בשבוע שעבר נשאלנו על ידי אחד מחברי קבוצת הפייסבוק שלנו – שעוני יוקרה ישראל, האם ידוע לנו על יצרנית שעונים שהקימו ניצולי שואה. עד כמה שהיינו שמחים לשמוע על סיפור תקומה שכזה, לצערנו לא מצאנו חברה כזאת. עם זאת, לאורך השנים היו לא מעט יהודים בתפקידי מפתח בתעשיית השעונים השוויצרית. בימים אלו, היהודי הבכיר ביותר בתעשיית השעונים השוויצרית הוא פרנסואה-הנרי בנהמיאס. אם השם לא מוכר לכם, תרשו לנו לספר לכם שמדובר במנכ”ל אודמר פיגה. אבל מה עם יצרנית שעונים יהודית שוויצרית? האם יש דבר כזה? ובכן, למרבה הפלא, יש. חברה נפלאה, עם היסטוריה עשירה וסיפור מיוחד מאחוריה. EBEL – יצרנית השעונים היהודית. מוזמנים להפליג עם הגורו אל תחילת המאה הקודמת ולהכיר את הסיפור המיוחד של EBEL.

EBEL, סיפור אהבה

ב-15 ביולי 1911, בני הזוג יוג’ין ואליס בלום ציינו את יום הנישואים התשיעי שלהם. לציון התאריך החגיגי כל כך עבורם, מחליטים בני הזוג לצאת להרפתקאה חדשה, שתהפוך תוך זמן קצר לחשובה ביותר בחייהם. השניים מחליטים להקים חברה לייצור שעונים. כך הפך תאריך זה ליום היווסדה של חברת השעונים EBEL.

השם EBEL הוא ראשי התיבות של בני הזוג. שם משפחתה של אליס לפני הנישואים היה לוי והם מחליטים להשתמש בשם המשפחה הקודם שלה. צירוף השמות “Eugène Blum Et Lévy” – יוג’ין בלום ולוי מוליד את ראשי התיבות EBEL (ממש כמו Baume et Mercier – בום ומרסייה, המילה et משמעה ו). בכך הפכה EBEL ליצרנית שעונים נדירה בענף השעונים השוויצרי, לא רק באותם ימים, אלא עד היום. ראשית, היא הייתה החברה היחידה שבהקמה שלה והדור המייסד שלה היתה מעורבות נשית. באותם ימים ובעצם עד היום, מדובר בתעשייה שהרוב המוחלט בה הוא גברים. בנוסף, היא הייתה החברה היחידה שמגיעה על רקע של סיפור אהבה רומנטי ולא מתוך יוזמה עסקית כזאת או אחרת.

בני הזוג בלום, מייסדי EBEL. מקור - TIMESTICKING.
בני הזוג בלום, מייסדי EBEL. מקור – TIMESTICKING.

אבל שלא תטעו ותחשבו שבני הזוג לא ניהלו את החברה עם חושים עסקיים מחודדים. בני הזוג מחליטים לשלב בשעונים שלהם את הערכים והתכונות הדומיננטיים מכל אחד מהמינים – זכר ונקבה. יוג’ין לוקח על עצמו את כל הצד הטכני שקשור לייצור שעונים, בעוד אשתו הייתה אחראית לעיצוב האסתטי ופיתוחם של מוצרים חדשניים.

בני הזוג מחליטים על גישה שהייתה מהפכנית מאוד באותן שנים בתעשיית השעונים. הם מחליטים כי בשעונים של החברה, הסקיצה לדגם השעון ועיצוב גוף השעון יהיו החשובים ביותר. הם הפכו אותם להיות מגדירים חשובים לכל השאר – מנגנון השעון וגימור אבני החן. כך בעצם שעוני החברה שילבו מהימים הראשונים שלהם יופי, מקוריות ופרקטיות. מה שייחד את השעונים של החברה ממותגי שעונים אחרים באותן שנים.

השנים הראשונות של החברה

בני הזוג מקימים את החברה בשנת 1911 כאמור, בלה שו-דה-פונדס (La Chaux-de-Fonds), עיירה בקנטון נוישטל בשוויץ. העיירה הקטנה הזאת, שכיום מכילה כ-38,000 תושבים, היא אחת החשובות והמפורסמות בתעשיית השעונים השוויצרית, כשרבים קוראים לה “עיר של יצרני שעונים”. הזוג בלום מקימים את החברה שלהם בבית שנבנה על ידי האדריכל השוויצרי המפורסם לה קורבוזיה.

