אם אתם עוקבים אחרי כתבות חברות המיקרוברנד שלנו, אתם בוודאי שמים לב שבמרבית המקרים, הסיפור מאחורי ההקמה של החברה הוא הסיפור האמיתי, לפעמים אפילו יותר מהשעונים של אותה חברה. במקרים רבים הסיפורים הללו עוזרים לנו להבין את הדרייב של מייסדי החברה ועוזרים לנו להבין בצורה טובה יותר את השעונים שלהם ולראות כיצד סיפור הרקע שלהם בא לידי ביטוי בשעונים שהחברה שלהם מייצרת. גם הסיפור של FUGUE WATCHES הצרפתית, שהוקמה על ידי לאופולדו סלי הוא כזה. מוזמנים להכיר אותו ביחד איתנו.

FUGUE WATCHES – איך זה בכלל התחיל?

כשלאופלדו סלי חגג את יום הולדתו ה-20, ההורים שלו החליטו להעניק לו מתנה ייחודית. סלי הביע בזמנו עניין בשעונים, אם כי הוא לא היה עדיין חובב שעונים מובהק בזמנו. ההורים שלו החליטו שהם מעניקים לו מתנה שהיא סוג של משחק או אתגר אם תרצו. הם הקציבו לו תקציב של 1,000 אירו בעזרתו הוא צריך היה לרכוש לעצמו שעון אומגה ספידמאסטר. סלי, כיום בן 33, מספר כי למרות שמדובר בשוק השעונים של לפני 13 שנים, עדיין היה מדובר באתגר משמעותי. הוא יצא למסע חיפושים אחר שעון בתקציב שהוגדר לו שהוכתר בהצלחה. למעשה, הוא הסתיים עם שני הישגים. סלי השיג את השעון בתקציב שקיבל מהוריו, אבל כפי שהוא מספר, המסע הזה שינה את חייו. הוא הפך לאספן שעוני וינטאג’ תקציביים, כשהוא נמשך יותר לצד הקריאטיבי ולמה שהוא מכנה “הנשמה” של שעוני הוינטאג’.

מאוחר יותר התשוקה הזאת מתפתחת וסלי נמשך גם לכל מה שקשור לצד המכאני של שעונים. בשלב הסופי, התשוקה שלו מובילה אותו להתעניין בתהליכי הייצור של שעונים ומכאן הוא מגיע תוך זמן קצר לבית הספר לשענות של פריז.

מה עומד מאחורי ההחלטה להקים את החברה? 

סלי מספר כי הרעיון להקים את החברה מגיע לאחר שהוא מבין כי בתור אספן שעונים, הוא ככל הנראה לעולם לא יימצא את מה שהוא מחפש. סלי מתאר שעון עם השראה וינטאג’ית, עם עיצוב נהדר וייצור מוקפד. כמובן, שכחנו את המאפיין הכי חשוב – תקציב נמוך. סלי מספר כי באותה תקופה, בשנת 2013, הוא מרגיש כי הוא לא מתחבר למסרים של יצרניות השעונים המסורתיות. הוא מרגיש שאין לו סיכוי למצוא אוזן קשבת אצלן וכי מדובר בעיקר בתקשורת חד כיוונית שעוברת מסננים של מחלקות יחסי ציבור משומנות ופחות תקשורת בין חובבי שעונים אמיתיים. כחובב שעונים נלהב, הוא מחליט שהדרך הטובה ביותר לבטא את עצמו, היא באמצעות הקמת חברה משלו. באותם ימים הוא פוגש את מארק טראן, שיהפוך מאוחר יותר מעצב הראשי של החברה. ביחד השניים מתחילים לעבוד על פרויקט הקמת החברה – FUGUE WATCHES. שני החברים יוצאים למסע שיסתיים רק כעבור שלוש שנים עם השעון הראשון של החברה.

החלטה נבונה או שגעון?

סלי מספר כי באותם ימים, מדובר היה בהחלטה מטורפת. כל מי שהוא פגש ניסה להניא אותו מההחלטה שלו. אמנם בשנת 2013 עדיין לא היה מדובר בשוק עמוס במותגי מיקרוברנד כמו היום, אבל עדיין היה מדובר בשוק רווי ועמוס בתחרות. סלי אומר כי הוא קיבל את ההערות הללו בהבנה וכי הוא בהחלט מבין את כל מי שניסה להזהיר אותו. אז למה הוא מחליט להקים את החברה בכל זאת? סלי מספר כי עבורו הקמת החברה הייתה בעיקר ניסוי נהדר. הוא מבין כי הפרויקט הזה ילמד אותו שיעורים בעלי ערך שלא יסולא בפז אודות עולם השעונים וייצור שעונים והוא מחליט להמר על FUGUE WATCHES ולהקדיש את כל מרצו לפרויקט הזה.

איך מגיע שעון של FUGUE WATCHES לעולם?

