לואי אררד ממשיכה את סדרת שיתופי הפעולה שלה עם יצרני שעונים ואומנים מתחומים שונים, כשהשעון החדש של החברה מגיע במסגרת שיתוף פעולה עם אוליבייה מוסה (Olivier Mosset), אומן משפיע באמנות מופשטת שמאופיין ברוח מרדנית ביצירות שלו, המתגורר ועובד בימים אלו בטוסון, אריזונה. השעון החדש של החברה – Le Régulateur Louis Erard x Olivier Mosset, מגיע במהדורה מגובלת של 178 יחידות והוא מציג פרשנות גיאומטרית מינימליסטית לרגולטור, כששלושת המחוגים של השעון – מחוג השעות, הדקות והשניות, מופרדים מכנית. מוזמנים להכיר את השעון החדש ביחד איתנו.

Le Régulateur Louis Erard x Olivier Mosset – מפרט טכני

השעון החדש של לואי אררד מגיע בגוף בקוטר של 42 מ״מ ובעובי של 12.25 מ״מ. גוף השעון עשוי מפלדת אל-חלד בגימור התזת חול עם ציפוי PVD שחור.

Le Régulateur Louis Erard x Olivier Mosset
Le Régulateur Louis Erard x Olivier Mosset

לואי אררד ממשיכה את ערכת הצבעים השחורה של השעון גם בלוח השעון, שמגיע ללא כיתובים ולוגו כלשהם, כשהוא מעוטר במעין כוכבים או ״נצנצים” כסופים על לוח השעון, כשהלוח לא מגיע אפילו עם ספרות או אינדקסים כלשהם.

Le Régulateur Louis Erard x Olivier Mosset
Le Régulateur Louis Erard x Olivier Mosset

את המראה המיוחד, שלא לומר מוזר, של השעון הזה, יוצרים מחוגי השעון, המופרדים אחד מהשני כאמור ונמצאים בעצם אחד מעל השני. מחוג השעות הוא המחוג העליון, מחוג הדקות הוא המחוג האמצעי, כשמחוג השניות הוא המחוג התחתון. כל אחד מהם ״מטייל״ עצמאית על לוח השעון, כשהם לא נוגעים אחד בשני. המחוגים, שמגיעים בצורת שרביט, מגיעים באורך ועובי זהה, כשההבדל היחיד ביניהם הוא בחור עגול שנמצא בקצה של כל אחד מהם, שמסמן את כיוון המחוג, כשמחוג השעות מגיע עם החור הגדול ביותר בעוד מחוג השניות מגיע עם החור הקטן ביותר. העיצוב הזה מבטא את הגישה האמנותית המינימליסטית של מוסה, מבלי להתפשר על היכולת לקרוא את הזמן בצורה נוחה.

הלוח המיוחד של השעון עם שלושת המחוגים הממוקמים זה מעל זה
הלוח המיוחד של השעון עם שלושת המחוגים הממוקמים זה מעל זה

Le Régulateur Louis Erard x Olivier Mosset – מנגנון

לואי אררד משלבת בשעון החדש את קליבר SW266-1 של סליטה, מנגנון רגולטור הפועל בקצב של 28,800 ויברציות לשעה ומספק רזרבת כוח של 38 שעות. את המנגנון ניתן לראות מבעד לגב השקוף של השעון, כשהזכוכית מגיעה עם גימור מושחר מעט.

המנגנון בגב השעון
המנגנון בגב השעון

מנגנון רגולטור, אם אתם לא מכירים, הוא מנגנון שבו המחוגים השונים נמצאים על צירים שונים בלוח השעון, בניגוד למנגנונים מסורתיים שבהם כל המחוגים או לפחות מחוג השעות והדקות נמצאים על אותו ציר.

אז מה חדש בעצם?

