שלשום הכרנו את אחד השעונים המעניינים ביותר מתערוכת Watches & Wonders 2022 שבז׳נבה, שעון ה-Historique 222 של ושרון קונסטנטין. כפי שסיפרנו לכם, השעון החדש מבוסס על רפרנס 222 האייקוני של ושרון קונסטנטין. אם התעמקתם בכתבה, הזכרנו כי מי שעיצב את השעון המקורי עבור ושרון קונסטנטין היה יורג הייסק (Jorg Hysek), מעצב השעונים המפורסם שאחראי למותג שנושא את שמו עד היום. הגורו החליט שזאת הזדמנות מצוינת להכיר קצת יותר לעומק את הייסק ופועלו בעולם השעונים.

Jorg Hysek – ביוגרפיה

יורג הייסק נולד ב-14 למאי 1953 במזרח ברלין. כשהיה בן שבע עבר ביחד עם הוריו לז׳נבה שבשוויץ, זמן קצר לפני שהחלה בניית חומת ברלין המפורסמת. בראיונות שיתפרסמו בשלב מאוחר בקריירה שלו, יספר הייסק כי אביו היה צורף וכי הוא גדל בבית שבו ״היציריות הייתה נוכחת בכל״. לאחר שלמד מיקרומכניקה במשך שנתיים בבית הספר הטכני שבבייל-ביין, הייסק נרשם ל- Vocational School for Watchmakers Pforzheim – בית הספר המקצועי לשענים של פפורצהיים שבגרמניה.

בית הספר המקצועי לשענים של פפורצהיים מכשיר שענים משנת 1952. בית הספר נחשב לחלק מבית הספר המקצועי לצורפים של פפורצהיים (Goldschmiedeschule mit Uhrmacherschule Pforzheim). למעשה, הלימודים בבית הספר הזה נחשבים לחניכה, כשבסוף הלימודים התלמידים מקבלים תעודת בעל מקצוע, בהתאם להתמחות שלמדו. בית הספר הזה נחשב לאחד המבוקשים והמפורסמים ביותר באירופה וניתן למצוא בו תלמידים זרים רבו. יורג הייסק, ביחד עם ריינר ברנד (Rainer Brand), יצרן שעונים גרמני, נחשבים לתלמידים המפורסמים ביותר שיצאו מבית הספר.

בשנת 1973, כשהוא בן 20, התשוקה של הייסק לפיסול מובילה אותו ללימודים של שנתיים באקדמיה לאומנות של לונדון.

בגיל 22, עם השלמת לימודיו באקדמיה לאומנות של לונדון, הייסק חוזר לשוויץ וחוזר בעצם לעבוד בתעשיית השעונים. הוא מבלה ארבע שנים כעובד של רולקס, לפני שהוא מקים חברת עיצוב שנושאת את שמו – Hysek Styling. לאחר הקמת החברה, הייסק הועסק על ידי מותגים רבים – ברגה, בושרון, קרטייה, אבל, אומגה, טאג הויר, טיפאני וכמובן ושרון קונסטנטין.

לפני שנמשיך לפרויקט הדגל של הייסק, תרשו לנו להתעכב מעט על החזרה של הייסק מלונדון לתעשיית השעונים של שוויץ. כעבור שנים יספר הייסק כי לאחר סיום לימודיו בלונדון, הוא תכנן להמשיך את לימודי הפיסול באיטליה. לצערו (או שמא לשמחתנו כחובבי שעונים …) הוא לא יכל לממן את המשך לימודיו ברחבי אירופה ולכן נאלץ לחזור לשוויץ. הייסק יספר כי באופן מקרי לחלוטין הוא התקבל לעבודה כמעצב עבור רולקס, שם הוא גילה, כפי שהוא אומר זאת במילותיו שלו – ״כי אני ממש אוהב את זה!״ ומאז התפקיד הזה הפך לתשוקה שלו ולחיים שלו …

פרויקט 222

בשנת 1972 אודמר פיגה מפתיעה את עולם השעונים, כשהיא משיקה את הרויאל אוק שלה. אנחנו מתארים לעצמנו שאנחנו לא צריכים לספר לכם על השעון הזה, אבל תרשו לנו להכיר אותו לקוראינו שלא בקיאים בהיסטוריה של עולם השעונים.

