אנחנו ממשיכים עם סבב יצרניות המיקרוברנד שלנו, הפעם – שעוני MONTA. מי שעוקב אחרי הכתבות שלנו כבר יודע שאנחנו מתמקדים לא רק בשעונים של החברה, אלא גם, או שאפילו בעיקר – בסיפור שלה. אז כמו יצרניות מיקרוברנד אחרות, גם ל-MONTA יש סיפור מעניין, שמשלב חובב שעונים שבזכות רכישת שעון הרולקס הראשון שלו חבר מאוחר יותר למי שמכר לו את שעון הרולקס, כדי להקים ביחד מיקרוברנד. הלכתם לאיבוד? אל תדאגו, הגורו פה לעשות לכם סדר. שעוני MONTA – יצאנו להכיר.

ג’סטין קראודל בתחילת דרכו כחובב שעונים

השעון הראשון של ג’סטין קראודל (Justin Kraudel) היה שעון של חברת GUESS. עם השעון הזה הוא מתחיל את המסע המשמעותי שלו בעולם השעונים. קראודל מספר כי השעון הגיע עם רצועה באיכות די נמוכה. מה שגרם לו להחליף רצועות לשעון באופן תדיר. קראודל מספר כי השעון הגיע עם בזל מסתובב ועליו סקלה של 24 שעות. “הייתי מסובב אותו בלי הפסקה במהלך השיעורים”.

כשקראודל מסיים את לימודיו בקולג’, הוא מתחיל לעבוד בתחום הפיננסים. עם הגידול המשמעותי בתלוש המשכורת שלו, גדל גם התאבון ההורולוגי שלו. קראודל מתחיל לפזול אל עבר שעונים יקרים יותר ויותר. הוא נחשף לעוד מותגים ומושגים והופך למנהל הסניף המקומי של RedBar Group בסנט לואיס.

RedBar Group (קבוצת רדבר), היא קבוצה של אספנים וחובבי שעונים. חברי הקבוצה נפגשים מדי פעם בפעם ומקיימים מפגשים ודיונים סביב שעונים. במרוצת הזמן, הקבוצה הלכה והתרחבה וקמו לה שלוחות בערים שונות ברחבי ארצות הברית. ג’סטין הופך כאמור להיות המנהל של הסניף המקומי בעירו.

הכל מתחיל ברולקס?

כשהוא כבר מנהל הקבוצה, השעון שהוא מחזיק ברשותו הוא לא אחר מרולקס סבמרינר, רפרנס 16800. יום אחד במהלך שנת 2014, קראודל מחליט להזמין רצועה חדשה עבור השעון שלו. את הרצועה הוא מזמין מחברה בשם Everest Horology. את Everest Horology הקים מייקל דימרטיני (Michael DiMartini) ביחד עם דיוויד בארנס (David Barnes), שניהם היו מייסדים שותפים ומנהלי החברה.

המייסדים השותפים בחברה. מקור - GEAR PATROL.
המייסדים השותפים בחברה. מקור – GEAR PATROL.

Everest Horology היתה ממוקמת בסנט לואיס. כשדימרטיני מטפל בהזמנה, הוא מבין מיד כי מדובר בכתובת מקומית. דימרטיני, שהיה סוג של One Man Show בחברה, מחליט שבמקום לארוז את החבילה ולשלוח אותה עם חברת משלוחים, הוא יספק את החבילה בעצמו.

הוא מתקשר לקראודל ומציג את עצמו. קראודל שמח על ההזדמנות להיפגש ולהכיר חובב שעונים נוסף והם מתאמים מועד נוח לאספקה ולפגישה. באופן מיידי הם הופכים לחברים שחולקים את אותו תחביב – שעונים.

בוא נקים חברה ביחד

שנה וחצי קדימה וקראודל מקבל הצעה מעניינת מדימרטיני. מי שהפך כאמור במרוצת הזמן לחבר שלו, מציע לו להיכנס לעסק משותף איתו ועם בארנס. בשלב הראשון של השיחה, קראודל מסרב. הוא אומר לדימרטיני שהוא מרוצה במקום העבודה שלו בתחום הפיננסים. כשדימרטיני מספר לו כי הם רוצים להקים ביחד חברת שעונים, קראודל מספר כי “הייתי כולי אוזניים”.

