הלוגו של סדנאת Mad Paris (מקור: אתר הסדנא הרשמי)

“ההרגל נראה בהתחלה ככורי עכביש, אך במרוצת הזמן נראה ככבלים גדולים וחזקים”

המשפט הספרדי העתיק הזה מתאר באופן מדוייק את השמרנות הייתרה המאפיינת את חברות השענות המובילות ואת קהל הלקוחות השמרני והאדוק שלהן.

אותם דגמים מיתולוגיים אשר התחילו את דרכם לפני עשרות/מאות של שנים, הפכו במהלך הזמן לסמל ול”קודש הקודשים” של חברות היוקרה, אשר שומרת על העיצוב והמוטיבים ההסטוריים מכל משמר.

וגם אם יהיה שינוי או רענון משמעותי שיבוצע מצד החברה, הוא יהיה מינורי בלבד, כזה שלא יחרוג מן ה”קווים המנחים”, וודאי לא יעבור את גבול הטעם הטוב.

זאת כדי לשמור על המסורת ארוכת השנים ועל קהל הלקוחות האדוק אשר הולך יד ביד עם החברה באש ובמים.

רולקס מילגאוס עם לוח עשוי שיש מבית היוצר של Mad Paris (מקור: אתר הסדנא הרשמי)

ומה אם הייתי אומר לכם שקיימת מציאות בה חברות היוקרה השמרניות בעצמן מפקירות את מייטב דגמיהן האייקונים ליידי ידיים זרות ?

כשאני אומר ידיים זרות אני מדבר על “סדנאות השענות” – מדובר בבתי מלאכה הורולוגיים פרטיים המונים מספר מצומצם של בעלי מקצוע מיומנים, העושים בנוסף לעבודת השענות עבודה שהיא בעיקר קוסמטית.

הסדנאות לוקחות את הדגמים האייקונים ביותר של חברות היוקרה ו”באומץ/חוצפה” גדולים, מבצעים בדגמים שינויים קוסמטיים משמעותיים.
כאלו שחוצים בגסות את הקווים האדומים ובכך גורמים לחובבי החברות האדוקים להדיר שינה מעינהם…
הסדנאות קמו על ידיי שענים, אמנים ואנשי מקצוע אשר לקחו את השעונים הקיימים בשוק, ועל ידי מתיחת פנים אקסקלוסיבית גרמו להם להיות מיוחדים ושונים.
המטרה העיקרית היא להנגיש את השעונים לקהל לקוחות ספציפי.
כגון חובבי שעונים ואספנים אשר לא יוותרו על רולקס או על פטק פיליפ, אבל כבר מאסו בעיצובים המוכרים ולכן ייחפשו את הייחודיות ואת הייצירתיות.

זה נכון שהמחשבה על כך שחברה וותיקה ושמרנית אשר מייצרת את שעוניה תחת איכות בלתי מתפשרת, “תפקיר” את השעונים לידיי גורם חיצוני גורמת להרבה סימני שאלה ותהיות…

אך תהיו רגועים חברים…לא מדובר בחובבנים.
הצוות המרכיב את הסדנאות מונה הורולוגים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. כאלו שעברו בבתי השענות הגדולים ביותר.
מה גם שהדבר נעשה כמובן באישור מיוחד הניתן מהחברה אשר נותן לסדנא אפשרות לבצע עבודות שונות על השעון (מותנה החלטת החברה), זאת כמובן תחת בקרה של החברה ושל תאגיד ז’נבה.

ההבדל העיקרי בין “בית שענות” ל”סדנא” נובע מן ההגבלה של הסדנאות על ידי החברות.
בית שענות יכול “לעוף” ולבצע עבודות הורולוגיות מסובכות ולפתח חידושים כאוות נפשו. הוא אדון לעצמו וזה הייעוד שלו.
בסדנאות זה לא כך, בגלל שהיא נמצאת תחת ההגבלות של החברה.
וחוץ מהעיצוב הייחודי זה יתבטא בעיקר בלוחות מיוחדים, סקלטונים, גב שקוף… וכאן זה מסתיים, לא תהיה עבודה הורולוגית “כירוגית”.

גם בעניין העיצוב ישנם מוטיבים מהותיים כגון לוגו, צורה וכדומה, שהם בגדר “יהרג ובל יעבור”. והחברה לא תרשה לסדנא לשנותם.