סלי מספר כי החלק הקריטי ביותר בתהליך הייצור של שעון הוא העיצוב שלו. זה חלק שלוקח זמן משמעותי ומבחינתו של סלי, העיצוב צריך להיות מושלם. הנושא החשוב הבא מבחינתו של סלי הוא לוודא שלשעון החדש יש “נשמה” משלו. לאחר מכן הוא מוודא שאותה “נשמה” מתחברת לערכים של המותג. רק לאחר שהשעון עומד בכל הדרישות הללו, הוא עובר אל תהליך הייצור הפיזי.

השעון הראשון של החברה – פתרון הבעיה שהפך לסימן ההיכר של השעון

השעון הראשון של החברה, ה-Chronostase, החל את דרכו בפרויקט קיקסטארטר מוצלח. לא משהו שלא שמענו בעבר. אבל מה שבאמת מדהים, הוא הסיפור מאחוריו. השעון מגיע עם גוף מודולרי שבעצם מאפשר לפרק ולהחליף את השעון מתוך גוף השעון. הרעיון הזה הפך בסופו של דבר לסימן ההיכר של השעון, אבל סלי מספר כי הוא נולד בטעות. סלי מספר כי בשלבי הייצור של אבות הטיפוס של השעון, הם לא הצליחו להחליט על הצורה הסופית של גוף השעון. לכן הם ייצרו את השעון בצורה מודולרית.

הגוף המודולרי של השעון הראשון של החברה. מקור - MONOCHROME WATCHES.
הגוף המודולרי של השעון הראשון של החברה. מקור – MONOCHROME WATCHES.

החלק המרכזי של השעון מגיע בנפרד מגוף השעון. כך הם רצו “להרגיש” מה יהיה נכון עבור השעון לפני שהוא ייצא לעולם. כשהם ראו את החלקים המודולריים מונחים לפניהם, הם הבינו שזה בעצם מה שיכול להפוך לסיפור ההצלחה מאחורי השעון. כך נולד בעצם הגוף המודולרי  וכל הקונספט שמאחורי השעון. סלי מספר כי מאז הוא למד כי הרעיונות הטובים ביותר נולדים כשאתה בכלל לא מצפה לכך ובשלבים שאתה בכלל לא חושב עליהם.

הגוף המודולרי של השעון הראשון של החברה. מקור - MONOCHROME WATCHES.
הגוף המודולרי של השעון הראשון של החברה. מקור – MONOCHROME WATCHES.

השעונים של החברה

ליין ה-Chronostase של החברה מאפשר בעצם בחירה בין 96 קומבינציות שונות. אפשר לשלב בין עיצוב גוף שעון שונה, לוחות שונות ורצועות שונות. המחירים נעים בין 950 אירו לשעון עם רצעות גומי ל-1300 אירו לשעון במהדורה מוגבלת שמגיע עם 2 גופי שעונים נוספים.

שעון ה-Chronostase של FUGUE WATCHES. מקור - אתר החברה.
שעון ה-Chronostase של FUGUE WATCHES. מקור – אתר החברה.

ליין השעונים השני של החברה הוא ה-Mystery Dial. גם כאן FUGUE WATCHES בחרה בפרויקט קיקסטארטר להשקת השעון. יעד הגיוס עמד על 36,500 אירו. החברה הצליחה לגייס 48,651 אירו מ-132 תומכים. הפרויקט הסתיים באפריל 2021 והשעונים אמורים להגיע לרוכשים בשבועות הקרובים.

מגוון רחב של קומבינציות לשעון. מקור - אתר החברה.
מגוון רחב של קומבינציות לשעון. מקור – אתר החברה.

ה-Mystery Dial 

אם אתם מסתכלים על התמונות של שעון ה-Mystery Dial, אתם בטח לא מבינים מה קורה שם. שני מחוגים שנראים כאילו הם “מרחפים”. בפרסום של החברה נכתב כי מדובר ב”מחוגים מרחפים, שמוחזקים באוויר בידי כוח בלתי נראה. אז מה זה בדיוק הכוח הזה? עוד פתרון גאוני של FUGUE WATCHES.

הלוח המסתורי של FUGUE WATCHES. מקור - אתר החברה.
הלוח המסתורי של FUGUE WATCHES. מקור – אתר החברה.

למרות שנראה כאילו המחוגים יושבים על אותו מישור, הם לא. למעשה, כפי שאםת יכולים לראות, כל מחוג יושב על לוח שקוף משלו. במקום להניע את המחוג עצמו, המנגנון מניע את הלוח כולו, מה שיוצר בעצם את התחושה שרק המחוג זז. אם אתם שואלים אותנו? רעיון נפלא.

ככה זה באמת עובד. מקור - אתר החברה.
ככה זה באמת עובד. מקור – אתר החברה.

