ממשיכים בסבב סקירות מותגי המיקרוברנד שלנו והפעם אחד המיקרוברנדים המעניינים ביותר – HORAGE. כשאנחנו חושבים על מיקרוברנדים, סביר להניח שהמונחים האחרונים שעליהם נחשוב יהיו מושגים כמו מנגנון אינהאוס, כרונומטר, COSC ובטח לא טורביון. אבל ב-HORAGE לא חושבים ככה. ב-HORAGE חושבים בגדול ומציגים לעולם גם מנגנון אינהאוס וגם מנגנון טורביון. לא סתם טורביון, מנגנון הטורביון השוויצרי הזול ביותר. HORAGE – יצרנית המיקרוברנד שחושבת בגדול וגם – איך עושים טורביון שוויצרי תקציבי. 

הסיפור של HORAGE – ההתחלה

הסיפור של HORAGE מתחיל בעצם בסדרת הכתבות שלנו על המלחמה בין ETA וקבוצת סווטש ורשות ההגבלים בשוויץ. בשנת 2006, זמן קצר לאחר ההודעה של ETA על הפסקת מכירת המנגנונים ליצרניות מחוץ לקבוצת סווטש והצמצום בפועל במכירת המנגנונים הללו, התאספה קבוצת יזמים לפגישה סביב הנושא הזה. בין אותם היזמים ניתן היה למצוא את אנדראס פלסל, יזם גרמני המתמחה בפטנטים. פלסל המציא, בין היתר, את ה-Bionicon, מערכת לספיגת זעזועים שנמצאת בשימוש באופני ההרים הטובים בעולם. פלסל הקים בגרמניה חברה לייצור אופניים שזכתה בפרס החברה הטובה ביותר בקטגוריה שלה במשך שש שנים ברציפות. 

הואנג ופלסל. מקור - Europa Star.
הואנג ופלסל. מקור – Europa Star.

משתתפת נוספת באותה פגישה היה טזויו הואנג (Tzuyu Huang). אשת עסקים מביין-בייל, מנכ”לית Momoplus AG, חברה צומחת המספקת רכיבים לתעשיית השעונים. החברה של הואנג מספקת מנגנונים, גופי שעונים, לוחות שעונים, מחוגים, רצועות ועוד. למעשה, היא מספקת כל רכיב הנדרש לייצור שעונים מלבד מנגנוני שעונים. אנקדוטה קטנה וחשובה – הואנג ופלסל נשואים זה לזה … 

מה היה בפגישה?

כפי שהבנתם, הנושא המרכזי באותה פגישה היה – מנגנונים. כל המשתתפים בפגישה הבינו שבתקופה הקרובה מנגנונים עומדים להפוך למוצר מבוקש, שלא לומר נדיר. הם מבינים שהם עומדים להפוך לצוואר בקבוק בשרשרת האספקה לתעשיה כולה. הם הוגים רעיון, שנשמע דמיוני, שלא לומר הזוי באותה תקופה. בואו נקים חברה שתעצב, תתכנן, תייצר ותרכיב מנגנונים משלנו. הם אפילו קובעים רף שאפתני במיוחד. הם רוצים שהחברה תהיה מסחרית ותעמוד בייצור תעשייתי, בקצב של לפחות 100,000 מנגנונים בשנה. שלא תטעו, מדובר באתגר גדול, שלא לומר עצום. הפרויקט הזה מקבל שם ויוצא לדרך – K1. 

קליבר K1 יוצא לדרך

הפגישה הזאת הייתה בעצם הבסיס להקמת Accurat Swiss AG. לצוות המצומצם של החברה מצטרפים מהר מאוד שני מהנדסים ויועץ אסטרטגיה. ביניהם היה אחים הובר (Achim Huber), יועץ אסטרטגיה תעשייתית, שהיה אחראי על היגוי ופיתוח הפרויקט וסטפן קוסמאול, שען ומהנדס, שהיה אחראי לפיתוח המנגנון עצמו. 