השעון הראשון של החברה. מקור - ברושור החברה.
השעון הראשון של החברה. מקור – ברושור החברה.

את השעון הראשון שלה החברה מציגה שנה לאחר מכן, בשנת 1912. בשנת 1914 מציגה החברה שעון טבעת, שזכה במדליית הזהב בתערוכה הלאומית בברן, בקטגוריית שעון התכשיט לנשים. בשנת 1917 שעון ה-Montre Pendentif Bijou pendant המקורי של החברה הפך לשעון הנשים הפופולרי ביותר בשוויץ. המומנטום המוצלח שצברה החברה בשנים הראשונות שלה הפך למשמעותי ועזר לה להתבסס מנקודה זו ואילך כמותג מוביל.

שעון טבעת של EBEL. מקור - ברושור של החברה.
שעון טבעת של EBEL. מקור – ברושור של החברה.

הדור השני למשפחת בלום משתלב בעסק

בשנת 1929 מציג יוג’ין את העסק המשפחתי לבנו, צ’ארלס. בכך הוא רוצה ומקווה להבטיח את המשכיותה של החברה. צ’ארלס משתלב תוך זמן קצר בניהול החברה. הוא מחליט להשקיע מאמצים גדולים יותר בחיזוק פס הייצור של שעוני החברה. במקביל, הוא מחליט ליצור תדמית של פריט יוקרה הכרחי לשעונים השוויצריים. צ’ארלס בנה במקביל רשת מכירות לחברה, כשהוא מרחיב אותו למדינות זרות רבות, ביניהן ארצות הברית.

EBEL זוכה בפרס בתערוכה לאמנות עיצובית בפריז בשנת 1925. מקור - ברושור החברה.
EBEL זוכה בפרס בתערוכה לאמנות עיצובית בפריז בשנת 1925. מקור – ברושור החברה.

תחת צ’ארלס אבל מציגה את אחד החידושים הראשונים שלה, מבין רבים שיבואו אחר כך. שעון נסיעה עם מנגנון המתפתל מעצמו, מה שאנחנו מכירים כיום כמנגנון אוטומטי. בשנת 1935 הייתה EBEL החברה הראשונה בעולם שהשתמשה במערכת ויברוגרף מבית “Western Electric”. הויברוגרף הוא מכשיר שבודק את המנגנון ומבטיח כי הוא יהיה עם דיוק גבוה ככל האפשר.

צ’ארלס מצליח גם להציל את החברה מפשיטת רגל. בזמן השפל הכלכלי הגדול, הביקוש לשעוני תכשיטים ירד בצורה חדה. באותן שנים צ’ארלס סיפק ליצרניות שעונים גדולות מנגנוני שעונים מצוינים, אותם תכנן אביו.

במהלך מלחמת העולם השנייה, EBEL הייתה כבר יצרנית שעונים שוויצרית מבוססת. בין השנים 1939 ל-1945 החברה הייתה לספקית שעונים רשמית של חיל האוויר המלכותי של הצבא הבריטי.

שעון ה-Lune Etoilèe של EBEL. מקור - ברושור של החברה.
שעון ה-Lune Etoilèe של EBEL. מקור – ברושור של החברה.

עם סיום המלחמה, EBEL חזרה מיד לקו המנחה שלה ולייצור שעונים אלגנטיים ומעוצבים. בשנת 1964 שעון ה-Lune Etoilèe של החברה, שהיה שעון א-סימטרי, משובץ יהלומים ואבני ספיר, זוכה בפרס חשוב נוסף – שעון התכשיט הטוב ביותר (Best Jewlery Watch) בתערוכה הלאומית שהתקיימה באותה שנה בלוזאן.

סמל החברה והמאפיינים שלה 

בשנת 1950 מציגה EBEL את הלוגו החדש שלה, שמלווה את החברה עד היום. סמל ה-E המתנשק. האותיות E הן כמובן האותיות הראשונות בשמם של מייסדי החברה – יוג’ין (Eugène) ואליס (Elise). הלוגו החדש מבטא בצורה נפלאה את הפילוסופיה והרעיון מאחורי הקמת החברה – “Beauty Marries Function”. בתרגום – יופי נישא (מתחתן) עם פונקציונליות. הסלוגן הקצר הזה מצליח לבטא בצורה נפלאה את רוח המייסדים ואת הסיפור הרומנטי מאחורי החברה. ראשית, הוא מזכיר את סיפור הנישואים של בני הזוג. אבל מעבר לאזכור הנישואים, הוא גם מספר את המאפיינים של כל אחד מהם.

