בואו נדבר על הפיל שבחדר. הכותרת של הכתבה שלנו. להזכיר רולקס ומיקרוברנדים באותו משפט בוודאי מעורר חלחלה בקרב לא מעט חובבי שעונים. אבל את העובדה שיש אנשים שקוראים ליצרנית השעונים HALIOS הרולקס של המיקרוברנדים, אי אפשר להכחיש. אם אתם שואלים את עצמכם – מה לכהן בבית הקברות, אתם לגמרי צודקים. אז בואו נסביר שמי שקורא לחברה הזאת ככה לא מתייחס לגימור, לאמינות, למוניטין, ליוקרה ובוודאי לא למחירים של השעונים של החברה. לצערנו, המשפט הזה מתייחס לחלק שחובבי שעונים פחות אוהבים אצל רולקס – זמינות וביקוש לשעונים של החברה. אז כמו בכל יום שלישי (או רביעי, תלוי איך זה מסתדר לגורו), הגיע הזמן להכיר מיקרוברנד חדש. HALIOS – רולקס של המיקרוברנדים. קריאה נעימה.

HALIOS – רולקס של המיקרוברנדים

HALIOS נחשבת לחברה ותיקה בסצנת המיקרוברנדים. נכון, לא מדובר בבלנפיין או ושרון קונסטנטין, אבל החברה הוקמה בשנת 2009, שזה די ותיק בסצנה הזאת. את HALIOS מקים ג’ייסון לים. בראיון למגזין GEAR PATROL מספר לים מה החלום שלו. “בסופו של דבר, הייתי רוצה להקים סדנה על אי בודד. הייתי מייצר בעצמי כל רכיב, אולי מלבד הקפיץ, בעבודת יד. הייתי מייצר אולי 20 שעונים בשנה”. למזלנו, לים לא מקים את החברה על אי בודד, אלא בוונקובר שבקנדה, שם הוא מתגורר.

ג'ייסון לים בראיון לפודקסט. מקור - HIMALAYA.
ג’ייסון לים בראיון לפודקסט. מקור – HIMALAYA.

בניגוד לחלק גדול ממותגי המיקרוברנד, HALIOS לא מתחילה בצורה של פרויקט קיקסטארטר. לים מספר באתר החברה כי את הצעדים הראשונים שלה החברה עשתה בפורומים של חובבי שעונים ברחבי הרשת. למעשה, הוא מדגיש כי זה היה בפורומים ספציפיים של חובבי שעוני צלילה. לים מספר כי הדיונים בקבוצות הללו הם דיונים ערים וגלויים. בהשתתפות חובבי שעונים אמיתיים. לים קורא לזה “נטולי צבע וברק” של מחלקות PR מיומנות.

איפה זה מיוצר?

כמו מרבית המיקרוברנדים, גם כאן מדובר בחברה שמתבססת בעיקר על ייצור במזרח. רכיבי השעונים מיוצרים ומורכבים במזרח, אבל נשלחים לקנדה. שם, בוונקובר, הם עוברים בקרת איכות ידנית. את המנגנונים לשעונים של החברה רוכשת הליוס משוויץ ויפן. הליוס משתמשת במנגונים מבית סליטה ומיוטה. לים מסביר כי הוא מחליט מאיפה לרכוש את המנגנונים לפי השעון שהוא מייצר וכמובן הזמינות של אותו מנגנון נדרש אצל הספקים השונים.

איך זה התחיל?

לים מספר כי האהבה שלו לשעונים התחילה בשנות השמונים של המאה הקודמת. הוא מתאר גאדג’ט שהוא מגדיר כדבר הטוב ביותר שהוא ראה בחיים שלו עד אז. שעון LCD שהופך לרובוטריק. השעון הזה יוצר על ידי חברה יפנית בשם TAKARA (למעבר לדגם בגוגל). לים מספר כי למרות העובדה שהוא מייצר כיום שעונים מכאניים, הוא עדיין נשאר מאוהב גם בשעונים דיגיטליים. הוא מספר כי אביו היה מטייל ברחבי אסיה לנסיעות עסקים שונות והוא היה רוכש את השעונים למזכרת עבורו ממדינות שונות בהן ביקר.

