קרטיה (“Cartier”) הוא אחד ממותגי היוקרה המובילים בעולם – בין אם מדובר בתכשיטים, אביזרי עור, בשמים או שעונים, אך סביר להניח שעם כל ההיסטוריה המפוארת של המותג, שהתפתח מסדנה קטנה בפריז לאחד המותגים המוכרים והמכובדים בעולם, אתם לא מכירים את המותג הזה כמו שצריך. מוזמנים להכיר תשע עובדות מפתיעות ולא כל כך ידועות אודות המותג.

אלפרד קרטיה היה הצורף הראשון שהצליח להשתמש בפלטינה בתכשיטים

היום אנחנו מכירים אותה כאחד החומרים המוכרים והנפוצים בתעשיית השעונים והתכשיטים, אבל במהלך המאה ה -19, פלטינה היתה חומר יקר-ערך והיתה נפוצה בעיקר בשימוש על ידי בתי אצולה עבור ערכות סכו”ם ושרשראות. טמפרטורת ההיתוך הגבוהה של פלטינום הפכה את העבודה איתו לקשה ביותר, והעובדה שאלפרד קרטיה להשתמש במתכת המבריקה והחזקה בתכשיטים שלו בשנת 1847 נחשבה להישג מרשים ופורץ דרך, כשהוא שילב אותו לתוך היצירות שלו כדי להגביר את הברק של היהלומים.

לואי קרטיה היה המעצב הראשון שהפך את שעון היד לגברים לפופולרי

לאחר ששמע מחברו הוותיק ולטייס הברזילאי אלברטו סאנטוס-דומון על הקושי להשתמש בשעון כיס כדי לעקוב אחר זמני הטיסה, לואי קרטיה החליט לנסות לעצב שעון יד מעשי יותר. בשנת 1904, קרטיה עיצב לראשונה את שעון היד הראשון שלו לגברים, שעון שכונה מאז ועד היום בשם “סנטוס”, במה שהיה בזמנו צעד יוצא דופן ונועז, כשבאותה תקופה נשים ענדו שעוני יד וגברים הסתובבו עם שעוני כיס. אך התהילה של סאנטוס-דומון והישגיו האווירונאוטים העלו במהירות את הפופולריות של שעון היד הנוח והפונקציונלי בקרב גברים והניחו את היסודות לתעשיית שעוני היד כפי שאנו מכירים אותה כיום.

המלך אדוארד השביעי מאנגליה כינה את לואי קרטיה “תכשיטן המלכים ומלך התכשיטנים”

רשימת הלקוחות הסלבריטאים של קרטיה כללה מספר מרשים של אנשי אצולה ואריסטוקרטים. הנסיכה מתילדה, אחייניתו של נפוליאון הראשון, רכשה תכשיטים מקרטיה ב -1856 ואשתו של נפוליאון השלישי, הקיסרית אוגני הפכה ללקוחה מפורסמת נוספת של המותג בשנת 1859. בשנים הבאות, קרטיה יהפוך לספק הרשמי של המלך אדוארד השביעי (1904), המלך קרלוס הראשון מפורטוגל (1905), המלך צ’וללונגקורן מסיאם (1908), המלך פיטר הראשון מסרביה (1913), המלך פואד הראשון מלך מצרים (1929), ומלך זוג הראשון מאלבניה (1939).

ג’יי.פי מורגן קנה את שעון המסתורין הראשון של קרטיה תמורת 3,200 דולר

בשנת 1913, מוריס קואט עיצב את “שעון המסתורין” הראשון עבור קרטיה. אלו היו שעונים שהציגו מחוגי שעה ודקה שנראו צפים או מרחפים באוויר, ללא כל גלגלים מסביבם שמחזיקים אותם. קרטיה קישט את יצירות המופת המכאניות הללו ביהלומים ואבני חן והפך את השעונים הללו ליצירה אומנותית. הבנקאי ג’יי.פי מורגן רכש את “שעון המסתורין” הראשון של קרטטיה, שתוכנן ע”י קואט ועוצב בצורה של מקדש, בשנת 1929. אותו שעון נמכר במסגרת מכירה פומבית בשנת 1993, תמורת סכום של קצת יותר מ-1.5 מיליון דולרים …

פייר קרטיה רכש את חנות הדגל קרטיה בניו יורק תמורת מחרוזת פנינים

ב- 1914 זכה פייר קרטיה להצלחה נדל”נית עם קורטוב של מזל, כאשר אחת ממחרוזות הפנינים הכפולות שלו מצאה חן בעיניהכלה השנייה לעתיד של המיליונר מורטון פלנט. פלנט וארוסתו היו להוטים לעזוב את השכונה “המסחרית” שבו הם גרו בפינה היפה של השדרה החמישית ורחוב 52, בזמן שקרטיה היה להוט להיכנס למגרש המשחקים ההומה של האלפיון העליון של החברה וכך נולדה אחת מעסקאות הנדל”ן המפורסמות ביותר בהיסטוריה – קרטיה קיבל את הבניין בן שש הקומות תמורת שרשרת הפנינים ותוספת של 100 דולרים.

“צמיד האהבה” האיקוני של קרטיה הושפע מחגורות הצניעות של ימי הביניים

אלסו צ’יפולו (Also Cipullo) עיצב את צמיד האהבה של קרטיה ב-1969, כשהוא שאב השראה מחגורות הצניעות הדי ברבריות של ימי הביניים, שעל פי הפולקלור, היו סוג של לבוש תחתון מונע שנועד למנוע מהלובש אותו לקיים יחסי מין. החגורות הללו היו בשימוש בעיקר על ידי נשים, שחויבו ללבוש אותן כדי לשמור על נאמנותן לבעליהם שלהן, שיצאו להלחם במסעות הצלב.

החגורות הללו שימשו השראה לצ’יפולו, שהתמקד בסימבוליות של נאמנות ומסירות, כשצמיד האהבה שעיצב עבור קרטיה כלל שרוול מוצק עם ברגים ומנגנון נעילה מאובטח, כך שהוא ישאר מאובטח על היד של האישה שלה הוענק הצמיד. הצמיד מגיע עם מברג מיוחד שמיועד לאחסון בנפרד על ידי מעניק הצמיד, כך שרק הוא יוכל לפתוח אותו.

בתי החולים בניו יורק מחזיקים מברג לצמידי האהבה של קרטיה

צמיד האהבה של קרטיה כל כך פופולרי, שבתי החולים בניו יורק מחזיקים את המברגים המיוחדים שלהם, כדי להיות מסוגלים להסיר אותם מידי נשים במקרה של תאונות ומקרי חירום.

התכשיט היקר ביותר של קרטיה נמכר תמורת 30,335,698 מיליון דולרים

ה-Sunrise Ruby של קרטיה, אבן אודם בורמזית במשקל 25.6 קראט, הוצעה למכירה פומבית ע”י בית המכירות סות’ביס במאי 2015, כשהצעה הסופית עבורה הייתה בגובה 30,335,690 מיליון דולרים. זוהי אבן האודם היקרה ביותר כיום, אבן החן הצבעונית היקרה ביותר כיום ואבן החן היקרה ביותר כיום.

בשנת 2016, קרטיה הייתה במקום ה-58 בעולם בדירוג החברות בעלות השווי הגבוה ביותר של מגזין פורבס

שווי החברה המוערך עמד אז על 10.1 מיליארד דולר, עם מכירות בגובה של 6.1 מיליארד דולר, עם 286 נקודות מכירה ברחבי העולם.