השם של אותה חברה יהיה MONTA WATCHES.

שעוני MONTA יוצאת לדרך

למרות ההתלהבות הראשונית, קראודל עדיין לא מצטרף להנהגת החברה החדשה. זה לא עוצר את בארנס ודימרטיני. הם יוצאים לדרך עם שעוני MONTA ומשיקים את השעון הראשון שלהם בשנת 2016. השעון נקרא OceanKing. כפי שאפשר לנחש משמו, השעון מבוסס על שעוני צלילה שוויצריים אייקוניים משנות החמישים והשישים של המאה הקודמת. שמעתם את המילים רולקס או סאבמרינר במשפט האחרון? כי אנחנו השתדלנו שלא לכתוב אותו …

השעון הראשון היה כאמור ה-OceanKing. שעון צלילה בקוטר של 40 מ”מ. הוא מגיע עם לוח שחור ובזל קרמי שחור. על הבזל – סקלת צלילה בת 60 דקות. אנחנו מבקשים – תפסיקו כבר להגיד סאבמרינר …

שעון ה-OCEAN KING של החברה. מקור - אתר החברה.
שעון ה-OCEAN KING של החברה. מקור – אתר החברה.

השעון מגיע עם קליבר מונטה M-22. אם השם מזכיר לכם רובה צלפים צה”לי, אתם טועים. רובה הצלפים הצה”לי הוא M-24. אבל בואו נחזור לשעונים.

ה-M-22 הוא מנגנון אוטומטי מבית סליטה. למעשה, מדובר בגרסה של ה-SW300 הותיק והטוב, מנגנון שנמצא בשעונים רבים מבית אוריס למשל. המנגנון פועל בקצב של 28,800 ויברציות לשעה והוא מגיע עם רזרבת כוח של 42 שעות.

קראודל מצטרף אל שעוני MONTA

בתחילת שנת 2017, קראודל מחליט “לקפוץ אל המים”. הוא חובר אל בארנס ודימרטיני והופך להיות שותף מייסד בחברה. הוא ממונה לנשיא החברה. החברה ממוקמת עד היום בסנט לואיס, כשהיא מייצרת כ-1,000 שעונים מדי שנה.  כפי שאפשר לצפות בחברה בסדר גודל כזה, קראודל נושא במספר כובעים בחברה. הוא משמש כנשיא החברה וכאחראי על השיווק ועל הרשתות החברתיות. בנוסף, הוא ממשיך לנהל את סניף ה-RedBar Group המקומי והיה אחראי על הצגת שעוני החברה שלו, Monta במהלך תערוכת באזלוורלד 2017.

בראיון למגזין GearPatrol משנת 2019 קראודל מספק נקודת מבט מעניינת על החברה, קהל היעד שלה וחובבי שעונים בארצות הברית באופן כללי.

“רבים ממעגל החברים הקרובים שלי, קיבלו שעון אפל במתנה לחג המולד. הם נהנים לענוד אותו ולהשתמש בו ביום יום. אבל לאט לאט הם מפתחים עניין גם בשעונים מכאניים ונהנים לענוד אותם על פרק היד שלהם. למה? אולי כי יש בזה את אלמנט התכשיט. עבור מרבית הגברים, מלבד טבעת הנישואים שלהם, זה התכשיט היחיד שהם יכולים לענוד. בנוסף, השעון הזה מספר סיפור על מי שעונד אותו. הוא מספר כי מי שעונד אותו אוהב שעונים מכאניים וזה גורם לאנשים סביבו לשאול אותו למה הוא עונד את השעון ומה הוא אוהב בו”.

עיצוב וגימור באיכות הגבוהה ביותר. מקור - GEAR PATROL.
עיצוב וגימור באיכות הגבוהה ביותר. מקור – GEAR PATROL.