הרויאל אוק היה שעון הספורט-פלדה הראשון שהגיע במחיר פרימיום. הוא הגיע עם צמיד אינטגרלי ועם גוף שעון בצורת ״חלון ספינה״ (ה-Porthole) המפורסם. השעון שעוצב על ידי ג׳רלד ג׳נטה, המעצב האגדי, שימש השראה ליצרניות שעוני יוקרה שוויצריות אחרות. ג׳נטה המשיך ותכנן שעונים דומים עבור פטק פיליפ (הנאוטילוס) ו-IWC (ה-Jumbo” Ingenieur SL”).

חובבי שעונים רבים טועים וחושבים כי ג׳נטה היה אחראי גם לעיצוב ה״רויאל אוק״ של ושרון קונסטנטין, אותו שעון שנקרא רפרנס 222. אבל למעשה, מי שנבחר לעמוד בראש פרויקט 222 של ושרון קונסטנטין, הוא המעצב הצעיר יורג הייסק, כשהוא בן 23 בלבד.

הרויאל אוק של ושרון קונסטנטין

הייסק מקבל את האחריות על ניהול הפרויקט בשנת 1976, כשהשעון הסופי מוצג כעבור שנה, שנת 1977. ושרון קונסטנטין לא בחרה סתם בתאריך הזה להשקת השעון. ושרון הוקמה בשנת 1755, כך ששנת 1977 הייתה בעצם שנת ה-222 להקמת החברה.

הייסק יצר עיצוב דומה מאוד לרויאל אוק, עם ברגים מגב השעון, שהפכו בעצם את גוף השעון למעין ״סנדוויץ׳״. התצורה הזאת הייתה אמורה לשפר את העמידות בפני מים וזעזועים של השעון. השעון הגיע עם צמיד אינטגרלי עם חוליות שטוחות. ממש כמו השעונים של אודמר פיגה ופטק פיליפ, גם ה-222 של ושרון קונסטנטין היה דק יחסית, הודות לשימוש בקליבר 1120 של יגר לה-קולטרה (עוד דוגמה נהדרת למה קוראים ליצרנית השעונים הנפלאה הזאת יצרנית השעונים של יצרני השעונים …).

היצירה האייקונית ביותר של הייסק? מקור - horobox.
היצירה האייקונית ביותר של הייסק? מקור – horobox.

סימן ההיכר של השעון היה שילובו של הצלב המלטזי בגוף השעון, בפינה הימנית התחתונה – אלמנט עיצובי עליו שמרה ושרון קונסטנטין גם בשעון ה-Historique 222 החדש.

בשנת 1984, שבע שנים לאחר השקת רפרנס 222, הייסק זוכה להצלחה נוספת עבור ושרון קונסטנטין. הוא זוכה בפרס ה-״Grand Prix De La Ville De Genève״, עבור ה-Cuff Watch (בתרגום מילולי – ״שעון החפתים״) שהוא מעצב עבור ושרון קונסטנטין.

שנה לאחר מכן, הוא זוכה לאזכור מיוחד מטעם חבר השופטים של ה-״Grand Prix De La Ville De Genève״, הפעם עבור שעון כיס שהוא מעצב עבור ז׳אן לסאל (Jean Lassale).

שעון הסטרימריקה של טיפאני בעיצובו של הייסק. מקור - crownandcaliber.
שעון הסטרימריקה של טיפאני בעיצובו של הייסק. מקור – crownandcaliber.

במסגרת חברת העיצוב שלו, הייסק עיצב שעונים כאמור עבור מספר גדול של יצרניות שעונים, כשהדגמים הבולטים ביותר המזוהים איתו, או אם תרצו הדגמים שנחשבים ל״שעונים של הייסק״ הם ה-Marine של ברגה, ה-Arctura של סייקו, ה-Kirium של טאג הויר וה-Streamerica של טיפאני.

עיצוב נוסף של הייסק עבור טאג הויר. מקור - crownandcaliber.
עיצוב נוסף של הייסק עבור טאג הויר. מקור – crownandcaliber.