עם הקמת החברה, יוג’ין בלום היה כל הזמן בחיפוש אחר פונקציונליות. יוג’ין חיפש כל הזמן איך אפשר לשפר עוד ועוד את שעוני החברה, כשהוא שם דגש על דיוק, מומחיות ואיכות. אליס לעומתו, הייתה עם תשוקה לאסתטיקה, ליופי. היא התעקשה כל הזמן על אלגנטיות וחושניות העיצוב. כאמור, הדואליות יוצאת הדופן הזאת באה לידי ביטוי בפילוסופיה של החברה ומה שיהפוך לסלוגן שלה במרוצת השנים. הדאגה המשותפת, הכשרון ותשומת הלב של בני הזוג לפרטים הקטנים הובילה אותם לטיפול מיומן ומוקפד בכל מגוון המוצרים שלהם, החל משעוני תכשיטים נשיים להפליא ויצירות המשתייכות לקטגוריית ה-“Haute Joaillerie” ועד לשעוני גברים מעודנים, בתקופת המעבר משעוני כיס לשעוני יד אלגנטיים.

EBEL וההשפעה שלה על תעשיית השעונים

EBEL הייתה כאמור יצרנית השעונים השוויצרית הראשונה להשתמש ב-“Western Electric System”, המכשיר הראשון שהיה מסוגל למדוד ולבדוק דיוק של מנגוני שעונים ואפילו לדרג אותם. כחלק מאותו דחף לשלמות, שקודם להפליא על ידי יצרן השעונים המוכשר מרסל ריושה (Marcel Reuche), קידמה ועודדה EBEL את הקמתו של ה-CTM.

מכשיר ה-WESTERN ELECTRIC. מקור - ברושור החברה.
מכשיר ה-WESTERN ELECTRIC. מקור – ברושור החברה.

מה זה CTM? שמחים ששאלתם. ה-Contrôle Technique des Montres (בקרה טכנית של שעונים), הוא גוף שהוקם בשנת 1957. הוא כלל בקרות מכס מחמירות, שהבטיחו דיוק בייצור שעונים שוויצריים ברחבי העולם. ה-CTM תרם תרומה משמעותית לשיפור קריטריוני בקרת האיכות של ה-COSC, הגוף הרשמי המעניק את ההסמכה הנחשבת עד היום לייצוג הגבוה ביותר של דיוק ואמינות.

הדור השלישי ומשבר הקוורץ

אליס נשארה בתפקיד המנהלת הקריאטיבית של החברה עד לשנת 1960. היא המשיכה לכהן כיושבת ראש חבר המנהלים של החברה עד לשנת 1968, אז פרשה סופית מהחברה, כשהיא בת 88. למרות העבר המפואר של החברה, אליס עדיין לא הספיקה לראות אותה בשיא תפארתה. במהלך שנות השבעים של המאה הקודמת, שיאו של משבר הקוורץ, פייר-אלן, בנו של צ’רלס ונכדם של מייסדי החברה, היה בלימודים בארצות הברית. אביו קרא לו לחזור לשוויץ ולסייע לו בניהול החברה וניווטה אל עבר חוף מבטחים באותה תקופה סוערת. פייר-אלן היה בעל אישיות חזקה, רוח חלוציות ועם חזון ברור עבור החברה. הוא מחליט כי דווקא בזמן משבר הקוורץ, המשבר הגדול ביותר שעבר אי פעם על תעשיית השעונים, זה הזמן לחזק את החברה והמותג ולהעלות את EBEL לגבהים חדשים בעולם שעוני היוקרה הבינלאומי. תנופת החזון שלו סייעה למותג להגיע לפיתוח מרהיב.

בניגוד לכל היגיון אפשרי, הוא מחליט שלא להכנע למגמה הבולטת באותן שנים בתעשיית השעונים השוויצרית – מנגוני קוורץ. EBEL הייתה אחת החברות היחידות שסירבו לאמץ את מנגנוני הקוורץ החדשים והזולים, והמשיכה לייצר ולפתח שעונים מכאניים. פייר-אלן מחליט כי הדגמים של החברה יתמכו ויחזקו את התדמית היוקרתית של השעון האוטומטי. באותה תקופה נולדו כמה מהקולקציות הפופולריות ביותר של החברה, כאלו שמלוות אותה עד היום.

