אם עקבתם אחרי החדשות מתעשיית השעונים בחודשים האחרונים, את עיקר הכותרות משכו הדיווחים אודות תערוכות השעונים והיצרניות השונות שהחליטו לנטוש את תערוכות הענק, בין אם מדובר ב-SIHH לשעבר בג’נבה, ששינתה את שמה בינתיים ל-Watches And Wonders Geneva ובין אם מדובר בתערוכה הגדולה ביותר בעולם השעונים, באזלוורלד.

אם חשבנו שהדיווחים הללו מגיעים מאליהם והחברות הללו מנותקות מהתעשייה, היום מגיע אלינו דיווח מבלומברג, שאולי עוזר לנו להבין את הרקע והבסיס לדיווחים הללו, כשאנחנו מתבשרים כי תעשיית השעונים השוויצרית עומדת לסיים את שנת 2019 עם נתוני מכירות נמוכים בצורה חסרת תקדים. למעשה, הפעם האחרונה שבה נרשמו נתונים כל כך נמוכים הייתה לפני 25 שנים, בשנת 1984, עם סיום משבר הקוורץ שאיים לחסל את תעשיית השעונים.

“בלומברג” מדווח כי לפי נתונים של הפדרציה לתעשיית השעונים השוויצרית (The Federation of the Swiss Watch Industry), במהלך אחד עשר החודשים של שנת 2019, עד לנובמבר האחרון, ייצאה שוויץ 18.9 מיליון שעונים.

הפעם האחרונה בה נרשם נתון נמוך מזה הייתה כאמור בשנת 1984, סופו של משבר הקוורץ האיום שכמעט וחיסל את תעשיית השעונים השוויצרית, אז נשלחו 17.8 מיליון שעונים משוויץ לרחבי העולם.

המספר הזה, של 18.9 מיליון שעונים, מהווה ירידה משמעותית של 13 אחוזים לעומת הנתון המקביל אשתקד.

ירידה של 13 אחוזים במשלוחי השעונים השוויצריים ב-11 החודשים הראשונים של 2019 לעומת התקופה המקבילה ב-2018.
ירידה של 13 אחוזים במשלוחי השעונים השוויצריים ב-11 החודשים הראשונים של 2019 לעומת התקופה המקבילה ב-2018.

אם ב-1984 מי שסימן את תחילת התאוששות של תעשיית השעונים השוויצרית היה שעון עשוי פלסטיק, שעון הסווטש המיתולוגי, היום מי שמהווה ככל הנראה את האיום הגדול ביותר על התעשייה ואחראי למספרים הנמוכים בללו במידה לא מבוטלת הוא גם כן שעון עשוי פלסטיק – השעונים החכמים דוגמת האפל ווטש ושעוני הכושר למיניהם.

השעונים הללו פגעו קשות בדרישה לשעונים לשוק הנמוך, כשהירידה המשמעותית ביותר במכירות שעונים נרשמה בקטגוריית השעונים בתג מחיר של מתחת ל-200 דולרים, עם ירידה של 20 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה. מי שככל הנראה תפגע או כבר נפגעה בצורה המשמעותית ביותר היא קבוצת סווטש, שמחזיקה במספר רב של מותגי שעונים שמכוונים לשוק הביניים. על פי הערכות אנליסטים, קבוצת סווטש מייצרת יותר מחצי מההכנסות שלה משעוני שוק הביניים. דבורה אייטקן (Deborah Aitken), אנליסטית ב-Bloomberg Intelligence, אמרה “יש כיוון אחד בו נעה קטגוריית השוק הנמוך והוא למטה. קבוצת סווטש חייבת לעלות בשרשרת המחירים”.

על פי ההערכות של אנליסטים של ה-Zuercher Kantonalbank, קבוצת סווטש מייצרת כ-56 אחוזים מההכנסות שלה משעונים בתג מחיר של 500-3,000 פרנקים שוויצריים. 27 אחוזים מההכנסות של הקבוצה מגיעים משעונים במחירים של מעל ל-3,000 פרנקים שוויצרים, 16 אחוזים מההכנסות של הקבוצה מגיעים מקטגוריית המחירים של בין 200 ל-500 פרנקים שוויצריים, כשהאחוז האחרון מההכנסות מגיע משעונים במחירים של מתחת ל-200 פרנקים שוויצריים.

יצרניות השעונים מתמקדות בתקופה האחרונה בשעונים בקטגוריית המחירים של 3,000 דולרים ומעלה, אבל המצב הפוליטי הלא יציב בהונג קונג, אחד השווקים המרכזיים לשעונים ברחבי העולם, השפיע גם הוא ככל הנראה על מכירות השעונים ברחבי העולם ותרם לירידה בנתוני משלוחי השעונים.

בחודש נובמבר נרשמה ירידה של 3.5 אחוזים במשלוחי השעונים בהשוואה למשלוחי השעונים השוויצריים בנובמבר אשתקד. מי שעזרו לנתוני המשלוחים ושמרו עליהם מפני התרסקות, היו דווקא שעוני השוק הגבוה, כשבקטגוריה זו נרשמה עלייה של 2 אחוזים במשלוחים במהלך 11 החודשים הראשונים של 2019.