JÖRG Hysek הופך ל-Jorg Hysek

חשוב לציין כי לאורך כל השנים, שמו של יורג הייסק נכתב כ-JÖRG. אם אתם מבחינים בשתי נקודות מעל האות O, לא מדובר בלכלוך במסך שלכם. שתי הנקודות הללו נקראות אומלאוט (umlaut), מילה שמקורה בגרמנית כש-“um” פירושו סביב ו-“Laut” פירושו צליל, בתרגום מילולי – מסביב לצליל, כלומר –  צליל דומה, אבל בהגייה מעט שונה. הסימן הזה התרחב מגרמנית לשפות אחרות במרוצת השנים.

עטים בעיצובו של היסק. מקור - horobox.
עטים בעיצובו של היסק. מקור – horobox.

בשנת 1996, הייסק משיק סדרה מפורסמת ומצליחה של מכשירי כתיבה. הסדרה הזאת נושאת את שמו ונקראת Jorg Hysek, כשלראשונה מאז תחילת המסע המקצועי שלו, השם יורג נכתב ללא האומלאוט, צורת כתיבה אותה יאמץ הייסק מכאן ואילך ובעצם יהפוך אותה לשם המותג שלו.

הייחודיות של הייסק

הייסק הופך במרוצת השנים לסלב של ממש בעולם השעונים והעיצוב. למעשה, הייסק לא משמש רק כמעצב שעונים, אלא הוא הופך יותר ויותר למנהל קריאטייב אורח עבור המותגים השונים ששכרו את שירותיו. כלומר, העבודה של הייסק לא מסתכמת רק בעיצוב השעון, אלא הוא יוצר את כל הקונספט של השעון – החל מהסקיצה הראשונית והעיצוב הסופי שלו ועד לשליטה מוחלטת בקמפיין הפרסומי שילווה את ההשקה של אותו שעון.

דרך אגב, הייסק התבטא פעמים רבות ואמר כי הוא אוהב לעצב עטים ומכשירי כתיבה לא פחות משהוא אוהב לעצב שעונים. הייסק סיפר כי העבודה שלו נשלטת על ידי שני כללים בלבד – ״אם אתה לא יכול לעשות משהו טוב יותר מכל אחד אחר, אז פשוט אל תעשה את זה״ ו-״דבר ללא נוחות מעשית חסר משמעות, לא משנה כמה יפה הוא עשוי להיות״.

היציאה לדרך עצמאית 

במשך זמן רב יורג היסק היה מרוצה למדי מהעבודה כמעצב אורח עבור חברות אחרות, או כפי שציינו, כסוג של מנהל קריאטייב עבור אותם מותגים. אבל להייסק היו רעיונות משלו. כפי שיתברר כעבור שלוש שנים, מותג העטים שנשא את שמו בשנת 1996 היה למעשה יריית הפתיחה ליציאה לדרך עצמאית שלו, כשכעבור שלוש שנים, בתערוכת באזלוורלד 1999, מציג הייסק, או למעשה Jorg Hysek מציגה את קולקציית השעונים הראשונה שלה. המותג Jorg Hysek ישנה את שמו במרוצת השנים ויהפוך ל-Hysek בלבד, אבל למעשה, זה לא השינוי המשמעותי היחיד שעבר עליו במרוצת השנים. השינוי הנוסף, המשמעותי הרבה יותר, הוא העזיבה של יורג הייסק בעצמו את המותג שהקים …

Jorg Hysek - יורג הייסק, כבר אמרנו נון קונפורמיסט? מקור - watchcollectinglifestyle.
Jorg Hysek – יורג הייסק, כבר אמרנו נון קונפורמיסט? מקור – watchcollectinglifestyle.

שנים בודדות לאחר השקת קולקציית השעונים הראשונה שנושאת את שמו, הייסק מחליט שפשוט נמאס לו לייצר שעונים. בשנת 2005, כשהוא משיק תערוכת ציורים שלו, המציגה את 30 עיצובי השעונים המפורסמים ביותר שלו, יספר הייסק כי הוא הרגיש שהוא פשוט מעוניין להשיק פרויקטים חדשים, במקום להמשיך ולעבוד על הפרויקטים הישנים שלו. הייסק עוזב את יצרנית השעונים Jorg Hysek, כשהוא עושה זאת בעזרת מכתב משעשע למדי, שהוא שולח לעיתונות ולשותפים שלו בחברה, כשהמכתב נכתב בסגנון אקסצנטרי שמזוהה עם הייסק. את המכתב תוכלו למצוא בקישור זה, העדפנו לא לתרגם אותו כדי שתקראו אותו בשפה שבה נכתב ובסגנון המיוחד של הייסק.