לקוסמאול היה עבר מכובד בתעשיית השעונים. הוא החל את דרכו בפטק פיליפ. לאחר מכן היה ראש המחקר והפיתוח באטרנה. באופן די אירוני, החברה שאחראית להקמת ETA מאוחר יותר. לצידו עבד ג’ונאס ניידגר, גם הוא עובד לשעבר באטרנה. ניידגר היה אחראי באטרנה על פיתוח התהליכים לייצור תעשייתי של מנגנונים. 

מטרת הצוות הזה? לפתח מנגנון בסיס, שאליו ניתן יהיה להוסיף קומפליקציות בעתיד בקלות. המנגנון הזה היה צריך להיות לפני הכל – לא שיבוט של ETA, אך עם זאת, הוא היה צריך להגיע עם מעטפת שתואמת למנגנוני ETA. בנוסף, הפרויקט אמור היה להוליד מנגנון איכותי וכזה שניתן למכור במחיר תחרותי. 

משקיע גדול – ברכה או קללה? 

בדיעבד, אומרים אנשי הצוות של פלסל, הם חושבים שהם היו ברי מזל שהם לא מצאו משקיע גדול. לדבריהם, זה אפשר להם לגשת לדברים בצורה צנועה יותר. צעד אחר צעד. באוטונומיה מלאה ובעיקר – עם המון סיפוק עצמי, מבלי לנסות להקדים דברים ולבצע אותם באופן מהיר מדי. הם אומרים כי כעבור מספר שנים, זה אפשר להם לקטוף את הפירות. 

עם זאת, שלא תחשבו שהם חוו הצלחות מהרגע הראשון. מי שפתח בפניהם את דלתות המפעל לייצור אבות הטיפוס הראשונים הייתה Armin Storm. עם זאת, במשך שנתיים עבודת המחקר שלהם לא הניבה פירות. כאן נכנס לתמונה אנדראס פלסל. העובדה שהוא לא מגיע מעולם השעונים, אפשרה לו לראות את הדברים בצורה שונה וללא עכבות שמאפיינים את אנשי התעשייה השוויצרית. פלסל מספר כי הוא החל לבחון את הפטנטים הרשומים על שימוש בסיליקון בתעשייה. הוא הבחין כי למרות שיצרניות השעונים הגדולות עשו הכל כדי למנוע מאחרים את האפשרות להשתמש בטכנולוגיה הזו, עדיין היו מספר ליקויים בפטנטים הקיימים. פלסל מספר “עשינו הרבה מחקר ומצאנו פתרונות חדשים שלא פגעו בפטנטים קיימים. עשינו כל שביכולתנו כדי להמנע מלהגיע לבתי משפט. מצאנו יצרן בגרמניה שהתמחה בטכנולוגיית הסיליקון והצלחנו לייצר קפיץ איזון משלנו וגלגל בריחה מסיליקון. כך בעצם נולד קליבר K1. 

K1 – מפרט טכני

ה-K1 הוא מנגנון בקוטר של 25.4 מ”מ. מדובר באחד הגדלים הנפוצים ביותר בתעשיית השעונים. הוא מעט עבה יותר מה-ETA 2824, כשהוא מגיע בעובי של 25.4 מ”מ. ה-K1 הוא מנגנון אוטומטי, הכולל 110 רכיבים לגרסה הבסיסית שלו או 160 רכיבים לגרסה המורכבת ביותר שלו (עם מספר הקומפליקציות הגדול ביותר). הוא מגיע עם רזרבת כוח של 45 שעות והוא פועל בקצב די לא סטנדרטי של 25,200 תנודות בשעה – תדר של 3.5 הרץ.

קליבר K1 של HORAGE. מקור - Isochrono.
קליבר K1 של HORAGE. מקור – Isochrono.