פייר-אלן עוזר ל-EBEL להתפשט ולגדול

באותן שנים, פייר-אלן מחליט להרחיב את מערך ההפצה של EBEL. הוא רוצה שרשת ההפצה של החברה תקיף מספר גדול יותר ויותר של נקודות מכירה, אשר יהפכו למייצגות של המותג ברחבי העולם. EBEL תופסת דריסת רגל ומתבססת בכל חמשת היבשות בעולם. פייר-אלן הופך את המותג לסמל של שאיפה לאינספור אנשים שחלמו באותן שנים לקבל במתנה שעונים של החברה.

בשנת 1977 החברה מציגה את קולקציית הספורט-קלאסי שלה. בשנת 1983 – שעוני ה-Complex Mechanical עם לוח שנה נצחי. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1985, החברה מציגה את קולקציית הבלוגה המפורסמת שלה. שנה לאחר מכן, החברה מציגה את הקולקציה המפורסמת ביותר שלה – “1911”, שנקראת כמובן על שם שנת הקמת החברה.

באותן שנים EBEL הייתה יצרנית שעונים כל כך נחשבת, עד שהיא ייצרה שעונים במתקני הייצור שלה עבור שמות גדולים בתעשייה, בין היתר קרטייה.

“אדריכלי הזמן”

EBEL הייתה אחת החברות הראשונות שהשתמשו ב-“Testimonial Advertising” – פרסום המלצות, סגנון פרסום הנפוץ מאוד היום. EBEL השתמשה בשיטה זאת באופן אינטנסיבי ובהצלחה רבה.

היא השתמשה בשמות מפורסמים כמו בוריס בקר, אנדרה אגסי וקלאודיה שיפר. באותן שנים החברה מאמצת את הסלוגן החדש “Architects Of Time” – “אדריכלי הזמן”. הסלוגן או המוטו הזה אם תרצו, מתחבר היטב למורשת של החברה אבל גם לקו שבו נקטה באותן שנים, כש-EBEL זוכה לפופולריות רבה ומוניטין מכובד בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת.

בהתאם למוטו הזה, EBEL מחליטה לרכוש ולהשקיע בשיקום מבנים ישנים. מבנה אחד כזה היה בניין עם חזית לבנים היסטורי במרכז העיר מנהטן, שמשמש עד היום כמקום מושבה של EBEL בארצות הברית. אבל הצעד המפורסם ביותר של החברה באותן שנים היה רכישתה של וילה טורקה (Villa Turque) – הווילה הטורקית, אליה עוד נגיע.

ב-EBEL היו משוכנעים בהשפעה החזקה של ספורט על תדמית המותג ולכן השקיעה רבות במהלך שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת בעלאת המודעות הגלובלית למותג באמצעות מתן חסות לאירועים יוקרתיים. החברה הפכה לנותנת חסות לאירועים כמו טורניר הטניס במונטה קרלו, גביע הדיוויס בטניס ואליפות שוויץ הפתוחה בגולף. מלבד השמות שהזכרנו, באותן שנים החברה מגייסת שגרירים ידועים מעולם הספורט כמו יאניק נואה, סטפן אדברג וקולין מונגומרי. אם השמות הללו לא מספיקים לכם, באותן שנים גם שמות מפורסמים מעולם הבידור כמו דניס הופר ואפילו מדונה משמשים כשגרירים של המותג.

אבל ב-EBEL רצו להוכיח גם מחויבות מקבילה לאומנויות. בהתאם להחלטה הזאת הם השתמשו בשגרירים בולטים גם מעולם התרבות, כשאחת הבולטות שבהן היא זמרת הסופרנו ברברה הנדריקס. במקביל החברה הגדילה את הנוכחות שלה בחוגי התרבות ברחבי העולם באותן שנים עם חסויות לאירועי תרבות שונים.

הוילה הטורקית – Villa Torque

רכישת הוילה הטורקית היוותה סוג של סגירת מעגל משולש עבור EBEL. את הוילה הזמין יצרן השעונים אנטול שווב בשנת 1912 (הוילה נקראת גם Villa Schwob), כשמי שתכנן אותה היה האדריכל השוויצרי הנודע לה קורבוזיה. בניית הוילה הסתיימה בשנת 1916.