הייסק עושה קאמבק לתעשיית השעונים

חשבתם שלהייסק נמאס סופית מתעשיית השעונים? אתם טועים כמובן. שנה בלבד לאחר השקת התערוכה שלו, הייסק עושה קאמבק מפתיע לעולם השעונים. זה היה נראה אך טבעי כי הייסק יחזור למותג שנושא את שמו, אבל במקום זאת, הייסק יעשה קאמבק עם מותג שעונים חדש.

חשוב לציין, כי רבים בתעשיית השעונים מעריכים כי מאחורי העזיבה של הייסק את המותג Jorg Hysek מסתתרת ככל הנראה מחלוקת משמעותית בין הייסק לשותפיו בחברה, מה שככל הנראה מנע את החזרה שלו אליה.

במקום לחזור לחברה שהקים, הייסק, ביחד עם שני בחורים צעירים שעבדו תחתיו במשרד העיצוב שלו, מקים את המותג HD3 Complication.

הקונספט החדש של הייסק

הקונספט החדש שעומד מאחורי מותג השעונים החדש של הייסק הוא -״השעון כמכלול אחד״ או ״השעון כיחידה אחת״. הקונספט הזה בא לידי ביטוי בצורה נהדרת בשעונים החדשים של המותג, שמבטאים את הניסיון והחדשנות שלו, כל זאת לצד חוסר התפשרות והקפדה על הפרטים הקטנים ביותר.

Jorg Hysek - יורג הייסק. מקור - horobox.
Jorg Hysek – יורג הייסק. מקור – horobox.

אם בעבר הייסק פרץ את גבולות עולם עיצוב השעונים והפך למנהל קריאטייב שאחראי על כמעט כל פרט עיצובי-שיווקי שקשור לשעונים שלו, הרי שעכשיו הייסק מחליט להתעמק גם במכניקה של מנגנוני השעונים. המעורבות של הייסק בתהליך היצירתי מובילה אותו לחקור עמוק יותר ויותר את העיצוב הבסיסי של השעון, כשהוא מתעמק אפילו בארכיטקטורה הבסיסית של מנגנוני שעונים.

הגישה האינטגרלית הזאת מאפשרת לו יצירה מחדש של שעונים, שבהם מנגנון השעון, לוח השעון וגוף השעון בעצם ״מדברים אל המתבונן בהם״ – כדבריו של הייסק עצמו – ״כיחידה אחת״. למעשה, במותג החדש המעצב, או אם תרצו, הייסק בעצמו, אחראי ליצירת השעון ״השלם״ – החל מגוף השעון, מנגנון השעון, לוח השעון ועד למנגנון השעון.

מהצלחה אינדיבידואלית לעבודת צוות

בעבודה שלו ב-HD3 Complication ניתן להבחין בשינוי משמעותי שעבר על הייסק. אנחנו לא יודעים להגיד אם השינוי הזה הגיע בעקבות אותה מריבה לכאורה שהייתה לו עם השותפים שלו במותג Jorg Hysek, או שאולי אלו פשוט השנים הרבות בתעשייה שעשו את שלהן, אבל מי שהתאפיין בהצלחה האינדיבידואלית שלו והסגנון האקסצנטרי שלו, הופך ב-HD3 Complication לשחקן צוות.

שעון ה-three minds של hd3 complication. מקור - watchandbullion.
שעון ה-three minds של hd3 complication. מקור – watchandbullion.