הכל מתחיל ב …. סייקו?

לים מספר כי בשנות נעוריו הוא לא כל כך התחבר לשעונים מכאניים. הוא התחיל להתעניין בהם הודות לחברה שהוא קורא לה – “הפטרון של השעונים ההורולוגיים”. לא, לא רולקס. סייקו. לים מספר כי השעון הראשון שהוא פירק והרכיב מחדש אי פעם היה סייקו UFO רפרנס 6138. לים מסייג ואומר כי המונח “הרכיב מחדש” הוא רופף מאוד שלא לומר בעייתי. הוא אומר כי בהחלט ייתכן כי לאחר ההרכבה מחדש השעון לא באמת עבד. אבל הודות לגילוי של העולם הקסום של שעונים מכאניים, הוא התחיל להתאהב בהם וכאן בעצם התחיל המסע המופלא שלו בעולם השעונים.

שעון ה-FAIRWIND של החברה. מקור - GEAR PATROL.
שעון ה-FAIRWIND של החברה. מקור – GEAR PATROL.

האהבה הראשונה והתשובה הדיפלומטית

לים מספר כי במהלך המסע שלו בעולם השעונים, הוא עבר את כל התחנות המתבקשות. השעון היקר הראשון. שעון ההישג המשמעותי בחיים הראשון וכן הלאה. אבל אם אתם שואלים אותו מה היה השעון הראשון באמת שהוא זוכר, התשובה תהיה מפתיעה. שעון בשם Quartz M של Mondaine. לים מספר כי הוא ענד אותו ללא הפסקה, למעשה עד לרגע שבו השעון כבר לא התאים לפרק היד שלו.

HALIOS - רולקס של המיקרוברנדים. שעון GMT של החברה. מקור - GEAR PATROL.
HALIOS – רולקס של המיקרוברנדים. שעון GMT של החברה. מקור – GEAR PATROL.

כשלים נשאל אלו מותגים הוא אוהב במיוחד ומה יש באוסף שלו, הוא מספק תשובה קצת דיפלומטית. לים מספר כי כרגע האוסף שלו כולל כ-50 שעונים, מלבד שעוני הליוס כמובן. הוא מספר כי מדובר בתערובת אקלקטית למדי של שעונים, ללא מותג בולט או סגנון מסויים של שעונים. לים אומר כי הוא מלא יראת כבוד לשענים העצמאיים שתופסים את הצמרת בתחום ההורולוגיה העילית. עוד הוא מספר כי הוא מחבב מותגים צעירים ונלהבים, או אם תרצו – מיקרוברנדים, כאלו שהצליחו לשבור את התבנית ולפתח צורה כלשהי של ייצור אינהאוס.

מה הקשר לרולקס?

הליוס מתמקדת בעיקר בשעוני צלילה במראה וינטאג’י. כמו כל שעון צלילה וינטאג’י אפשר להגיד מיד כי מדובר בהומאז’ לרולקס, אבל השעונים של החברה מגיעים עם סוג של אופי משלהם ועיצוב עם שפה שאפשר לזהות בקלות. השעונים של הליוס זוכים לפופולריות גבוהה במיוחד בקרב חובבי המותג וחובבי שעונים. שלבו זאת עם ייצור בהיקף נמוך יחסית וקיבלתם מתכון לביקוש שעולה על ההיצע. כשזה קורה בעולם השעונים, אנחנו מייד חושבים על רולקס. תופעה מעניינת נוספת שמתרחשת עם השעונים של הליוס, היא העובדה שדגמים מסוימים נמכרים בשוק היד השניה במחיר גבוה יותר מהמחיר המקורי שלהם. מזכיר לכם יצרנית שעונים כלשהי? כן, אתם לא טועים. רולקס.

