פיאג’ה היא אחת מיצרניות שעוני היוקרה השוויצריות האקזוטיות ביותר. החברה הוקמה בשנת 1874 על ידי ג’ורג’ פיאג’ה, בחווה שלו בכפר La Côte-aux-Fées והפכה במרוצת השנים לחלוצה בתחום מנגנוני השעונים הדקים, כשהיא שוברת פעם אחר פעם את השיאים שלה בתחום זה. הגיע הזמן להכיר קצת יותר טוב את החברה וההיסטוריה שלה.

העסק הצדדי שהצליח מעל ומעבר למצופה

ג’ורג’ פיאג’ה היה בן 19 בלבד כשהקים את החברה בשנת 1874. פיאג’ה הקים את החברה כעסק צדדי שהיה אמור לעזור לו להרוויח קצת כסף מהצד במהלך החורף הקשה בשוויץ. הוא החל לייצר שעוני כיס עם מנגנונים בדיוק גבוה במיוחד ותוך זמן קצר הוא הפך לספק קבוע של שעונים ורכיבים ליצרני שעוני היוקרה המובילים בשוויץ דאז. המוטו שלה היה – “Always Do Better Than The Necessary” – תמיד תעשו טוב יותר ממה שהכרחי והוא והחברה שלו בהחלט התנהלו לאורך השנים לפי המוטו הזה.

69 שנים אבודות

עד לשנת 1943, השנה בה ג’ררד וולנטין, הנכדים של ג’ורג’ פיאג’ה קיבלו את מושכות הניהול בחברה, פיאג’ה ייצרה שעונים ללא שם החברה עליהם ומכרה אותם ליצרניות שעונים אחרות. אותן יצרניות מכרו את השעונים הללו תחת המיתוג שלהן. ג’ררד וולנטין החליטו להפטר מהמתווכים הללו ולהתחיל למכור שעונים בעצמם תחת המותג המשפחתי. למרבה הצער, בשל העובדה שאותם שעונים נמכרו ללא סימן זיהוי כלשהו שיקשר אותם לפיאג’ה, רבים מאמינים כי כל השעונים של החברה שיוצרו לפני שנת 1943, כלומר – 69 שנים של ייצור שעונים ברמה הגבוהה ביותר, אבדו, או לפחות לא ניתן לאתר אותם.

הלוגו של פיאג'ה.
הלוגו של פיאג’ה.

הדור השלישי הזניק את החברה קדימה

פיאג’ה, שפתח כאמור את החברה כעסק צדדי, העביר במרוצת השנים את מושכות הניהול בחברה לבנו, טימוטי פיאג’ה, שהגדיל את פעילות החברה והפך אותה ליצרנית בהיקף גדול (Manufacture). מי שהפך את החברה למותג יוקרה בינלאומי היו הנכדים, שרשמו לראשונה את שם החברה כסימן מסחרי והגדילו את הפעילות המסחרית שלה. הנכדים של פיאג’ה היו גם אלו שהפכו את החברה לא רק ליצרנית שעונים, אלא גם ליצרנית תכשיטים.

סדנת התכשיטים הגדולה בג’נבה

חטיבת התכשיטים של פיאג’ה התרחבה במרוצת השנים וכיום היא נחשבת לסדנה הגדולה ביותר בעיר ג’נבה, כשהיא מעסיקה צורפים, אומנים ואנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר. היהלומים נבחרים במיוחד ומטופלים בעבודת יד בלבד, כשהם ממוינים ומדורגים לפי הצבע שלהם, הבהירות שלהם והקראט שלהם. הודות לחטיבת התכשיטים שלה, פיאג’ה היא יצרנית השעונים היחידה שמייצרת בעצמה את אבני החן לשעונים שלה.

ריצ’מונט מצילה מפשיטת רגל

קונגלומרט מוצרי היוקרה ריצ’מונט רכש את החברה בשנת 1988 והכניס אותה תחת הקבוצה ומותגי היוקרה הרבים שלו. ריצ’מונט גם הצילה בסופו של דבר את פיאג’ה מפשיטת רגל, לאחר שרכשה בחזרה שעונים של החברה בסכום עצום של 567 מיליון דולרים. השעונים הללו לא נגרסים או נקברים בבית קברות דמיוני לחובבי שעונים, אלא עוברים פירוק לגורמים ונעשה שימוש מחדש כמעט בכל הרכיבים שלהם בשעונים חדשים.

השעון היקר ביותר של החברה

השעון היקר ביותר של פיאג’ה הוא ה-Emprador Temple. השעון מגיע עם גוף מרובע ומזכיר את הרברסו של ייגר לה-קולטרה לא רק במראה המרובע שלו, אלא גם בשל העובדה שהוא מגיע עם שני שעונים. בניגוד לרברסו שם שעון אחד נמצא בגב של השעון השני, כאן מדובר בשני שעונים שנמצאים אחד מעל השני, כשהשעון העליון, שנמצא במעין כיסוי מעל השעון השני, משובץ ב-481 יהלומים מבית פיאג’ה כמובן. השעון השני מגיע עם לוח העשוי מפנינה פולינזית. השעון מגיע עם תג מחיר של 3.3 מיליון דולרים, כשפיאג’ה לא מתקשה למכור אותם – כל יחידה של השעון שהחברה מייצרת נמכרת מיד ברגע שהחברה מסיימת להרכיב את השעון.

שעון ה-Piaget Emprador. מקור - MoneyInc.
שעון ה-Piaget Emprador. מקור – MoneyInc.

חלוצת השעונים הדקים

פיאג’ה נחשבת לחלוצה בתחום המנגנונים האולטרה דקים. החל משנת 1960, אז השיקה החברה את קליבר 12P שלה, המנגנון האוטומטי הדק ביותר בעולם דאז, פיאג’ה שמרה על מעמדה בתחום זה ואף חיזקה אותו. בשנת 2014 השיקה פיאג’ה את ה-Altiplano 900P, שעון המתיחה הידנית המכאני הדק בעולם, כשהשעון כולו מגיע עם גוף בעובי של 3.65 מ”מ. עובי נמוך יותר ב-9.9 אחוזים מהשעון המכאני הדק ביותר עד אז, ה-Ultra-thin Jubilee של ייגר לה-קולטרה.

שעון Piaget Altiplano. מקור - פיאג'ה.
שעון Piaget Altiplano. מקור – פיאג’ה.

המנכ”לית הראשונה בעולם השעונים והתכשיטים

בשנת 2017 מונתה גברת שאבי נורי (Chabi Nouri) למנכ”לית החברה. נורי החלה לעבוד בפיאג’ה בשנת 2014, לאחר שעבדה בקרטייה במשך 10 שנים. נורי היא המנכ”לית הראשונה בהיסטוריה של יצרנית שעונים או יצרנית תכשיטים שוויצרית אי פעם.