת. במקרים רבים, אותם יצרני שעונים גייסו כסף ישירות מהלקוחות שלהם. כלומר – הם הציגו את הדגמים שלהם “על הנייר” באתר שלהם או בפורומים כאלו ואחרים. חובבי שעונים מרחבי העולם שהתחברו לעיצוב ולמראה שילמו מראש על השעון. לאחר שנמכרו מראש מספר גדול מספיק של שעונים, אותו יצרן, או יזם אם תרצו, התחיל בתהליך הייצור בפועל.

שעון של חברת BALTIC. מקור - אתר החברה.
שעון של חברת BALTIC. מקור – אתר החברה.

לאורך השנים, צצו מספר חברות מיקרוברנד באתרי מימון המונים דוגמת קיקסטארטר. סרטון מרשים או תמונות מרהיבות עזרו לאותן יצרניות “למכור חלום” לחובבי שעונים ברחבי העולם. תג מחיר אטרקטיבי לשעון שהיה נראה איכותי מאוד עשה את העבודה ואותן יצרניות הצליחו לגייס סכומי כסף משמעותיים. למרבה הצער, פעמים רבות אותן יצרניות לא סיפקו את המוצר ונעלמו לאחר גיוס הכסף.

חשוב לציין כי לא כל יצרנית שעונים שמופיעה בקיקסטארטר ואתרים דומים מתנהלת ככה. אבל כמו בכל השקעה בפרויקט מימון המונים, חשוב לזכור כי תמיד ישנה אפשרות כי הפרויקט בסופו של דבר ייכשל.

מי צריך את זה בכלל?

שאלה טובה. נניח ואין לכם כסף לקנות שעון כמו רולקס, אומגה או גרנד סייקו. למה שתרצו לקנות שעון מחברת מיקרוברנד ולא שעון זול ותקציבי של חברה כמו סייקו, קסיו או סיטיזן? אתם רוצים בכל זאת ניחוח שוויצרי? קנו שעון זול של טיסו, סרטינה או מותגים תקציביים אחרים. אז למה שבכלל נקנה שעון שהוא מיקרוברנד? התשובה, במילה אחת היא – אופי. שעונים תקציביים וזולים של יצרניות ענק בדרך כלל “חסרי אופי”.

הם יכולים לעבוד נפלא ולהיות מדויקים מאוד, הם יכולים להצטיין באספקט עיצובי כלשהו, אבל לרוב, הם לא יהיו מיוחדים ולא יהיה להם אופי משלהם. הם יהיו חסרים את אותו אלמנט “נושא לשיחה” שמהווה חלק חשוב מחווית הרכישה של חובבי שעונים. מה כבר תוכלו לספר על שעון של סייקו ב-200-300 דולרים, שמיוצר בעשרות אלפי יחידות? לעומת זאת, תודו שזה הרבה יותר מעניין לספר שמאחורי השעון הזה עומד פנסיונר חביב שחקר את תחום שעוני היוקרה ואת המראה הסציפי הזה במשך כמה שנים והוא מייצר בסך הכל כמה מאות יחידות מאותו שעון.

שעוני מיקרוברנד - דבוסה ניוטון ספידומטר. מקור - אתר החברה.
שעוני מיקרוברנד – דבוסה ניוטון ספידומטר. מקור – אתר החברה.

בנוסף, אותם שעונים שמיוצרים בכמויות גדולות ממותגים גדולים, לרוב נראים אותו דבר. בשביל למכור עשרות אלפי יחידות מדגם מסויים, הוא צריך להיות בעל מראה די סטנדרטי וכזה שייקלע לטעמם של צרכנים רבים ככל האפשר. שעוני מיקרוברנד מאפשרים לחובבי שעונים למצוא את המראה והסגנון המדויק שאליו הם מתחברים.

האם כל יצרני המיקרוברנד שווים?