לה קורבוזיה (Le Corbusier), נחשב על ידי רבים לאחד האדריכלים החשובים ביותר בהיסטוריה, שתרם להתבבשות האדריכלות המודרנית במאה העשרים. בסוף שנת 1999 הוא נכלל ברשימת 100 האישים המשפיעים ביותר של המאה העשרים על ידי מגזין טיים. לה קורבוזיה נולד בשנת 1887 בלה שו-דה-פונדס בשם שארל-אדואר ז’אנרה-גרי. הוא מחליט להחליף את השם שלו לשם לה-קורבוזיה על שם סבו מצד אמו. עם החלפת השם הוא רוצה להמחיש כי כל אדם יכול להמציא את עצמו מחדש.

אם אתם זוכרים, בני הזוג בלום הקימו גם הם את EBEL בלה שו-דה-פונדס, בבית שתוכנן גם הוא על ידי לה קורבוזיה. בשנת 1986, לציון 75 שנה להיווסדה של EBEL, מחליטה החברה לרכוש את הוילה הטורקית. ב-EBEL מחליטים כי הוילה תשמש תזכורת לערכי הליבה שלה וכמקור השראה בלתי נדלה למותג.

הוילה, שבנויה בסגנון מזרחי, נחשבת ליצירה הידועה והמדהימה ביותר שלו בלה שו-דה-פונדס. היא עשירה בסמלים ועם היבטים טכניים ואסתטיים משוכללים. היא גם נחשבת ליצירה המושלמת ביותר שלו לפני שעזב את שוויץ לפריז.

Villa Torque ו-Maison EBEL

תרשו לנו להשתמש במילים של EBEL לתיאור הקשר ההדוק בין הוילה והמותג –

“לה קורבוזיה היטיב לתאר את הוילה הטורקית בעצמו כ”יצירת אמנות וארכיטקטורה אמיתית”. הוילה נחשבת על ידי רבים לנס של שלמות חסרת גיל ושיווי משקל מלכותי. ככזאת, היא משלבת באופן מושלם את אופי המותג EBEL ואת היצירות שלו. מבנה הוילה הטורקית מאורגן סביב סלון מפואר, קסום ובעל פרופורציות נדיבות. הסלון שטוף באור טבעי, הזורם דרך חלונות מפרץ ענקיים. קווים טהורים, תוכנית פתוחה, זרימה חלקה ותכונות גאומטריות ייחודיות הם מרכזי הבית העיקריים. הם מעניקים לו תחושבה של חוזק, מטרה, שלווה, כשהם חסרים במכוון כל דבר מיותר. אינספור פרטים, כולל שימוש בחומרים חדשניים, כמו גם רעיונות וסמלים בהשראת “המסע למזרח” של קורבוזיה, גג “הגן השטוח”, חושפים את השפעתו האישית של לה קורבוזיה. ההשפעה הזאת באה לידי ביטוי באוצר מילים אדריכלי אוונגרדי בעליל, המבשר על “אדריכלות חדשה”, שהוא היה מייצג מרכזי שלה.

שעון הוילה הטורקית. מהדורה מוגבלת לציון 30 שנה לרכישת הוילה על ידי החברה. מקור - אתר החברה.
שעון הוילה הטורקית. מהדורה מוגבלת לציון 30 שנה לרכישת הוילה על ידי החברה. מקור – אתר החברה.

בהשראת תערובת של גאונות יצירתית בלתי נדלית ושליטה טכנית מוחלטת, התגלמות אדריכלית רהוטה זו של הפילוסופיה הארגונית והערכים של המותג הפכה לפיכך ל-Maison Ebel. היא מצליחה להעביר את המהות של אדריכלי הזמן וביתם הפיזי והרגשי. הקווים הנקיים והפנים המינימליסטי של בית EBEL (באנגלית – Maison Ebel), מייצגים באופן אידיאלי את חובבי המותג האופיניים. גברים ונשים מעל גיל שלושים. יוקרתיים, בטוחים בעצמם ומודעים לעיצוב. מבינים ושותפים לערכים הללו, הם בעלי עין לסגנון קלאסי ולעניין רב בעיצוב פנים. הסמל המשמעותי והמשקף של פילוסופיית החברה, Maison Ebel משלב בין נצחיות, פונקציונליות ואסתטיקה של כל מוצר עליו המותג מטביע את חתימתו.

איור הוילה על מנגנון של החברה. מקור - אתר החברה.
איור הוילה על מנגנון של החברה. מקור – אתר החברה.