היתרון הגדול של המנגנון הוא בעובדה שרוב המרכיבים משותפים לכל התצורות השונות. כך אפשר לייצר בכמויות גדולות את הרכיבים השונים. את הקומפליקציות השונות מוסיפים פשוט לפלטת הבסיס. כך בעצם ה-K1 הופך לפלטפורמה שניתן להגדיר בקלות ב-18 גרסאות שונות, המחולקות לשלוש משפחות. תאריכון גדול (BIG DATE), תאריכון קטן (SMALL DATE) וללא תאריכון. בעצם מייצרים את מנגנון הבסיס בכמויות גדולות. את הקומפליקציות השונות מייצרים בכמויות קטנות ומרכיבים אותן על פלטת הבסיס, לאחר שכבר עברה התאמות, נבדקה ואוחוסנה במלאי. 

רכיבי המנגנון השונים. מקור - אתר החברה.
רכיבי המנגנון השונים. מקור – אתר החברה.

התצורה הזאת מאפשרת ל-K1 להיות תחרותי. אפשר להציע אותו ללקוח הסופי במהירות ולהתחשב בדרישות השונות שלו בקלות. בנוסף, היות ומנגנון הבסיס משותף לכל הדגמים, גם השירות לאחר המכירה הופך לקל הרבה יותר – יתרון משמעותי נוסף למותג המשווק, היצרן, המשווק עצמו ואפילו ללקוח הסופי. 

אבל מה הקשר ל-HORAGE? 

למעשה, ACCURAT SWISS היא HORAGE. או אם תרצו, את המנגנונים של ACCURAT SWISS אפשר למצוא קודם כל בתוך השעונים של HORAGE. אז בניגוד למיקרובנרדים אחרים, שכפי שראינו לאורך סדרת הכתבות שלנו מגיעים בדרך כלל ממקומות שונים ברחבי העולם, כאן מדובר לפני הכל במיקרוברנד שוויצרי. כזה שאפילו המנגנון שלו מגיע עם הכיתוב SWISS MADE. אז כך בעצם נולד המיקרוברנד השוויצרי המעניין הזה HORAGE, כשהוא מתבסס, מן הסתם, בעיקר על קליבר K1 בשעונים שלו. 

קליבר K1. מקור - אתר החברה.
קליבר K1. מקור – אתר החברה.

ומה זה בכלל HORAGE אתם שואלים? קודם כל חשוב לציין שלא מבטאים את ה-H, כך שבעצם השם של החברה נקרא אורג’. המילה HORAGE מורכבת מהמילים HORA – המילה הלטינית לשעה ו-AGE – רפרנס לזמן – הווה, עבר, או העתיד. 

HORAGE – השעונים הראשונים

השעון הראשון של החברה היה שעון ה-OMNIUM. את ה-OMNIUM משיקה HORAGE על הבמה המרכזית של עולם השעונים דאז – תערוכת באזלוורלד בשנת 2009. באותו זמן, השעון הגיע עם מנגנון צד שלישי. במרוצת השנים HORAGE החליפה את המנגנון בשעון הזה וכיום שעוני האומניום מגיעים גם הם עם קליבר K1. אבל כבר מהשלב הראשון, היה ברור לחברים ב-HORAGE שהחברה צועדת בכיוון אחד. ייצור ורטיקלי בתוך החברה. לכן החליטו בחברה להתמקד קודם כל ולפני הכל במנגנון האינהאוס. 

המנגנון הזה הגיע רק כעבור שש שנים, כשלמעשה עד אז HORAGE לא משיקה שום שעון נוסף. בשנת 2015 משיקה החברה את ה-Jonas-K1. השעון נקרא על שם מי שתכנן את קליבר K1 – ג’ונאס ניידגר. בשלב מאוחר יותר הוסיפה HORAGE לשעונים הללו קומפליקציות כמו מד רזרבת כוח או תאריכון גדול. 