טוב ששאלתם. כל מי שמכיר קצת את עולם שעוני היוקרה, יודע כי שעוני יוקרה = איכות. כל רכיב ורכיב בשעון משדר איכות. החל מהמנגנון, גוף השעון ועד לזכוכית הספיר ורצועת השעון. הרכיבים השונים נבחרים בקפידה והמנגנון אמור להיות מדויק ככל האפשר. חברות משקיעות סכומים מטורפים על מחקר ופיתוח כדי להשיג מנגנון עם דיוק גבוה ככל האפשר או רזרבת כוח ארוכה במיוחד.

את אותה הירידה לפרטים והקפדה על איכות קשה למצוא בשעוני מיקרוברנד. אבל גם בתוך עולם המיקרוברנד, יש הבדל משמעותי באיכות הייצור בין המותגים השונים. את הדוגמה הטובה ביותר אפשר לקחת ממנגנוני השעונים. ואם תרצו, במיוחד את צירוף הספרות 2824.

קליבר ETA 2824-2 מיוצר על ידי ETA, יצרנית המנגנונים הגדולה בעולם, חלק מתאגיד סווטש. ה-ETA 2824-2 נחשב לאחד המנגנונים השוויצריים הטובים ביותר שאפשר לקנות. חובבי שעונים רבים מחשיבים אותו לטוב יותר ממנגנוני אינהאוס רבים. את ה-ETA 2824-2 אפשר למצוא ברמות ייצור שונות. חלק מהמנגנונים, היקרים יותר, מגיעים עם רמת דיוק של 4 שניות (פלוס-מינוס) ביום. המנגנונים הזולים יותר, מגיעים עם דיוק של 12 שניות (פלוס-מינוס) ליום. חלק ממותגי המיקרוברנד משתמשים במנגנוני ETA 2824-2, כמובן ברמות ייצור שונות ולרוב בדרגות הנמוכות יותר.

אבל לעומת זאת, חלק מהן משתמשות בקליבר TC 2824. למרות השם הדומה, ה- TC 2824 מיוצר בסין. העלות שלו היא כמחצית ממחירו של ה-ETA 2824-2 הזול ביותר. רמת הדיוק שלו? כ-20 שניות מינוס עד 40 שניות פלוס ליום.

אז למה לי לקנות שעון מיקרוברנד?

שאלה טובה. יש כמה וכמה סיבות לקנות שעון מיקרוברנד.

הסיבה הראשונה – הם מאפשרים לכם להתנסות במגוון סגנונות ועיצובים. נניח שאתם רוצים רולקס סאבמרינר, אבל אין לכם מספיק כסף לרכוש שעון כזה. לא משנה אם מדובר בתג המחיר הרשמי או בתג המחיר של הפליפרים. מצד שני, אתם לא רוצים – בצדק – ללכת עם שעון מזויף. אבל בכל זאת אתם רוצים שעון צלילה במראה של הסאבמרינר. מה עושים? מחפשים שעון מיקרוברנד שדומה במראה שלו לסאבמרינר. טיפ של הגורו – יש כמה עשרות, אם לא מאות כאלה. חלקם בעלי מראה ייחודי ואופי מעניין, שלא ייראו כמו חיקוי לא ברור של סאבמרינר.

שעוני מיקרורברנד - שעון של חברת UNDONE. מקור - אתר החברה.
שעוני מיקרורברנד – שעון של חברת UNDONE. מקור – אתר החברה.

דוגמה נוספת. אורח החיים שלכם אקטיבי וספורטיבי. חסכתם מספיק כסף ורכשתם שעון סאבמרינר או סימאסטר של אומגה. אבל אתם מוזמנים פתאום לנשף חגיגי או חתונה של קרוב משפחה. אתם מבינים שאתם לא יכולים לענוד את השעון הזה, כי בכל זאת, לא קוראים לכם בונד. אז אתם רוצים להתנסות בשעון דרס. אבל לא בא לכם להוציא המון כסף על שעון, שככל הנראה תענדו מספר פעמים בודדות. שוב פעם – הולכים לשוק המיקרוברנד ותהיו בטוחים שתוכלו למצוא אינספור שעונים כאלו שיענו לכם בדיוק על הצורך הזה.