אוליבייה מוסה הוא אמן יליד שוויץ, אשר העבודות שלו מזוהות עם מינימליזם ואמנות קונספטואלית, כשהוא ידוע בחקירה של ציורים מונוכרומטיים. מוסה, שנולד ב-1944, נחשב לבעל השפעה משמעותית על האמנות לאחר מלחמת העולם השנייה, כשהוא מגדיר מחדש את הגבולות של מה שנקרא עד אז ״ציור״.

עבודתו של מוסה מאופיינת בפשטות וחזרתיות, עם דגש על האלמנטים ההכרחיים של הציור: צבע, צורה וחומר התמיכה. בשנות ה-60, הוא התפרסם בזכות השתתפותו בקבוצת BMPT (ראשי תיבות של שמות האמנים בורן, מוסה, פרמנטייה וטורוני), שמטרתה הייתה להתמודד עם הנחות היסוד המסורתיות של יצירתיות, מקוריות והאובייקט האמנותי הייחודי. עבודת הקבוצה התאפיינה בפעולות מערכתיות וחוזרות על עצמן ובדגש על תהליך הציור עצמו, ולא על יצירת תוכן נרטיבי או ביטויי.

נרתיק הנשיאה של השעון
נרתיק הנשיאה של השעון

אחת מסדרות העבודות המפורסמות של מוסה כוללת בדים גדולים שצוירו בצבע אחד או עם צורות גיאומטריות פשוטות, כמו מעגלים או פסים. עבודות אלו מאתגרות את אופן התפיסה של הצופה ומדגישות את פעולת ההבט כחלק בלתי נפרד מהיצירה האמנותית. על ידי הפחתת הציור לאלמנטים הבסיסיים ביותר שלו, מוסה מזמן למחשבה על הגבולות והאפשרויות של המדיום.

לאורך הקריירה שלו, מוסה נשאר מחויב להטיל ספק במוסכמות הציור, ולעתים קרובות בלט בקהילת האמנות באמצעות שיתופי פעולה ועבודות פרובוקטיביות המטשטשות את הקווים בין האמנות להקשר שלה. השפעתו מתפרשת על ידי מעורבותו בתנועות שונות ושיתופי פעולה עם אמנים אחרים, ויצירתו ממשיכה להיות נושא ללימוד והערכה בחוגי האמנות העכשווית.

את שיתוף הפעולה עם מוסה יזם מנואל אמך, המנהל הנוכחי של לואי ארארד ואנין נלהב של אמנות עכשווית. אוליבייה מוסה, המזוהה היסטורית עם קבוצת B.M.P.T, הידועה בעבודתה פורצת הדרך בסוף שנות ה-60, הסכים לקבל את האתגר למרות שמעולם לא עיצב אובייקט כלשהו, שלא לדבר על שעון.

כמה זה עולה לנו?

השעון החדש של לואי אררד, רפרנס 85237NN62, מגיע בתוך נרתיק נשיאה שחור מתקפל. כל אחד מ-178 השעונים מגיע עם תווית אדומה הנושאת את המילים ״יצירת אמנות – אל תלבש״ (work of art – do not wear), כשלואי אררד תשווק את השעון עם שתי רצועות הניתנות להחלפה, כשאחת מהן חתומה על ידי מוסה. תג המחיר של השעון עומד על 3,750 פרנקים שוויצריים.

התווית האדומה שמגיעה עם השעון
התווית האדומה שמגיעה עם השעון

השורה התחתונה

לואי אררד ממשיכה בסדרת שיתופי הפעולה הייחודיים שלה, במסגרתה קיבלנו בשנים האחרונות מספר לא קטן של שעונים יוצאי דופן, כשהשעון החדש שלה ממשיך את הקו הזה ואולי אפילו לוקח את רף היצירתיות שהציבה לואי אררד לגבהים חדשים, עם תצוגה יוצאת דופן על לוח השעון בעיצוב המינימליסטי הנהדר כל כך של מוסה.

למידע נוסף על השעון החדש באתר של לואי אררד.