ג'ונאס ניידגר מ-HORAGE. מקור - Europa Star.
ג’ונאס ניידגר מ-HORAGE. מקור – Europa Star.

את השעון הראשון, דרך אגב, ה-Jonas-K1, ב-HORAGE מחליטים לשווק, כמו מרבית המיקרוברנדים, באמצעות פרויקט קיקסטארטר. בתקופה זו, HORAGE לא מסתפקים רק ב-Jonas וממשיכים לעבוד על שעונים נוספים. למשל, ה-Autark וה-Solar Wind. 

ה-Autark של Horage. מקור - Isochrono.
ה-Autark של Horage. מקור – Isochrono.

ההצלחה של שעון ה-Jonas מחזירה את HORAGE פעם נוספת לקיקסטארטר. הפעם עם שעון ה-Multiply. ה-Multiply היה בעצם השעון הראשון שהתבסס על המודולוריות של מנגנון ה-K1. גם הוא נחל הצלחה מרובה בפרויקט גיוס ההמונים שלו ובעצם עזר לבסס את HORAGE כיצרנית לגיטימית ולהפוך את ה-K1 למנגנון שעונים מבוסס ואמין. 

HORAGE – האם זה SWISS MADE באמת?

ב-HORAGE מסבירים שבכל הקשור לייצור מנגנוני שעונים, טכנולוגיות ייצור שעונים, מערכות יחסים בין ספקים והכשרת הדור הבא של שענים – שוויץ היא המובילה בעולם. עם זאת, בחברה מדגישים כי בכל הקשור לפיתוח לוחות, מחוגי שעונים וגופי שעונים, מדינות אחרות מצליחות להציג הישגים מרשימים לא פחות מאשר בשוויץ. ב-HORAGE אומרים שפעמים רבות פשוט לא ניתן לנצח את עבודת היד שאפשר למצוא באותן מדינות. ב-HORAGE מסבירים כי גוף השעון, הלוח והמחוגים, תורמים מעט מאוד לערך הייצור הכולל של שעון כ”שעון יוקרה” אמיתי. את מרבית הערך שלו הוא מקבל מהמנגנון שלו. ב-HORAGE מסבירים כי כל שעון של החברה עוקף בקלות את חוק ה-60 אחוזים רכיבים מתוצרת שוויץ, כדי לקבל את תג ה-SWISS MADE. בחברה מדגישים כי בדגמים מסוימים, הם אפילו מגיעים לבין 80% ל-97% מהרכיבים שמגיעים משוויץ.

ב-HORAGE מסבירים כי מעבר לעובדה שהרכיב יוצר בשוויץ, יש משמעות גם להשלמת ההרכבה, הבדיקות למנגנון ומספר תקנות נוספות שיש לעמוד בהן כדי שבחברה יוכלו להתגאות בכיתוב SWISS MADE. כמובן שבחברה עומדים בכל הדרישות הללו.

הפרויקט השאפתני מכולם – טורביון

אבל עם כל הכבוד ל-SWISS MADE ולייצור מנגנון – מרשים ככל שיהיה, החלטנו להכיר לכם את HORAGE מסיבה אחת. היא החליטה לייצר את ה-HOLY GRAIL של עולם מנגנוני השעונים – מנגנון טורביון. אבל לא סתם מנגנון טורביון. מנגנון טורביון שוויצרי ובמחיר שווה – כמעט – לכל כיס. כמה זה שווה לכל כיס? 7,500 פרנקים שוויצריים לשעון הטורביון 1 של החברה. 