בעוד שהווילה שייכת למורשת אדריכלית בינלאומית, היא גם מסמלת מאוד את אבני היסוד של המותג EBEL – יוקרה, אלגנטיות, נצחיות, טוהר וחושניות.

פייר-אלן מחליט לעזוב את תעשיית השעונים

בשנת 1995, פייר-אלן מחליט לעזוב את תעשיית השעונים. הוא מחליט למכור את החברה המשפחתית ל-Investcorp. תאגיד שנכנס להיסטוריה המודרנית של תעשיית השעונים עם מוניטין מפוקפק למדי. Investcorp התמחה ברכישה של מותגי שעונים מפורסמים. היא התמקדה בעיקר בהגדלת שורת הרווח של אותם מותגים, במטרה למכור אותם מהר ככל האפשר. המגמה הזאת לא בדיוק תרמה לפונטציאל הקריאטיבי של אותם מותגים. מותגים רבים עברו תחת ידי Investcorp באותם שנים, אחד המפורסמים שבהם היה אפילו ברגה.

האינטרסים של הבעלים החדשים של החברה לא כללו יצירה של דגמים חדשים, כשלמעשה פיתוח המותג הופסק כמעט לחלוטין עד לשנת 1999. באותה שנה ניצלה החברה כשתאגיד היוקרה הצרפתי LVMH מחליט לרכוש אותה. באותן שנים, LVMH הצליח להחזיר לחיים מותגי שעונים נהדרים רבים. אבל דווקא במקרה של EBEL, מחלקת השיווק של LVMH ביצעה טעות חמורה. הם ניסו להפוך חברת שעונים מכובדת למותג עיצוב תכשיטים.

באותה תקופה השעונים של EBEL הגיעו בעיקר עם שילובי צבעים לא צפויים, מגוון רחב של שעוני קוורץ וגופי שעונים בצורות לא שגרתיות, שיתבררו לאחר מכן גם כלא מוצלחות. כל המאפיינים הללו מתאימים יותר למותג אופנה צעיר ופחות ל-EBEL, שטרחה בפיתוח התדמית האקסקלוסיבית שלה במשך עשרות שנים.

היהודי שהציל את החברה

למזלה של EBEL, היא נאלצה “לסבול” תחת LVMH זמן קצר יחסית. לאחר ארבע שנים בלבד LVMH מחליטה למכור את EBEL לקונצרן MGI – ר”ת Movado Group Incorporate. את הסיפור של MOVADO נספר בהזדמנות אחרת, אבל רק נציין כי מי שהקים אותה היה גדליהו גרינברג. גרינברג היגר לארה”ב מקובה בשנת 1960, בה הקים את קבוצת MOVADO. גדליהו (Gedalio Grinberg) ז”ל נפטר בשנת 2009, אבל מי שכיהן כמנכ”ל החברה באותם שנים היה בנו, אפרים. לא ברור אם בצירוף מקרים או דווקא בגלל הנקודה היהודית, אבל קבוצת MGI רוכשת כאמור את EBEL ו”משחררת” אותה מידי LVMH.

ההחלטה הראשונה שביצעו הבעלים החדשים של EBEL הייתה הצעד המתבקש ביותר. למחוק את עשר השנים האחרונות מההיסטוריה של EBEL ובעצם לחזור בזמן אל שנת 1995, השנה בה פייר-אלן בלום עזב את החברה ובעצם אפשר להגיד שגם EBEL “הישנה” נעצרה באותה שנה.

EBEL חוזרת לשורשים

תחת קבוצת MGI וההנהלה החדשה, EBEL יוצאת לדרך חדשה. בחברה מקווים באותם שנים לחזור לימי הזוהר של המותג מהמאה הקודמת. החברה משיקה את קולקציית BTR 1911 – Back To Roots 1911 – בחזרה לשורשים 1911. הסדרה מציעה שעונים קלאסיים בעיצוב מעט שונה ומודרני. הם מגיעים בגוף גדול יותר בקוטר של 44.5 מ”מ ועם לוח רחב יותר. החברה מתמקדת במנגונים תוצרת בית מתקדמים ובאיכות גבוהה. קליבר 137/139 תוצרת בית – מנגנון כרונוגרף אוטומטי מוצלח ומדויק. קליבר 240 – מנגנון GMT אוטומטי וקליבר 288 – כרונוגורף אוטומטי עם לוח שנה נצחי. המנגנונים הללו מייצגים את ההתמקדות המוגברת של המותג במנגנוני שעונים מכאניים איכותיים. כך למשל, כל שעוני סדרת BTR 1911 מגיעים עם מנגנון אינהאוס אוטומטי. המנגנונים הללו הורכבו ונבדקו על ידי EBEL בעצמה. כל אחד מהם מגיע עם הסמכת כרונומטר של ה-COSC. השעונים הללו זוכים לפופולריות ולהצלחה מסחרית בקרב חובבי שעונים. אבל חשוב יותר, הם מסמנים כי EBEL נמצאת בדרך הבטוחה לחזור לימיה המפוארים.