למה דווקא שעוני צלילה?

בראיונות שונים ובמספר הזדמנויות לים מספר כי אחת המטרות שהוא הגדיר לחברה שלו היא “ליצור שעון שרוכשיו יכולים לענוד במים”. לים מספר בראיון ל-GEAR PATROL מה הופך לטעמו את שעוני הצלילה לכל כך מיוחדים ונחשקים לשימוש בזמן צלילה, או אם תרצו, אפילו טבילה במים.

“נראה כי אומנות ותפקוד הם שני דברים שלא מתחברים זה בזה לאורך זמן. כך שלהיות מסוגל להשתמש בפועל בשימוש יום-יומי ורציף בחפץ יפה ומעוצב, הוא משהו שמעניק תחושה של הגשמה”.

לים אומר כי מבחינתו, היכולת לענוד שעון מתחת למים, פירושה כי הדבר הזה שבחרת כהשתקפות לטעם שלך, באמת מסוגל להתמודד עם כל ההיבטים של אורח החיים שלך.

HALIOS - רולקס של המיקרוברנדים. מצליחים כבר לזהות את הקו העיצובי? מקור - GEAR PATROL.
HALIOS – רולקס של המיקרוברנדים. מצליחים כבר לזהות את הקו העיצובי? מקור – GEAR PATROL.

“אני חושב שהאסתטיקה של שעון הצלילה משכנעת במיוחד. היות ומטרה המיועדת מניעה ישירות את העיצוב שלה. למרות שאני שונא את הקלישאה, זה לגמרי צורה בעקבות פונקציונליות. אין דרך תמציתית יותר לנסח זאת. תכנון שעוני צלילה דורש כי יהיו בהם אלמנטים פונקציונליים מסוימים. למשל – חומר זרחני על הלוח ומחוגי השעון. בזל מסתובב. חלקים עם הברגה. אפשר להגיד שמדובר בסוג של אינטראקציה עמוקה יותר עם השעון. עיצוב שעוני הספורט משופע בחבילה של אילוצים שונים, כך שכאשר כולם מסתדרים ביחד, התוצאה הסופית היא באמת מרגשת”.

איך שעון נולד?

לים מספר כי הוא חסר השכלה רשמית בתחום העיצוב. הוא אומר כי הוא בהחלט מצטער על כך. בעקבות זאת, אין לו תהליך קבוע של ייצור ועיצוב של שעון והוא “מאלתר תוך כדי תנועה”. לים מספר כי אחד הדברים שמנחים אותו מיד עם תחילת העיצוב של השעון, זה הגודל שלו. הוא מתחיל עם ההיקף ומרחקי ה-LUG-TO-LUG ומשם הוא ממשיך. לפי לים, הנתונים הללו מכתיבים המון החלטות בהמשך הדרך. החל מהפרופורציות והמראה הכללי לאלמנטים שאחרים של השעון ועד להחלטה הסופית של הרוכש, שבסופו של דבר יקח בחשבון את הנתונים הללו כדי להחליט אם הוא רוכש או לא רוכש את השעון.

להמציא את התעשייה מחדש?

הפתעה. לים מספר כי אין לו שום מטרה לבצע מהפכה בתעשיית השעונים. אין לו גם שום רצון לבצע מהפכה כלשהי בתחום עיצוב השעונים. במילים שלו – “אני עובד בתוך קופסה שמורכבת בעיקר מארבע קירות. 12 סמנים על לוח השעון. מספר בין 2 ל-4 מחוגים. קריאות ונוחות גבוהה ככל האפשר על פרק כף היד. הצורה הסופית של השעון החדש מונחית כמעט תמיד על ידי שילוב של: קודם כל, איזשהו אלמנט ויזואלי קטן ומדהים שנתקלתי בו בעולם האמיתי ושגרם לי באמת לעצור. למשל – צבע של מכונית וינטאג’ ברחוב. פגיעה בגומחה בבניין בטון. לאחר מכן, המקום של אותו שעון בין כל השעונים שיוצרו אי פעם, הארכיטיפ שלו”.

