זה לא סוד שריצ’רד מיל הפכה בשנים האחרונות לאחת היצרניות המובילות בשימוש בחומרים מתקדמים בתעשיית השעונים. אם תרצו, אפשר אפילו לקבוע כי מדובר ביצרנית המובילה בעולם כיום בתחום זה. לוחות הסקלטון של החברה וגוף השעונים דמוי החבית הפכו למצע נפלא להפגנת היכולות של החברה – יצירתיות, חדשנות וגאונות טכנולוגית מהשורה הראשונה. לאחרונה התווסף שעון חדש לליין השעונים של החברה שמדגים בצורה נהדרת את היכולות הללו – RM 21-01 טורביון Aerodyne. יצאנו להכיר אותו.

RM 21-01 טורביון Aerodyne – מפרט טכני

השעון החדש של ריצ’רד מיל מגיע בגוף בממדים של 42.68 מ”מ על 50.12 מ”מ. עוביו של השעון עומד על 14.3 מ”מ.

RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור - TimeandWatches.
RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור – TimeandWatches.

גוף השעון עזוי מזהב אדום 5N המחוזק בשלד חיצוני העשוי מפחמן TPT המשמש לבזל ולעמודים התומכים בגוף השעון. פחמן TPT הוא חומר מתקדם שפותח במקור למפרשיות מירוץ. ניתן למצוא אותו גם במכוניות פורמולה 1 והוא נפוץ גם בתעשיית האווירונאוטיקה. הוא בעל תכונות פיזיקליות יוצאות דופן ומראה ייחודי. המראה הגלי שלו מתקבל הודות לעובדה שהוא מורכב משכבות מרובות של סיבים מקבילים, המתקבלים על ידי הפרדת סיבי פחמן.

שילוב מיוחד של זהב אדום 5N עם פחמן TPT. מקור - TimeandWatches.
שילוב מיוחד של זהב אדום 5N עם פחמן TPT. מקור – TimeandWatches.

המראה הנפלא של שכבות פחמן ה-TPT משלימות היטב את גווני הזהב החמים ואת מוטיב צבע הכחול המלכותי (Royal Blue) בלוח הבסיס של השעון.

לוח הבסיס דמוי הכוורת. מקור - TimeandWatches.
לוח הבסיס דמוי הכוורת. מקור – TimeandWatches.

לוח הבסיס של השעון עשוי בעצם מרשת דמויית חלת דבש. הרשת הזאת עשויה מ-Haynes 214, סגסוגת ניקל-כרום-אלומיניום-ברזל שעוברת טיפול וציפוי ב-PVD כחול. שילוב התכונות של החומרים המרכיבים את הסגסוגת הזאת מעניקים ללוח הבסיס נוקשות ללא תחרות, מקדם התרחבות תרמי נמוך במיוחד ועמידות מומנט יוצאת דופן.

גשרי הטורביון בשעון. מקור - TimeandWatches.
גשרי הטורביון בשעון. מקור – TimeandWatches.

את גשרי השעון ריצ’רד מיל מייצרת מטיטניום דרגה 5. ריצ’רד מיל בחרה בחומר זה בשל הקשיחות המעולה שלו והעמידות הגבוהה שלו בפני קורוזיה. גשרי התופים והטורביון, המורכבים מארבע זרועות על בסיס עגול פתוח עם שולי זהב, יושבים במרכז הלוח ומעניקים להם תכונות המתאימות באופן אידיאלי לתנועת הסיבוב של החלקים הנעים הללו כשהם מאפשרים לנו להתפעל מיופיו של מנגנון הטורביון.

RM 21-01 טורביון Aerodyne – מנגנון

ריצ’רד מיל משלבת בשעון החדש את קליבר RM21-01. מנגונן מתיחה ידנית הפועל בקצב של 21,600 ויברציות לשעה. המנגנון מצויד ברזרבת כוח של 70 שעות.

קליבר RM21-01. מקור - TimeandWatches.
קליבר RM21-01. מקור – TimeandWatches.