מיקרוברנדים ורשתות חברתיות

סלי מספר כי הרשתות החברתיות הן בעצם החלון שלו לעולם. הן מאפשרות לו להגיע לחובבי שעונים ומאפשרות לחובבי שעונים מכל העולם להכיר את היצירות שלו. סלי מספר כי הלקוח הראשון שלו הגיע מיבשת אחרת. הוא נחשף לשעון באינסטגרם והחליט שהוא רוצה לרכוש אותו. סלי מספר כי זה פשוט חיוני עבור חברות בסדר הגודל שלו לעשות שימוש קבוע ברשתות חברתיות. הוא אומר כי היות ואין לו את תקציבי הפרסום של חברות גדולות, כך הוא בעצם שומר על קשר עם קהילות חובבי שעונים מרחבי העולם ועוזר לשעונים שלו לקבל פרסום והכרה.

אבל איך בדיוק עושים את זה? סלי אומר כי לא מדובר בתהליך פשוט. כדי לבלוט וכדי שיזכרו אותך, אתה צריך להשמיע קול ברור ולהיות עם מסר בעל ערך לקהילת חובבי השעונים. סלי אומר כי הצעד הראשון בדרך להשגת המטרה הזאת היא ליצור תוכן מעניין ובעל ערך.

אונליין או ריטייל? 

סלי אומר כי אף אחד עדיין לא הצליח לפענח את נוסחת הקסם. מצד אחד חברות כמו שלו חייבות למכור באופן מקוון. מצד שני – הוא יודע כי חלק מהצרכנים רוצים להרגיש ולראות את השעון לפני שהם רוכשים אותו. הפתרון? שילוב של נוכחות פיזית בחנויות ברחבי צרפת עם חנות מקוונת שממנה אפשר להזמין שעונים ולקבל אותם ב-72 מדינות שונות. עם זאת, בליין החדש של החברה הוא אומר כי הוא ככל הנראה יבחר במכירה מקוונת בלבד. סלי אומר כי כך הוא יכול להשיג עצמאות גדולה יותר בצורת המכירה. עם זאת, הוא אומר כי הוא מאמין שעדיין ניתן יהיה למצוא את השעונים במקומות שונים ברחבי צרפת ואולי אפילו מחוצה לה.

מה זה FUGUE? 

סלי מספר כי המילה FUGUE בצרפתית משמעה “בריחה”. אם אתם חובבי שעונים, אתם בוודאי חושבים עכשיו על מנגנון בריחה. אבל סלי ממהר לתקן ואומר כי אין שום קשר למנגנוני בריחה. סלי מתייחס לבריחה בהקשר של ההיבט החמקמק של הזמן וליופיו של הרגע. אם תרצו, לעובדה שכל רגע שחלף בעצם “ברח מאיתנו” ולא ניתן לשחזר אותו. סלי אומר כי הוא מקווה להעניק בצורה זאת תפקיד רגשי לשעונים שלו. לגרום להם להזכיר לאנשים ליהנות מהרגע שלהם, מאותה “בריחה לרגע” מהמציאות.

FUGUE WATCHES. מקור - אתר החברה.
FUGUE WATCHES. מקור – אתר החברה.

SWISS MADE או MADE IN FRANCE?

סלי מספר כי למרות שהוא צרפתי והשעונים שלו מתוכננים, מעוצבים ונמכרים בצרפת, היה חשוב לו שהשעונים שלו יוכלו לעמוד בתקן שמאפשר להם להיות מוזכרים כ-SWISS MADE. סלי אומר כי עבורו היה מדובר בסוג של תו תקן ותו איכות שהיה חשוב לו שיהיה מקושר לשעונים שלו. עם זאת, השעונים החדשים של החברה, סדרת ה-Mystic Dial, כבר לא יגיעו עם הכיתוב SWISS MADE. סלי מספר כי לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר לשענות בפריז, הוא מוסמך כמפקח על תהליך ייצור שעונים. זה מאפשר לו בעצם לנהל את כל תהליך ההרכבה בצרפת ולכן בליין החדש הוא בוחר לייצר את השעונים בצרפת. עם זאת, הוא עדיין נשאר נאמן למנגנונים שוויצריים, כשהמנגנונים שהוא בוחר הם מנגנוני ה-SW200 האמינים והמוכרים של סליטה.

FUGUE WATCHES. מקור - אתר החברה.
FUGUE WATCHES. מקור – אתר החברה.

FUGUE WATCHES – לסיכום

כפי שציינו בתחילת הכתבה, גם במקרה של FUGUE WATCHES, אין כמעט הפתעות. החברה מתחילה את דרכה עם תשוקה לשעונים, עוברת דרך פרויקט קיקסטאטר מוצלח וממשיכה בנוכחות ברשתות חברתיות. במקרה של FUGUE אנחנו כן יכולים לציין את החדשנות שבאה לידי ביטוי בשני השעונים הראשונים של החברה. סלי מספר כי פירוש השם של החברה הוא “בריחה” בהקשר של החמקנות של הזמן. אנחנו חושבים שהשם גם מתאים ל”בריחה” של החברה מכל אותם שעונים מוכרים לעייפה שאנחנו רואים חדשות לבקרים בתעשייה והניסיון לצאת מחוץ לקופסה. בואו נקווה שהיא תמשיך בדרך הזאת.

למעבר לאתר של החברה.