ביחד עם שני השותפים שלו במותג החדש, ולרי ופבריס גונה אורסנבאכר (Valérie and Fabrice Gonet Ursenbacher) הייסק מצליח להביא לידי ביטוי את הנגיעה האישית שלו בשעונים השונים של המותג, ביחד עם שני חברי הצוות הנוספים. בראיונות רבים של השלושה הם מדגישים את הסינרגיה בעבודה המשותפת שלהם והאחריות שכל אחד מהם מקבל באופן טבעי בתהליך היצירה של השעון. הסינרגיה הזאת אפילו באה לידי ביטוי בשם של אחד הדגמים המפורסמים ביותר של המותג – Three Minds (שלושה מוחות).

ההרפתקאה החדשה של הייסק

לנוח על זרי הדפנה? כנראה שהייסק לא מכיר את הביטוי הזה. שנים ספורות לאחר השקת HD3 Complication, הייסק מקים מותג חדש – Slyde. זוכרים שסיפרנו לכם שהייסק הפך לשחקן צוות? אז כנראה שגם זה לא בדיוק ביטוי שהוא מכיר או מאמין בו.

במותג החדש, הייסק מחליט שהוא רוצה להזכיר לתעשיית השעונים שהוא עדיין כאן, עדיין חי ואם תרצו גם, עדיין בועט. איך הוא עושה זאת? על ידי השקה של שעונים שוויצריים דיגיטליים, אבל כאלו שנקראים ״שעוני יוקרה״ (שעונים של המותג נמכרים בתג מחיר בן 5 ספרות בדולרים …).

הייסק, שפעמים רבות התבטא ואמר כי ״מעצב טוב חייב להקדים את זמנו״ מציג את השעון הראשון של המותג בדצמבר 2011, כשהמותג הולך ומתרחב ומגיע לצוות של 20 עובדים, עם 150 נקודות מכירה ברחבי העולם, כשהבסיס שלו הוא בכפר לוינס שבקנטון ואוד שבשוויץ.

הרעיון שמאחורי Slyde

הייסק אומר כי ״כל השרטוטים הראשונים של המעצבים יעברו תיקונים בסופו של דבר מסיבות טכניות שונות. אפילו העיצובים הנועזים ביותר לא יכולים להימלט מהעובדה ששעונים מורכבים מפלטת בסיס, אבני חן, רכבת גלגלי השיניים, רוטור, כתר וכן הלאה. זה אומר שיש להתאים את הסקיצות הראושניות כדי להתחשב במציאות הטכנית הזאת״.

עם Slyde, הייסק מחליט לעשות בדיוק את ההיפך. באמצעות מה שהוא קורא לו ״דיגיטליזציה של המנגנון״ הוא משתחרר מכל אותם אילוצים טכניים. למעשה, כך יכול המותג לפתח כל גוף שעון שירצה. עם זאת, בפועל, הייסק, בסוג של בעיטה נוספת במוסכמות, או ביטוי נוסף לאקסצנטריות שלו, בוחר דווקא בגופי שעונים בצורה המסורתית של גוף חבית …

שעון SLYDE של הייסק. מקור - GPHG.
שעון SLYDE של הייסק. מקור – GPHG.

ממש כפי שכמעט בלתי אפשר להגדיר את הייסק או להכניס אותו תחת כובע אחד, כך גם המותג החדש שלו. הייסק מכנה את המותג ״Digital Watch Manufacturer״, מעין סגמנט שמלבד המותג שלו, כמעט ולא קיים. הייסק אומר כי הלקוחות של המותג הם ״אנשים עם ידע בשעונים מכניים״, כלומר אספני שעונים שמחפשים שעונים יוצאי דופן או כאלו שמחפשים ״שעונים מהסוג השלישי״ כפי שהוא מגדיר אותם. הייסק אומר כי רוכשי השעונים של Slyde הם כאלו שמחפשים לשבור את המוסכמות ולגשר על פערי דורות. הוא אומר כי ישנם מקרים רבים של הורים שרוכשים את השעונים של המותג שלו עבור הילדים שלהם. הייסק טוען כי אין דרך טובה יותר להציג לצעירים את עולם השעונים מאשר בעזרת השעונים של המותג החדש שלו …

שלא תעיזו לקרוא לזה שעון חכם

הייסק אמר ״טכנית, אין כל הגבלה לסימולציות דיגיטליות״. איך זה מתבטא בשעונים שלו? בעזרת בחירה בהצגה של קומפליקציות מתקדמות כמו ״שעות קופצות״ (Jumping Hours), תצוגת שעה באמעות רולרים, טורביונים ותצוגות מצב ירח.

