בעולם ההורולוגיה אנשי המקצוע מתחלקים לשניים.

לאלו שמפגינים מצויינות, דיוק בקיאות וכשרון יוצא דופן בכלל פרטי המלאכות ויש את אלו שמלבד התכונות שהזכרתי, מכילים בתוכם משהו בלתי נדלה וייחודי. משהו שנשאר לדורות וזוקף לשמם את ההסטוריה ואת הכבוד של מלאכתם. המשהו הזה נקרא – “נקודת מבט טרנסצנדנית” ותכף אסביר את כוונתי.

אחת מאותם אנשי מקצוע בעלי השקפה זו היה לואי מונה. מונה היה אחד מהשענים הגדולים ביותר אי פעם – ההמצאות, התשוקה והנכונות שלו להעביר את חוכמתו, פירושו שתרומתו להורולוגיה אינה ניתנת לשינוי.

לואי מונה נולד בבורז’ בצרפת בשנת 1768. במהלך לימודיו הוא הבחין במהרה בשליטתו במקצועות הקלאסיים כגון מכניקה והנדסה. והוא תפס את המקום הראשון בכל התחרויות האקדמיות בהם השתתף.

מאסטר לואי מונה. מקור- אתר לואי מונה הרשמי.
מאסטר לואי מונה. מקור- אתר לואי מונה הרשמי.

בעודו ילד, הוא פיתח תשוקה רבה לעשיית שעונים , עקב הסביבה בה היה מבלה שהיתה רוויה באמנים ובאנשי מקצוע ובילה את כל זמנו הפנוי עם יצרני עילית עצמאיים וגמע בשקיקה כל פיסת מידע הורולוגית אפשרית, אך זה לא הספיק לו.

ללואי היה לא פחות חשוב עיצוב השעון והייחודיות בפרטיו הקטנים. לכן במהלך ימיו ובעבודתו, חבר לואי לצייר איטלקי שהעביר לו גם שיעורי רישום פרטיים ועבודת צביעה עם חומרים.

כשהיה בן 20, לואי מונה חלם ללא הפסקה על איטליה, ארץ הקלאסית של האמנויות היפות. הוא עזב את צרפת לעיר רומא, שם התגורר חמש שנים, למד ארכיטקטורה, פיסול וציור. הוא התוודע לחברי האקדמיה דה פראנס, שהקיפו כמה מהאמנים הטובים ביותר של התקופה. לאחר מכן עבר מרומא לפירנצה, שם למד את אומנות חריטת האבן משובחת בבית מלאכה שהעמיד לרשותו הרוזן מנפרדיני, שר הדוכס הגדול של טוסקנה. הוא גם עשה שם כמה ציורים.

כשחזר לפריס, מונה לפרופסור לאקדמיה לאומנויות בבלובר. הוא היה חבר בכמה חברות מדעיות ואמנותיות, ושיתף פעולה עם אמנים בולטים כמו האסטרונום לאלנדה, התומר הברונזי, ורוברט-הודין. מונה היה בשיאם של לימודיו התיאורטיים והמעשיים בהורולוגיה, שהפכה כבר לאמנות חייו שלה כבר טיפח תשוקה בלתי תתואר. הוא נהג לפקוד את מעונם של יצרני העילית השונים, בראשם השען האגדי –  Jacques-Frederick Hourheit. הורולוג יהודי/צרפתי שפעל בחצר וורסאי בפריז ,נחשב בעיניי רבים לעילוי של ממש בתחום ההורולוגיה והיה גם מהנדס וממתמטיקאי.

בנוסף, לאחר שהגיע פרדריק לפרקו והיה למבוגר מידי בכדי לעסוק בהורולוגיה, רכש מונה את הכלים והמכשירים ההורולוגיים שלו. ולאחר תקופה ארוכה של למידה ,התלמיד מונה הפך במהרה למאסטר.

משנת 1800 ואילך שהה מונה  תקופות ארוכות בשוויץ, נע ונד בין הרי ג’ורה ועד עמק ג’וקס היגועים כמעוזות השענים הגדולים ביותר . הוא פגש שם שענים רבים ומפורסמים. מונה עצמו תואר על ידי בני גילו כ”אמן מחונן “,” חוקר מוביל “ו”מתמחה בהורולוגיה טרנסצנדנטית”.  טרנסצנדנטיות פירושה – מצב או תיאור של משהו שקיים מעבר לגשמיות ובצורה מסוימת אף לא תלוי בה. האמונה הזאת מושרשת במושג הנשגבות ברוב הדתות והמסורות הקייימות.