שעון ה-1911 BTR של החברה. מקור - אתר החברה.
שעון ה-1911 BTR של החברה. מקור – אתר החברה.

הקשר לעולם הכדורגל

החברה משיקה את סדרת שעוני הכרונוגרף המרהיבים, 1911 Tekton. שעוני הסדרה ממשיכים בעקביות את ההצלחה בדרך החדשה שנבחרה עבור המותג. בעונת הכדורגל 2007/2008 חותמת החברה על חוזי חסות עם מועדוני הכדורגל המפוארים ארסנל ובאיירן מינכן. הסכמי החסות הללו מעוררים שוב פעם עניין רב במותג. החברה הופכת להיות אחת מיצרניות השעונים הראשונות בעולם שחותמת על הסכמי חסות מעין אלו.

שעון "כדורגל" של EBEL. מקור - אתר החברה.
שעון “כדורגל” של EBEL. מקור – אתר החברה.

בחברה מנצלים בצורה נפלאה את שיתוף הפעולה עם המועדונים הללו, עם השקה של שעוני כרונוגרף במהדורות מוגבלות. השעונים הללו מגיעים בעיצוב מיוחד ואוונגרדיסטי, עם פונקציונליות ספציפית למדידת זמן במשחקי כדורגל. בחלקו העליון של לוח השעון אנו מוצאים סקאלה עם חלוקה ל-45 דקות – אורכה של מחצית כדורגל. השעונים הללו מעוררים עניין רב בקרב אספני שעונים מרחבי העולם. בדרכה המיוחדת של EBEL, השעונים הללו מהווים יצירות חדשות אמיתיות. בנוסף למראה המיוחד שלהם, הבולט בצורה מרעננת מהדפוסים המוכרים של מדידת זמן, הם מציעים גם חידוש אמיתי במבנה מנגנון השעון.

100 שנים להיווסדה של EBEL

בשנת 2011 חגגה EBEL את שנת ה-100 להיווסדה. לאורך מאה שנות קיומה, ערכי המותג החיוניים נותרים ללא שינוי. אלגנטיות קלאסית, קווים פיסוליים, צורות חושניות חלקות, אומנות מסורתית משובחת ומומחיות בתחום ייצור שעונים. כל אלו נשמרו נאמנה ופורשו מחדש ע”י EBEL באופן יעיל ומודרני. עיצובי הדגל של החברה, עליהם ביססה החברה את הצלחתה, התחדשו. הקולקציות הקיימות התרחבו עם דגמים המציעים מראה עדכני, מרתק וחדשני. EBEL מפתחת בנוסף ארבעה מנגנוני אינהאוס בסדנאות שלה, כשהיא מקימה לתחיה גם את היכולות המוכחות היסטורית שלה בתחום ההורולוגיה המכנית.

EBEL ממשיכה גם את המומחיות רבת השנים שלה, עם הקמת פלטפורמת תקשורת חזקה ומודרנית. הפלטפורמה הזאת עובדת בהרמוניה מוחלטת עם ה-DNA של המותג. היא בוחרת לעבוד עם דמויות מפורסמות, המייצגות את התמצית של האלגנטיות והתחכום, למשל – דוגמנית העל ג’יזל בונדשן.

סוד ההצלחה של EBEL

ההצלחה של EBEL בנויה על מיזוג מושלם של מצוינות טכנית ותשוקה לתעוזה אסטתית, עם עיצובים נצחיים וייחודיים. בבסיסה של פילוסופיית העיצוב של EBEL טמונה המחויבות לייחודיות שמציבה את שעוני החברה בליגה משלהם. הדגמים פורצי הדרך של המותג בחנו באופן עקבי תחומים לא מוכרים והניעו טרנדים חדשים בעולם השענות. דוגמאות בולטות לכך הן מארז שעון משושה, ברגים פונצקיונליים הנראים לעין, צמיד הגלים הבלתי נשכח והבלתי ניתן לחיקוי של החברה, כמו גם תכונות עיצוב אחרות שהפכו במרוצת השנים לחלק בלתי נפרד מתעשיית השעונים.