הבחירה באותן ״קומפליקציות דיגיטליות״ היא זאת שמבדילה, לפי הייסק, את השעונים שלו, מאותם שעונים חכמים של מותגים כמו אפל וסמסונג. למעשה, למרות שמדובר בשעונים דיגיטליים, הם לא מגיעים עם שום ״יכולת חכמה״ שלא קיימת בעולם השעונים המכאניים, דוגמת אפשרות קבלת מיילים, ביצוע שיחות או שירותי מיקום.

שעון SLYDE של הייסק. מקור - GPHG.
שעון SLYDE של הייסק. מקור – GPHG.

בנוסף, הייסק משתמש בגימורים וחומרים מיוחדים שאי אפשר למצוא בעולם השעונים החכמים כמו גופי שעונים מזהב, טיטניום או גופי שעונים בציפוי PVD.

רבים חושבים כי המותג החדש, Slyde, למעשה מבטא בצורה הטובה ביותר את הגאונות של הייסק. לא הגאונות העיצובית שלו, אלא דווקא את הגאונות השיווקית שלו. באופן טבעי, השקת ״שעון יוקרה דיגיטלי״ תגרור לא מעט ביקורות, פעמים רבות ביקורות אכזריות. אבל לא אדם כמו יורג הייסק ירתע מאותן ביקורות. למעשה, רבים מאמינים כי הייסק בעצם נוקט בגישה שיווקית חכמה במיוחד, לפיה ״פרסום רע מגדיל את המכירות …״. כך למעשה, כל ביקורת שלילית רק מגדילה את החשיפה שלה זוכה המותג ובעקיפין, תורמת להצלחה שלו …

Jorg Hysek - יורג הייסק. מקור - the naked watchmaker.
Jorg Hysek – יורג הייסק. מקור – the naked watchmaker.

יורג הייסק – הדור הבא

כיום הייסק ממשיך לעבור בקלילות בין הכובעים הרבים שלו. יצרן שעונים, מנהל קריאטייב, איש שיווק וכמובן אמן ופסל. את הקשר שלו עם המותג שהקים הוא ניתק כאמור עוד בתחילת המאה ה-21, אבל הוא עדיין נחשב לאחד ממעצבי השעונים החשובים ביותר בעולם השעונים, כששמו מוזכר פעמים רבות לצד אגדות כמו ג׳רלד ג׳נטה.

כיום, כשהוא מתקרב לשנת השבעים שלו, הייסק עדיין לא מוריד הילוך ועדיין פעיל מאוד במותגים ובמיזמים השונים שלו. מי שנראה שממשיך את דרכו בעולם השעונים הוא בנו, יורג הייסק ג׳וניור, שככל הנראה ירש מאביו את האהבה לעולם השעונים.

הייסק ג׳וניור החל את דרכו בעולם שעוני היוקרה כאיש מכירות של שופארד, לאחר מכן עבד עבור המותגים של אביו, HD3 Complication ו-Slyde, המשיך ל-MCT Watches לתפקידים בתחום המכירות והפיתוח העסקי, כשהוא ממשיך לתפקיד מנהל המכירות הבינלאומי במותג שעוני היוקרה De Bethune.

אבל ממש כמו אביו, הייסק ג׳וניור הצעיר לא מסתפק בתפקידים הללו ובחר לצאת לסוג של דרך עצמאית משלו. ביחד עם שני שותפים, שגם הם מגיעים עם רקע נרחב בעולם השעונים, משיק הייסק ג׳וניור בשנת 2018 את מותג השעונים L&JR Watches.

אז אם אתם חוששים שהשם יורג הייסק יהפוך לחלק מההיסטוריה של עולם השעונים, אתם ככל הנראה לא צריכים לדאוג יותר מדי. אנחנו יכולים להמר די בבטחה כי בנו של המעצב האגדי ידאג להשאיר את השם בכותרות ואולי אפילו יכתוב פרק מפואר נוסף בהיסטוריה של עולם השעונים שנושא בגאון את שם המשפחה הייסק …