“אם אוכל לתפוס והלנציח לפחות חלק קטן מהרגש וההתרגשות כשאני רואה דבר יפה, אני ממשיך. לעיתים קרובות זה מרגיש כמו מה שאני מתאר לעצמי שעיצב כסא יהיה. איטרטיבי. אין בעולם מספיק כסאות? אבל אם אוכל לתפוס לפחות קצת מהרגש וההתרגשות כשאני רואה דבר יפה, אני ממשיך.”

ממש כמו בכתבה שלנו בשבוע שעבר על MONTA, גם כאן אפשר לראות שבעצם, השורה התחתונה של התשובה של לים היא שאי אפשר לעשות מהפכה או לצאת מתבניות די קבועות בעולם השעונים. לכן, אם תרצו, מרבית יצרניות השעונים הולכות על בטוח ועל מה שמוכר. כלומר – שעונים שכבר ראינו כמוהם. גם השעונים של הליוס, שכפי שציינו בתחילת הכתבה, מגיעים עם קו עיצובי מובהק ומיוחד – בסופו של יום, עדיין נראים במבט ראשון כמו איזשהו שעון שכבר ראינו בעבר או אם תרצו, שעון רולקס שכבר ראינו בעבר.

נקודת מבט של ותיק בתעשיית השעונים

כאמור, לים נמצא בתעשייה כבר מעל לעשור, מה שהופך אותו לסוג של וטרן בתעשייה. בראיון ל-GEAR PATROL הוא נשאל מה השתנה בגישה שלו כבעל חברת שעונים לאורך השנים. מה היה השינוי החיובי ביותר בשוק שהוא נמצא בו לאורך אותן שנים. מה היה השינוי השלילי ביותר לאורך התקופה הזו? התשובה שלו מעניינת וכבר הבאנו לכם אותה בתחילת הכתבה.

“אני חושב שהשינוי הגדול ביותר הוא הרצון הגובר לתרום משהו משמעותי יותר מבחינה הורולוגית. ייצרתי כבר שעונים המבוססים על מנגוני סליטה, מיוטה ו-ETA. אבל הייתי רוצה להעמיק קצת יותר ולראות אם אוכל להציע משהו קצת יותר מיוחד. בסופו של דבר, הייתי רוצה לבנות סדנה על אי בודד. להכין כל רכיב בעצמי ולייצר אולי 20 שעונים בשנה. אני חצי צוחק כאן. בכל מה שקשור לשינויים חיוביים לעומת שליילים. אפשר להגיד שיש פיצוץ של ממש בהקמת חברות חדשות בפלח השוק הספציפי שלי. אני רואה בזה דבר חיובי, שכן ישנם כעת מספר מותגים חדשים ופנטסטיים. המותגים הללו מייצרים שעונים מדהימים, בנויים היטב וכאלו המותאמים לסטנדרטים של חובב שעונים הארדקור. BALTIC למשל היא אחת החברות האהובות עליי. מצד שני, אתה רואה חברות מסוימות שקמות במטרה אחת. הן חושבות שיש הזדמנות קלה להרוויח כסף, בלי באמת לחשוב אם הן מייצרות משהו טוב או לא.

HALIOS - רולקס של המיקרוברנדים. מקור - אתר החברה.
HALIOS – רולקס של המיקרוברנדים. מקור – אתר החברה.

דגמים ומחירים

כרגע, מציעה הליוס שני שעונים – ה-FAIRWIND וה-UNIVERSEA. שני שעוני במראה וינטאג’י מובהק. ה-UNIVERSEA מגיע במחיר של 735 דולרים. ה-FAIRWIND מגיע במחיר של 775 דולרים.