אחת הסיבות המרכזיות זה השיווק. תחשבו על זה שניה… יש כאן אינטרס גדול גם מצד החברה לגעת בכל סוגי הקהלים. בייחוד כאלו שרוצים רולקס אבל לא רוצים ללכת עם העדר אלא לשמור על ייחוד.

אחת מאותן סדנאות עליהן אדבר, היא סדנא הנקראת “mad paris” אשר הוקמה על ידי ההורולוג ואספן השעונים הצרפתי גרגורי דרייפוס. הסדנא אחראית לעבודות עוצרות נשימה ובעלת סיפור מרתק .

גרגורי דרייפוס  תושב צרפת היה אספן וחובב שעונים . אך ההנאה האמיתית שלו הייתה לעצב את השעונים שלו לפי פרי דמיונו.
לחרוט, לצבוע ,לצייר ולהחליף חלקים.
הכל בשביל שהשעון שלו לא ייראה כמו עוד שעון אחד מיני רבים, אלא כפריט ייחודי ששמור רק לו.

באחת הפעמים נתקל גרגורי בשעון המצופה DLC” Diamond-Like Carbon”- ציפוי על בסיס פחמן אמורפי אשר מציג מאפיינים טיפוסיים של יהלום.

תהליך הציפוי שמבוצע בסדנא (מקור: אתר הסדנא הרשמי)

השעון בעל הציפוי הייחודי עורר את סקרנותו ויחד עם עוד חבר הם פתחו סדנא קטנה.
הסדנא קמה מתוך רצון עז של דרייפוס לתת חותם אישי בשעונים ובכך ללכת נגד הזרם ולשבור את כל המוסכומיות של מסורת השענות השמרנית.

דרייפוס לקח דגמים אייקונים של חברות השעונים המובילות בשוק, ועיצב אותם ע”פ הדמיון והתעוזה שלו , כשסימן ההיכר זה ציפוי ה “DLC” בשעון .
מלבד המראה המדהים והייחודי ציפוי  dlc מונע שחיקה ומגביר את קשיחות השעון .
כיום רוב השעונים בסדנא הינם בעלי ציפוי DLC.

נאוטילוס מבית היוצר של הסדנא (מקור: אתר הסדנא הרשמי)

בשנת 2007 הוקמה הסדנא בפריז ,הסדנא נקראת  “mad”  שפירוש המילה הוא- “מטורף” .
גרגוכי בחר את השם הזה בגלל הרעיון שהיה לו לפתוח סדנא ולבצע עבודות בשעוני יוקרה אייקונים.
העיצובים של “MAD”  מדהימים וייחודים וכאשר הסדנא שמה דגש חזק על יצירתיות ובאותה נשימה שומרת על שלמות היצירה הקיימת.

עוד מהלך מעניין זה שהסדנא עושה עיצובים אישיים ע”פ בקשת הלקוח.

זאת אומרת שכל אדם שרוצה את השעון שלו בעיצוב מסויים פרי דמיונו האישי, פשוט מביא לסדנא את השעון שלו ושם מגשימים לו את החלום .

רולקס איירקינג בעיצוב עפ”י דרישת הלקוח (מקור: אתר הסדנא הרשמי)

המימוש של החזון שלהם הוביל ליצירת סוג חדש של סדנת שעונים.
סדנא המוקדשת כולה להתאמה אישית של שעוני יוקרה ,שבה כלי העבודה המרכזי הוא הדמיון.
הסדנא מציגה לראווה את פרי עיצוביה, כולל העיצובים האישיים של הלקוחות הפרטיים.
אך היא שומרת בחסוי את זהות הלקוחות אשר לא מעוניינים להחשף. מפני שבין העיצובים ישנם סממנים פוליטים ,דתיים ובעלי אג’נדות כאלו ואחרות..
כך שלא ישפטו את הלקוח בעיצוב שבחר.

חלק ממגוון העבודות הייחודיות של Mad Paris (מקור: אתר הסדנא הרשמי)

במהלך הזמן קיבל גרגורי דרייפוס את הכינוי “האלכימאי” . הכינוי ניתן לו ע”פ הספר המדהים של הסופר פאוולו קאולו.
בספר מסופר על נער שעוזב את סביבתו הטבעית ואת מה שמוכר לו ויוצא להגשים את חלומו וייעודו.
כך גם גרגורי , למרות שהיה אספן וחובב שעונים שהעריך את מסורת השענות ואת הדגמים האייקונים השונים.
הוא לא מצא את עצמו בסביבה המוכרת ויצא לעבר החלום שלו יצירת שעונים פרי דמיונו הייחודי.