קראודל מספר קצת על לקוחות החברה. “יש לנו קצת מהכל. היום פגשתי לקוח שיש לו שעון סאבמרינר טו-טון והוא התעניין מאוד בדגם הטריומף שלנו. במקביל, קיבלתי הזמנה לשעון מחבר טוב שלי. סביר להניח שזה הסכום הגבוה ביותר שהוא הוציא אי פעם על שעון. יש לנו לקוחות עשירים שיכולים לקנות 20 שעונים בבת אחת ויש לנו לקוח שמספר לנו שהוא חוסך כדי לקנות שעון שלנו, הוא כבר במחצית הדרך והוא מאמין כי אם הוא ימשיך לחסוך לאורך 12 חודשים, הוא יוכל לקנות את השעון. אנחנו שמחים מכל לקוח שרוצה שעון שלנו ואנחנו עושים את מירב המאמצים להעניק להם שירות מסור”.

שעוני MONTA – דגמים ומחירים

מונטה מציעה כיום 5 דגמים של שעונים.

  • הדגם היקר ביותר הוא ה-SkyQuest. שעון GMT עם בזל קרמי, העמיד במים לעומק של עד ל-300 מטרים. תג המחיר שלו עומד על 2,190 דולרים.
  • הבא בתור הוא ה-OceanKing שמגיע בשני דגמים – אחד עם תאריכון ואחד ללא תאריכון. הדגם עם התאריכון מגיע עם בזל ועליו תצוגת 12 שעות. הדגם ללא תאריכון מגיע עם סקלת צלילה בת 60 דקות. תג המחיר של שני הדגמים עומד על 2,140 דולרים.
  • לאחר מכן אנחנו מוצאים את ה-Atlas. שעון GMT עם תאריכון, במחיר של 1,950 דולרים.
  • הבא בתור הוא ה-Noble. שעון עם תצוגת שעה ותאריכון, במחיר של 1,760 דולרים.
  • הדגם הזול ביותר של החברה כרגע הוא ה-Triumph, שעון עם תצוגת שעה ותאריך, שמגיע במחיר של 1,700 דולרים.

רמת המחירים של השעונים הללו גבוהה ביחס למרבית חברות המיקרוברנד. למעשה, רמת המחירים הזאת מציבה את שעוני MONTA כמעט באותו רף מחירים של יצרניות שוויצריות נכבדות. אבל ב-MONTA מדגישים כי השעונים שלהם מגיעים בדיוק עם אותם מנגנונים שוויצריים שאפשר למצוא בשעונים של המתחרים מהיבשת הישנה. בנוסף, הם מדגישים ומתגאים בעיצוב, באיכות ובגימור של השעונים. במהלך הכנת הכתבה הזאת ביקרנו במספר רב של פורומים וקבוצות של חובבי שעונים ברחבי הרשת וקראנו ביקורות שונות על שעוני החברה. אפשר להגיד כי הרוב הכמעט מוחלט של הביקורות חיובי מאוד ומהלל את השעונים הללו. במרבית הביקורות הללו ניתן למצוא התייחסות לתג המחיר שלהם, שמעמיד אותם ברמת מחירים בעייתית ולא שגרתית לנישה שלהם.

שעוני MONTA. מקור - אתר החברה.
שעוני MONTA. מקור – אתר החברה.

הומאז’ מילה גסה

בראיון למגזין GEARPATROL קראודל נשאל על תג המחיר של שעוני החברה. גם הוא מדגיש את האיכות של השעונים. בקרת האיכות שהם עוברים. ההשקעה בצמידים ובחיבור שלהם אל גוף השעון, התחושה שמעניק כתר השעון ואפילו זכוכית הקריסטל. קראודל כלל לא מרגיש צורך להתנצל על רמת המחירים הגבוהה יחסית.