בשורה התחתונה מונה האמין כי ההורולוגיה והמקצועות האופפים אותה הינה מלאכת מחשבת אלוקית , אשר הינה נשגבת עד מאוד ומצויה בה רוח ויופי הנשגבים מן הגשמיות. לכן גם כיום ביצירות החברה דואגים אנשי המלאכה להמשיך את הטרנסצנדנטיות בשעונים ביצירות מחווה לחלל , למכניקה ולגרמי השמיים בצורה שתכבד את מורכבות העולם.  

מחווה של לואי מונה לסופר הצרפתי ז'ול וורן וליצירותיו. מקור- אינסטגרם לואי מונה.
מחווה של לואי מונה לסופר הצרפתי ז’ול וורן וליצירותיו. מקור- אינסטגרם לואי מונה.

מחווה של לואי מונה לספור הצרפתי ז’ול וורן וליצירותיו. מקור- אינסטרגם לואי מונה.

ביצירתו הנעלה שעשה לבקשת מלך נאפולי מציג השעון יופי ומורכבות אין סופית כשגולת הכותר היא מצב תצוגת הירח שהיא לא פחות ממושלמת כאשר עבודת הציור של זכתה לתואר “הירח שהתעורר לחיים” בגלל ההשקעה הבלתי תתואר בפרטים.

לואי מונה גם מונה לתפקיד נשיא האגודה הכרונומטרית של פריז (Société Chronométrique de Paris), שחבריו כללו כמה מהכישרונות הגדולים של התקופה, ומטרתו העיקרית הייתה “פיתוח ועידוד של שעני עילית לכלל הקהלים, כאחד מהמקצועות הטובים ביותר של המוח האנושי “.

במסגרת זו הוא טיפח קשרים עם חבריו לרבות אברהם-לואי ברגה הנודע, מונה הפך במהרה ליועצו האישי וללא פחות מיד ימינו. יש אפילו כמה עדויות לכך שבערוב ימיו, כינה בריגה האגדי את חברו הקרוב לואי מונה ל”ממשיך דרכו”. לואי מונה, הקדיש את חייו למצויינות ומספרים עליו כי היה צנוע מאוד מטבעו.

הוא  היה מונע על ידי השאיפה לקדם את האמנות שלו ולא את הרצון לרווח מסחרי – וזו הסיבה שהוא שיתף בחופשיות את רעיונותיו הגאוניים עם חבריו לשעונים. רעיונות ופיתוחים שהיו מסבים לו מספר רב של פטנטים והכרה אדירה בתעשייה. גדולה יותר מזו שזכה לה. כיום בית השענות של לואי מונה נחשב לאחד מהמפוארים והייחודיות בתעשיה.

כלל היצירות הן מחווה לפלאי העולם ולחכמה האלוקית כגון לגרמי השמים, לחלל , לאדמה לאבני החן ולאמנות.

 כרום טמפוגרף. מחווה של לואי מונה לאבן האופל. מקור- אינסטגרם לואי מונה הרשמי.
כרום טמפוגרף. מחווה של לואי מונה לאבן האופל. מקור- אינסטגרם לואי מונה הרשמי.

הלוגו של בית השענות הוא סמל ה”פלר דה ליס”.  סוג פרח בעל שלושת עלי הכותרת משתפלים ושלושת עלי הכותרת זקופים אשר ינק השראה ממספר מקורות אמנותיים מקבילים. הפלר דה ליס  אומץ על ידי מלך צרפת פיליפ הראשון במאה ה-11. נכדו, המלך לואי השביעי אימץ את מגן האבירים הכחול שעליו פרח מוזהב כסימלו – מגן זה נקרא Azure semé-de-lis . הסמל המוכר היום – המורכב מפרח משלושה פרחים מוזהבים על רקע כחול ,מיוחס לתקופתו של מלך צרפת “שארל החמישי” – שנת 1376.

הסמל נבחר בכדי לתת כבוד לאברהם לואי בריגה שאימץ את הסמל בסדרת שעוני הקלאסיק הנפלאה שלו.