הסיבה השניה – תג מחיר. כפי שציינו, מרבית שעוני המיקרוברנד זולים, תקציביים ונגישים הרבה יותר לעומת שעונים של מותגים שוויצריים מוכרים. זה נכון ששעון יוקרה שוויצרי יהיה איכותי יותר ומדויק יותר. אבל הוא גם יעלה לכם פי וכמה וכמה משעון מיקרוברנד. למעשה, סביר להניח שבמחיר של שעון שוויצרי איכותי ממותג יוקרה תוכלו לבנות אוסף שלם של שעוני מיקרוברנד ועדיין יישאר לכם עודף …

שעוני מיקרוברנד - שעון של EMMANUEL BOUCHET.
שעוני מיקרוברנד – שעון של EMMANUEL BOUCHET.

הסיבה השלישית – מתחברים לפרויקט. יכול להיות שאתם מתחברים למי שעומד מאחורי המותג באופן אישי. קראתם פוסטים שלו ברשתות חברתיות ובפורומים והוא נראה לכם כמו אדם מגניב. יכול להיות שאתם מתחברים לעיצוב ולסגנון של השעון. אבל גם אם אתם לא מתחברים במאה אחוז לאדם או לעיצוב, יכול להיות שאתם פשוט רוצים להביע תמיכה בפרויקט נפלא של חובב שעונים בדיוק כמוכם.

מהמרים על מותג

לאורך השנים, מספר מותגי מיקרוברנד הצליחו לצבור פופולריות גדולה ולהפוך למותגים בולטים יותר לעומת מותגים אחרים. יכול להיות שהשעון שאתם עומדים לרכוש הוא אחד הדגמים הראשונים מחברה שבעתיד תהפוך ללהיט של עולם השעונים. תודו שזה מוסיף לא מעט יוקרה וכבוד לשעון שרכשתם ומוסיף אלמנט של הימור לרכישה שלכם. ברחבי העולם ישנו תחום שלם של “סקאוטרים לכשרונות”. אנשים שכל תפקידם הוא לזהות מותגים, אמנים או מוצרים יהפכו לפופולריים ומבוקשים בעתיד. אז למה שגם אתם לא תנסו להיות כאלו, כשעל הדרך, אתם יכולים ליהנות עם תחביב שאתם כל כך אוהבים?

שעוני מיקרוברנד – השמות הבולטים

התלבטנו רבות אם לכלול את הפסקה הזאת בכתבה שלנו או לא. אחרי הכל, מי קובע מה הופך יצרנית שעונים קטנה לבולטת יותר על פני אחרות? הרעש שהשעונים שלה מייצרים ברשת? אולי דווקא מידת החיבור והפנאטיות של חובבי המותג לשעונים שלו? אולי כמות השעונים שאותה חברה מוכרת מדי שנה? שאלה טובה. לא בטוח שיש לנו תשובה עליה.

שעוני מיקרוברנד. שעונים של חברת ZELOS.
שעוני מיקרוברנד. שעונים של חברת ZELOS.

אבל אם ננסה להיות קצת לא דיפלומטיים (או פחות שוויצריים), אפשר כן לציין מספר שמות בולטים שאתם צריכים ושכדאי לכם להכיר.

שעוני מיקרוברנד – לסיכום

אם שכחנו מותג בולט כזה או אחר – אנחנו מתנצלים מראש. אין כאן זלזול באף מותג או חברה. הרשימה מסודרת לא לפי סדר חשיבות או סדר כזה או אחר, אלא פשוט מותגים שעלו על שולחן המערכת שלנו בזמן עריכת הכתבה. מה שאנחנו כן יכולים לספר לכם, זה שבתקופה הקרובה נפתח בסדרה של כתבות על מותגי מיקרוברנד שונים, חלקם מופיעים ברשימה שלנו, חלקם לא. אם יש לכם מותג כלשהו שאתם רוצים לקרוא עליו ספציפית – מוזמנים לספר לנו בתשובות. מקווים שהצלחנו לגרום לכם להבין קצת יותר את התחום הזה ואולי אפילו להכיר לכם תחום נפלא, מעניין ולא כל כך יקר בעולם השעונים.