מה לגבי העובדה שהשעונים של החברה דומים לשעונים כמו הסאבמרינר, הסימאסטר או הפיפטי פטומס? כאן יש לקראודל תשובה מעניינת. “הם גם שחורים, אז אפשר להגיד שזה דומה. הם גם עגולים, אז אפשר להגיד שזה דומה. אבל הבזל שונה. מחוגי השעון שונים. סמני השעה שונים. רגלי השעון (Lugs) שונות. אז אפשר לראות שיש לא מעט הבדלים.”

שעוני MONTA. מקור - אתר החברה.
שעוני MONTA. מקור – אתר החברה.

קראודל מספק משפט מעניין, שיכול להסביר מה עומד מאחורי לא מעט מחברות ההומאז’ ויצרניות המיקרוברנד – “בסופו של דבר, מדובר בעסק. עסק שרוצה וחייב לשרוד. כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים מכירות. כדי שיהיו לנו מכירות, אנחנו צריכים לפנות לקרוץ לקהל רחב ככל האפשר. אם משלבים את האיכות והעיצוב ולוקחים בחשבון את שירות הלקוחות הנהדר שאנחנו משקיעים בו מאמצים רבים, אני מרגיש שאנחנו מתנהלים טוב לפחות כמו המתחרים שלנו, אם לא יותר טוב מהם.”

שעוני MONTA. מקור - אתר החברה.
שעוני MONTA. מקור – אתר החברה.

מה אפשר ללמוד מהתשובה הזאת?

כפי שאתם בוודאי יודעים, שעוני הומאז’ הם תחום בעייתי מאוד בקרב חובבי שעונים. הם גם נושא טעון מאוד. אבל קראודל מספק תשובה ברורה ופשוטה. בסופו של דבר, מדובר בעסק כלכלי. כדי לשרוד, הוא צריך למכור ולמכור כמה שיותר. כדי למכור כמה שיותר, הוא צריך למצוא חן בעיני קהל לקוחות גדול ככל האפשר. זה אומר שהוא צריך לפנות למה שמקובל ונחשב כ”מיינסטרימי”. מה לעשות שחלק ניכר ממי שמגיע לעולם השעונים, מגיע בשביל המראה הסאבמרינרי או הסימאסטרי. בתור חובבי שעונים או ליתר דיוק – סנובי שעונים, כאלו שלא סובלים שעוני הומאז’ וחושבים שהם חילול הקודש, אפשר להמשיך ולקשקש עד מחר. השורה התחתונה היא שללא יצרניות הומאז’, אנחנו נשאר עם אופציות בודדות בתחום השעונים וברמת מחירים גבוהה במיוחד. אז מה אתם מעדיפים? להמשיך לחלום על סאבמרינר בזמן שאתם מתלוננים בקבוצות עניין בפייסבוק על תופעת הפליפרים והמחסור בשעונים, או שאתם חסרי סבלנות ורוצים כבר לפרסם תמונה של שעון ה-MONTA החדש שלכם בפרופיל האינסטגרם שלכם?

מי אמר הומאז'? מקור - אתר החברה.
מי אמר הומאז’? מקור – אתר החברה.

השורה התחתונה

כמו מרבית יצרניות המיקרוברנד, הסיפור של MONTA מעניין בגלל הדרך שבה היא הוקמה. הוא הופך למעניין עוד יותר כשרואים את העיצובים ותג המחיר של השעונים שלה. אם אתם שואלים אותנו? זה נראה לגמרי כאילו ניסו בחברה “ללכת עם ולהרגיש בלי”. כלומר – לקחת אלמנטים עיצוביים מהסבאמרינר או שעונים מפורסמים אחרים ולשלב אותם בצורה שונה מעט בשעוני החברה. אנחנו בטח לא נצליח לשכנע אתכם מה אתם חושבים על התוצאה הסופית, אבל זאת גם לא הסיבה שהתכנסנו לכאן היום. מקווים שעזרנו לכם להכיר מיקרוברנד חדש בצורה קצת יותר טובה ולעומק ובפעם הבאה שתשמעו שאי אפשר להכניס אתכם לרשימת המתנה, אולי תתנו צ’אנס ל-MONTA או לשעון הומאז’ אחר.

למעבר לאתר של MONTA WATCHES.