ריצ’רד מיל שילבה מחוון רזרבת כוח בשעה 11 בלוח השעון. אל מולו ניצב, באופן סימטרי, בשעה 1 בלוח השעון, מחוון מומנט. מחוון המומנט מאפשר לדעת את המתח בקפיץ התוף ובכך מייעל את תפקוד המנגנון.

קליבר RM21-01. מקור - TimeandWatches.
קליבר RM21-01. מקור – TimeandWatches.

ניתן להתפעל מיופיו של המנגנון מבעד לגב השקוף (אנחנו מקווים שלא חשבתם אחרת …) של השעון.

אז מה חדש בעצם?

לפעמים נראה כי כמו שיש מחשב צה”לי שמחליט על שמות למבצעים ומערכות, כך גם לריצ’רד מיל יש איזשהו מחשב שבו מבצעים מדי פעם הגרלה. המחשב בוחר חומרים שונים והמהנדסים של ריצ’רד מיל מקבלים את המשימה להרכיב שעון מהחומרים שהמחשב הגריל. כל פעם מחדש אנחנו מתפעלים משילובי החומרים שהחברה הזאת מיישמת בשעונים שלה. כל פעם מחדש אנחנו מתפעלים מתהליך הייצור של החומרים הללו.

RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור - TimeandWatches.
RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור – TimeandWatches.

כך למשל, הפחמן TPT עשוי משכבות בעובי מרבי של 30 מיקרון. השכבות הללו נספגות בשרף ואז נרקמות במכונה מיוחדת שמשנה את כיוון האריגה ב-45 מעלות בין שכבה לשכבה. לאחר מכן “אריג” הפחמן הזה מחומם ל-120 מעלות בלחץ של 6 בר ואז מעובד בתהליך NTPT באמצעות מכונת CNC מיוחדת. התהליך הזה מתבצע כולו במפעל גופי השעונים ה-ProArt של ריצ’רד מיל.

כמה זה עולה לנו?

ה-RM 21-01 טורביון Aerodyne יגיע במהדורה מוגבלת של 50 יחידות. תג המחיר שלו? 750 אלף פרנקים שוויצריים, לפני מסים. למרות שגם בלי לתרגם את הסכום הזה לשקלים, זה נשמע הרבה מאוד כסף, אבל אם אתם ממש מתעקשים לדעת כמה זה בשקלים? כ-2 מיליון ו-650 אלף שקלים. מחיר של דירת 5 חדרים באחת מערי השפלה.

RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור - TimeandWatches.
RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור – TimeandWatches.

השורה התחתונה

כן, אפשר להתחיל מהשלילי ולשאול במה השעון הזה שונה מכל שעון טורביון אחר של ריצ’רד מיל. אבל אנחנו תמיד מעדיפים להסתכל על הכוס המלאה. טוב נו, בדרך כלל. במקרה של ה-RM 21-01 טורביון Aerodyne באמת שאי אפשר שלא להתפעל משילוב הצבעים הקסום שבא לידי ביטוי בשעון הזה. השילוב המיוחד של הפחמן העוטף את הזהב האדום. נגיעות הכחול בלוח השעון ורצועת הגומי הלבנה עם נגיעות של לבן בכתר השעון. כל אלו משתלבים ביחד למראה באמת מיוחד.

RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור - TimeandWatches.
RM 21-01 טורביון Aerodyne. מקור – TimeandWatches.

אם אתם רוצים בכל זאת משהו שלילי, אז זה כמובן המחיר. שלא תבינו אותנו לא נכון, אנחנו תומכים בזכותו של כל יצרן שעונים לגבות כמה שהוא רוצה עבור השעונים שלו. בטח כשמדובר ביצירת מופת טכנולוגית-הורולוגית שכזאת. אבל אם נניח שיש לכם 750 אלף פרנקים שוויצריים ואתם שואלים את הגורו מה לעשות איתם? סביר להניח שהיינו יכולים למצוא עבורכם אוסף של 5-6-10-15 שעונים שתוכלו לרכוש בסכום הזה. אבל למזלנו ולמזלכם, אין לכם את הסכום הזה, ככה שהדילמה הזאת נחסכת מאיתנו.

למעבר לאתר של ריצ’רד מיל.