ב-HORAGE מסבירים כי הטורביון הוא אלמנט מדהים מבחינה ויזואלית. אלמנט שגם היום, נחשב למוערך, נחשק ויוקרתי בקרב חובבי שעונים. בחברה החליטו שהם רוצים להשיק שעון טורביון, אבל עם טורביון שוויצרי. בשלב הראשון החברה פנתה ליצרנית צד ג’ בניסיון לקבל ממנה מנגנון טורביון משלה, אבל בסופו של דבר הבינו בחברה שעדיף להם להמשיך בדרך העצמאית ולפתח את המנגנון היוקרתי בעצמם. ב-HORAGE מסבירים כי הניסיון הרב שהצטבר בחברה במשך 12 שנים של ייצור מנגנונים מאפשר להם להגיע להבנה מדויקת של עלויות הייצור וזמן הייצור. עם הכלים והניסיון הזה יצאו בחברה במסע בניסיון לספק את מה שנחשב כמעט בלתי אפשרי. 

הטורביון של HORAGE. מקור - אתר החברה.
הטורביון של HORAGE. מקור – אתר החברה.

ב-HORAGE מסבירים כי האלמנט החשוב ביותר בפיתוח המנגנון היה בקרת עלויות מחמירה. זאת במטרה לספק ערך רב ככל האפשר לקהילת חובבי המותג. 

בחברה מסבירים כי את הידע הטכני המשמעותי ביותר לייצור טורביון, הם שאבו מהמומחיות שלהם במנגנוני בריחה סיליקוניים ובמתמטיקה הנדרשת לגיאומטריות מיוחדות. כך הצליחו בחברה לתכנן את הטורביון 1 כך שיספק רזרבת כוח של 5 ימים, באמצעות מבנה מנגנון המבוסס על תוף יחיד. גם הטורביון 1, כמו כל השעונים של HORAGE, פועל בקצב של 25,200 ויברציות לשעה. 

הטורביון של HORAGE. מקור - אתר החברה.
הטורביון של HORAGE. מקור – אתר החברה.

ב-HORAGE מספרים כי החברה השתמשה ברכיבי ליבה מה-K1 ומה-K2, תוך כדי שהם מפתחים מאפס את כלוב הטורביון הדק והקל במיוחד. כדי להפוך את המנגנון ליוקרתי עוד יותר, הוא מכויל ונבדק כדי שיוכל לקבל הסמכת כרונומטר שוויצרית. 

המפרט הטכני 

ב-HORAGE הציבו למהנדסים של החברה אתגר. לעצב כלוב טורביון מעופף העשוי מטיטניום. כזה שיהיה דק, קליל ויעיל ככל האפשר. הכלוב שהתקבל מורכב מארבעים ושלושה חלקים ומשקלו עומד על 0.29 גרם בלבד!

בגובה של 3.9 מ”מ בלבד, הפרופיל הנמוך שלו ושכבות המרקם והצבע שלו מושכות את העין לתוך אותה מערבולת מוכרת – מנגנון הטורביון.

כלוב הטורביון. מקור - אתר החברה.
כלוב הטורביון. מקור – אתר החברה.

כדי להבטיח את היציבות היומיומית שלו, ב-HORAGE שילבו מבנה המבוסס על מיסב כדורי, במקום מבנה הפיניון ואבני החן המסורתיים. המיסב הכדורי מפחית את מרכז הכובד של הטורביון המעופף ומספק לטורביון עמידות חסרת תקדים בפני זעזועים. כך בעצם מצליחה HORAGE להפוך את השעון לשעון שאפשר לענוד באופן יומיומי, ללא חשש. מלבד טיטניום, הטורביון בנוי גם מרודיום וכמובן סיליקון, כשגימורים מנוגדים עוזרים לו לקבל מראה חי ותופס את העין. 

ב-HORAGE מספרים כי בחברה השתמשו בסימולציות מחשב מתקדמות בפיתוח המנגנון. הסימולציות הללו אפשרו לחברה להגיע ליעילות חסרת תקדים עבור מנגנון הבריחה. למעשה, בחברה מספרים כי הם הצליחו להגדיל ב-45 אחוזים את יעילות מנגנון הבריחה, בהשוואה למנגנוני בריחה שוויצריים מסורתיים. 