כל שעון של החברה מציע שילוב ייחודי של תכונות עדינות, כך שאי אפשר לטעות בהם. החברה משתמשת בקווים מעוקלים עדינים וחושניים. הקווים הללו מעניקים קסם חושני כשבחברה נמנעים בדרך כלל מקווים ישרים וקצוות חדות.

החברה הפכה לאחת המובילות בשימוש בתקני איכות ותיקים ובלתי מתפשרים. כל שלב בתהליך יצירת שעון של EBEL כולל איחוד של כשרונות מרובים וידע ניכר. הכשרונות הללו מעובדים בסבלנות ונמסרים לאורך דורות. משאבים “טבעיים” יקרי ערך אלו מוחדרים באופן קבוע בגישה עכשווית, על זמנית ונחושה.

האלגנטיות של גופי שעונים וצמידים משולבים לחלוטין, משלימה את הצורות והמוטיבים הסמליים. את המראה הזה EBEL משדרגת על ידי עיצוב אותנטי ומעודן. EBEL מציעה תחכום ועיצובים חדשניים, אך עם זאת נצחיים. העיצובים הללו מודגשים עוד יותר על ידי הטיפול הברור והמושקע בפרטים הקטנים ביותר. הם ניכרים בעושר של גימור עדין ותחושות שהשעונים של החברה מספקים. כך שעון של החברה מרגיש כמו ליטוף על פרק כף היד, המספק רמת נוחות גבוהה שאי אפשר לתאר במילים מבלי לחוות אותה בעצמכם.

לסיכום

EBEL היא לא יצרנית השעונים המובילה בעולם, אבל היא אחת מיצרניות השעונים המעניינות ביותר. גם אם אתם לא בוחנים את החברה בעיניים “יהודיות” אפשר לראות בקלות את הייחודיות של החברה. החל מסיפור ההקמה הרומנטי שלה, ששילב בין שני בני זוג שהיו אחראים כל אחד בפני עצמו לאספקט נפרד בחברה. המחויבות מהימים הראשונים של החברה לעיצובים מוקפדים לצד מצוינות הורולוגית. מעבר החברה לאורך השנים בין דורות. הדרך המיוחדת בה החברה התמודדה עם משבר הקוורץ, בניגוד מוחלט למרבית תעשיית השעונים השוויצרית באותן שנים. ההישגים ההורולוגיים המיוחדים של החברה והשימוש שלה באמצעים טכנולוגיים להבטיח את הדיוק והאמינות של שעוני החברה.

הלוגו של EBEL ברחבי העולם. מקור - אתר החברה.
הלוגו של EBEL ברחבי העולם. מקור – אתר החברה.

בנוסף, אסור לשכוח את המחויבות העמוקה של החברה והקשר ההדוק שלה לארכיטקטורה ובמיוחד לאדריכל לה קורבוזיה, אחד האדריכלים החשובים ביותר בעולם, יליד לה שו-דה-פונדס ומקור לגאווה לכל תושב שוויצרי.

כמו לה קורבוזיה, שהחליף את שמו כדי להמחיש כי כל אדם יכול להמציא את עצמו מחדש, גם EBEL “המציאה” את עצמה מחדש מספר פעמים. בין אם באמצעות הורולוגיה, שיווק, פרסום, המכירה ל-LVMH והחזרה לחיים בקבוצת MOVADO ועד לימים אלו, שבה החברה עדיין מציעה את השעונים הנפלאים שלה ברחבי העולם במאות נקודות מכירה סביב העולם.

אז בפעם הבאה שאתם חושבים להרחיב את האוסף שלכם, במקום לרדוף אחרי שעונים בלתי ניתנים להשגה או כאלו שפליפרים מנפחים את המחיר שלהם ללא הבחנה, אנחנו מקווים שאולי תוסיפו שם נוסף ל-WISHLIST שלכם. יודעים מה, לפחות לרשימת ההתעניינות שלכם. אחרי הכל, כמה יצרניות שעונים “שוויצריות-יהודיות” כבר יש לנו? עצמאות שמח!

למעבר לאתר של EBEL.