לפי האתר של הליוס, ה-UNIVERSEA נמצא כרגע בהרכבה ובדיקות והוא צפוי להגיע במשלוחים שבין 50 ל-100 יחידות כל פעם, עם זמן המתנה של כ-2-3 שבועות בין משלוח למשלוח. באופן מפתיע, באתר החברה נכתב כי השעון לא יתאים לפרק יד גדול יותר מהיקף של 6.25 אינץ’. משהו שלא הייתם רואים למשל באתר של יצרנית שעונים גדולה.

את ה-FAIRWIND לא ניתן להזמין כרגע. אתר החברה מספר כי הליוס לא מקבלת הזמנות יותר לדגם זה, בשל העובדה שהיא מנסה להדביק את הביקוש. אפשר לשלוח מייל ולבקש לקבל עדכונים. אם תרצו – סוג של WAITING LIST. גם כאן מופיע אותו כיתוב לגבי היקף פרק כף היד.

אנחנו חייבים להתעכב קצת על העניין הזה. עם כל הכבוד להליוס ולחברת מיקרוברנד, כן היינו מצפים מהחברה לנסות לקלוע לטעם של קהל רחב ככל האפשר. לא כל כך ברור לנו למה אי אפשר לייצר צמיד רחב יותר. בעצם, כן ברור לנו, מדובר בסופו של דבר בעלויות. כדי לצמצם עלויות ככל האפשר, לים צריך להתבסס על רכיבים קיימים. אבל בחירה קצת יותר חכמה הייתה מאפשרת רכישה של חוליות נוספות לצמיד באופן נפרד, מה שהיה הופך אותו למתאים לכמעט כל לקוח. אבל אין ספק שמדובר בשיעור חשוב שאנחנו מקבלים מעולם המיקרוברנד בעזרת ההערות הללו.

HALIOS – רולקס של המיקרוברנדים – לסיכום

לים מספר כי הוא נרגש רק להיות חלק מעולם השעונים. אפילו אם מדובר בלהיות חלק קטן במיוחד ממנו. הוא אומר כי זה מרגש כי הודות למותגים מעולים ומדיה שמתמחה בתחום, ההתלהבות מהשעונים הופכת להיות חלק מתרבות המיינסטרים. לים מספר כי אם בעבר חובבי שעונים הרגישו קצת כמו חובבי מבוכים ודרקונים, עכשיו זה מרגיש שונה, זה הופך להיות משהו מקובל לחלוטין וחלק מקובל וטבעי לחלוטין מהתרבות שלנו.

הליוס כאמור היא בעלת מעמד שונה ויוצא דופן בעולם המיקרוברנדים. יש לה רשימות המתנה לשעונים שלה. חלק מהדגמים שלה נמכרים מעל למחיר הריטייל שלהם. לים נחשב לאחד היצרנים הוותיקים בתחום הזה. עם זאת, גם במקרה שלו, אפשר לראות כי יצרנית שעונים לא יכולה באמת להמציא את הגלגל מחדש היום. ראינו כבר כמעט כל צורה קיימת של שעון וכל דבר חדש שייצא יהיה דומה למשהו שכבר ראינו בעבר. ההתבססות על מנגנוני שעונים מוכרים מכתיבה החלטות עיצוביות. הרצון או שמא הצורך להיות פונקציונלי, גם הוא בא על חשבון החלטות עיצוביות, כי בסופו של דבר, השעון צריך להיות קודם כל פרקטי ונוח לשימוש. אם הוא לא מקיים את זה, הוא לא יימכר. או שגם אם הוא יימכר, הדגם הבא של החברה כבר לא יימכר.

אנחנו כן יכולים לשמוח שיש לנו מגוון רחב של יצרניות שעונים לבחור מביניהן. בין אם מדובר ב”מותגי על” כמו אומגה, רולקס, בלנפיין או כל מותג אחר ובין אם מדובר במיקרוברנדים. בסופו של דבר, כפי שאנחנו אומרים כאן פעמים רבות בגורו – לכל חברה ולכל שעון יש מקום בעולם השעונים, גם אם אנחנו לא אוהבים את זה …

למעבר לאתר של HALIOS.