HORAGE תאפשר ללקוחות הרוכשים את השעון לקבל אותו עם מנגנון שעבר הסמכת כרונומטר, תמורת תוספת של 300 פרנקים שוויצריים בלבד. 

בוטיק הדגל של HORAGE

מיקרוברנד שפותח בוטיק דגל באחד הבניינים המפורסמים בעולם? קבלו את HORAGE. האמת היא שלא בטוח שבאמת אפשר להמשיך ולקרוא ל-HORAGE מיקרוברנד. בטח לא אם מסתכלים על בוטיק הדגל של החברה. המיקום שנבחר לבוטיק של HORAGE הוא בניין טאייפיי 101. הבניין המוכר ביותר והמפורסם ביותר בבירת טאיוואן. בבוטיק הדגל מציעה HORAGE חווית קונסיירג’ אישי, כזה שמייעץ לחובבי שעונים בצורה המקצועית ביותר ועוזר להם למצוא את השעון המתאים ביותר עבורם מתוך ליין השעונים של החברה.

הבוטיק מעוצב בקפידה ומציע חוויה יוקרתית, עם לאונג’ מפנק, הכולל בר קוקטיילים ואספרסו. המבקרים במקום נהנים מתצפית נפלאה על טאייפיי. לאחר שנהנו מהנוף ומהפינוקים שמציעה HORAGE, הם יכולים להמשיך ליהנות משירותי הייעוץ המקצועיים של החברה. 

אתם נמצאים בטאיוואן אבל רוצים לבקר בשוויץ? אין בעיה. בימים ושעות מסוימות, בתיאום מראש, ניתן לבצע שיחות וידאו עם המטה של HORAGE בבייל/ביין שבשוויץ. כך ניתן לשוחח עם השענים ומהנדסי החברה. ב-HORAGE אומרים שבימים מסוימים תוכלו לשוחח אפילו עם מייסדי החברה. 

אם הבוטיק הזה לא מספיק לכם, ב-HORAGE עובדים בימים אלו על פתיחתו של בוטיק נוסף בטיוואן, הפעם בטאייצ’ונג, שצפוי להיפתח בחודשים הקרובים. 

לסיכום

בניגוד למרבית מותגי המיקרוברנד, ב-HORAGE מנסים לעשות הכל מאפס. אם תרצו – להמציא מחדש או לפחות לחדש ככל האפשר בתחום ייצור השעונים. החל מפיתוח מנגנון עצמאי ומודולרי. מנגנון שכבר מצליח להתבסס ולקנות לו מעמד כאלטרנטיבה תקציבית ואמינה בעולם השעונים. אבל כאמור, לא המנגנון הזה הוא שמשך את תשומת ליבנו לחברה, אלא כאמור פיתוח מנגנון הטורביון שלה. כשהתחלנו לקרוא את הדיווחים והידיעות על שעון טורביון שוויצרי במחיר של מתחת ל-10,000 פרנקים שוויצריים, היינו קצת סקפטיים. אבל ככל שהתעמקנו, חקרנו וקראנו יותר על החברה הזאת, הבנו שב-HORAGE בהחלט יודעים מה הם עושים ולא מפזרים סתם הצהרות.

בשורה התחתונה, כחובבי שעונים, אנחנו נשמח לראות הצלחה של מותגים כמו HORAGE. מותג צעיר, שעושה את צעדיו הראשונים (במושגים של עולם השעונים) בעולם ההורולוגיה. מותג שמנסה לפתח דרך עצמאית ולא לחקות הצלחה של אחרים ומותג ששם דגש על הזהות שלו. אנחנו יכולים רק לקוות שהמותג הזה ימשיך להצליח ולשגשג ומי יודע – אולי הוא יצליח לגרום גם למותגים גדולים יותר לשים לב אליו ולנסות ללמוד ממנו קצת על חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסה.

למעבר לאתר של HORAGE.