אחד השעונים היותר מדהימים וייחודים של הסדנא הוא שעון רולקס אשר העבודה עליו נעשתה בשיתוף פעולה עם אמן קעקועים מפורסם מלוס אנג’לס בשם מארק מהוני המכונה -“dr woo”.
מהוני ידוע בעבודותיו ומושפע בעיקר מאסטרונומיה ,מוסיקה ואופנה.

השת”פ עם Dr. Woo (מקור: אתר הסדנא הרשמי)
השעון עשוי פלדה שחורה בגימור באיכות גבוהה מאוד כיאה לסדנאת “מאד” ובעיטור חריטות אסטרונומיות של “כוכבי לכת”.
על הבאזל חרוט כתב “גותי” והדבר נעשה מסיבה מסויימת.
“הצוללן האפל” – רולקס סאבמרינר מושחר כולו למעט רבע באזל ומחוג בצבע אדום בציפוי dlc (מקור: אתר הסדנא הרשמי)
אמני הרנסאנס לסוגיהם  במאה ה-15 הבחינו בין “הספרות העתיקה” (litterae antiquae), האיכותית, הכתובה בכתב “קרולינגי” (תרבותי ומאופק)  לבין “הספרות המודרנית” (litterae modernae) הכתובה באותיות גותיות.
אמני הרנסאנס הזדעזעו מכך ומאז נחשב הכתב הגותי ל- “ברברי” .
“מאד” רצו לומר בכך שהשעון לא מתאים לאלו המחפשים “עוד רולקס”
אלא מחפשים רולקס “ברברי” – מוזר ולא קונבנציונלי.
וכדברי הסדנא, ייצור השעון נעשה בכמות קטנה מאוד . זאת בכדי להדגיש את ייחודו ואת העבודה הרבה שהושקעה עליו.
כאן בשעון נעשתה עוד פריצת דרך “עיצובית” מבחינת “סדנא”  הכפופה לרולקס השמרנית.
סאבמרינר תוצרת Mad Paris (מקור: אתר הסדנא הרשמי)

בשונה מעיצובי הסדנאות השונים, כאן מחוג השניות (הלבן) הינו בעל מראה שונה לגמרי משאר מחוגי רולקס המוכרים.
מדובר ב”מחוג ירח” המזוהה בד”כ עם בריגה. שבקצהו ההפוך מופיעה דמות ירח עגולה והדבר נעשה בכדי להשלים את המראה השמיימי.

בקיצור, זה לא עוד “רולקס סטנדרטי” , אחד מתוך כמה וכמה עיצובים שגורמים לנו בתור חובבי שעונים להפתח לעבודות חדשות ולהבין שעם כל הכבוד למסורת השענות אין סיבה להציב לה גבולות ולהיות מקובעים.

אודמר פיגה האחראית בעצמה לאחת התפניות הגדולות ביותר בעולם השענות, על ידי הרויאל אוק, אימצו לחיקם את המשפט – “בכדי לשבור את החוקים אתה צריך קודם לשמור עליהם”.
כלומר: שזה בהחלט אפשרי לפרוץ מסגרות ולהיות יצירתיים ,זאת בתנאי ששומרים על האיכויות ומקפידים על תהליך הייצור “קלה ובחמורה”.
כיאה למסורת השענות השוויצרית העתיקה.

תהליך הייצור של הרויאל אוק של Mad Paris (מקור: אתר החברה הרשמי)

בסופו של דבר חובבי החברות האדוקים לא קיבלו באהבה את עבודותיהן של הסדנאות. לא משנה כמה העבודה תהיה מושקעת וייצירתית.
תן להם את הסאבמרינר הפשוט או ה-gmt פפסי והם יהיו בעננים.

  • הכותב הוא כפיר חדד, אספן וחובב שעונים, מנהל בקבוצה “שעוני יוקרה ישראל” בפייסבוק
  • כל הכתוב לעיל הינו דעתו האישית של הכותב