תערוכת השעונים הגדולה בעולם, באזלוורלד, עברה טלטלה משמעותית בחודשים האחרונים, עם ההודעה הדרמטית של קבוצת סווטש (“Swatch”), על שלל המותגים שלה – ברגה, המילטון, לונג’ין, ראדו, אומגה, טיסו, בלנפיין ועוד – כי לא תשתתף בתערוכה הבאה בשנת 2019 במה שהוביל לגל שינויים בהנהלת החברה שמפיקה את התערוכה. אך נדמה כי הטלטלה הזאת לא פוסחת על תערוכות נוספות בעולם השעונים, כשאנו מקבלים בימים האחרונים הודעה דומה של שני מותגי שעונים בולטים – אודמר פיגה (“Audemars Piguet”) וריצ’רד מיל (“Richard Mille”), שמודיעים כי הם יפסיקו להשתתף בתערוכת SIHH – ר”ת  Salon International de la Haute Horlogerie, תערוכת שעונים שנערכת מדי שנה בג’נבה במהלך חודש ינואר.

אודמר פיגה תפסיק להופיע בתערוכת SIHH אחרי 19 שנים ברציפות

באודמר פיגה מסבירים את ההחלטה של החברה להפסיק את ההשתתפות בתערוכת SIHH בעקבות העובדה כי המודל העסקי של החברה משתנה. כתוצאה מהשינויים הללו, החברה בוחנת אפשרויות חדשות וכיוונים חדשים לפתח מערכת יחסים קרובה יותר וישירה יותר עם לקוחות קצה ועם חובבי שעונים מרחבי העולם.

במקרה של ריצ’רד מיל, החברה הגדילה לאחרונה את מספר הבוטיקים הבלעדיים של המותג, מה שמפחית באופן משמעותי את נוכחות החברה אצל משווקים של מספר מותגי יוקרה, מתוך מטרה לתת מענה הולם יותר לביקוש ההולך וגובר לשעוני החברה. כתוצאה מכך, בריצ’רד מיל מאמינים כי הנוכחות של המותג בתערוכות לא מתאימה לאסטרטגיה של הפצה סלקטיבית ובלעדית של המותג.

האם ניתן להקביל בין אודמר פיגה וריצ’רד מיל לקבוצת סווטש ?

בצורה הכי פשוטה, ניתן להסתכל על כל המקרים ולהגיד כי מדובר במותגי שעונים שהחליטו להפסיק להופיע בתערוכות שעונים גדולות ברחבי העולם, אך מדובר במקרים שונים מעט. ראשית כל, מדובר בשתי תערוכות שונות, כשגם החשיבות שלהן שונה מבחינת עולם השעונים – בעוד תערוכת באזל היא “המקום החם להיות בו” ועד לפני מספר חודשים נראה היה כי אין יצרנית שעונים שתעז לוותר על ההופעה בתערוכה, תערוכת SIHH נחשבת לתערוכה קטנה יותר בתעשייה.

במקרה של קבוצת סווטש, מדובר בקונגלומרט השעונים הגדול בעולם ככל הנראה, עם מספר גדול של מותגים, שפונים לקהלי יעד שונים, כשקבוצת סווטש בעצמה מפעילה אסטרטגיות שיווקיות שונות עבור כל מותג ומותג. במקרה של אודמר פיגה וריצ’רד מיל, מדובר בשני מותגים יוצאי דופן יחסית בעולם השעונים, אודמר פיגה היא אחת החברות היחידות שעדיין נמצאת בבעלות פרטית, בעוד ריצ’רד מיל (שנמצא בשיתוף פעולה הדוק עם אודמר פיגה) היא חברה עם ליין שעונים בעל קווים יחודיים ביותר, שמיוצרים גם בכמויות מצומצמות ומגיעים עם תגי מחיר אסטרונומיים במקרים רבים – גם אם לא מוצדקים לטעמם של חובבי שעונים רבים ברחבי העולם. כך שבמקרה של אודמר פיגה וריצ’רד מיל, מדובר בחברות שמראש פונות לקהל קצת יותר אקסלוסיבי ונדמה כי פחות יעדיפו את ההמוניות של תערוכות השעונים (עד כמה שאפשר לקרוא לתערוכת שעונים שוויצרית המונית …) ואת האפשרות “להיבלע” בין מותגים אחרים.

תערוכת SIHH
תערוכת SIHH

האם מדובר בסוף עידן תערוכות השעונים ?

קצת מוקדם להספיד את עולם תערוכות השעונים, בוודאי כשיש עוד מאות יצרניות בשוויץ וברחבי העולם שעדיין מופיעות בתערוכות SIHH ובאזלוורלד, אבל נדמה כי ההכרזות האחרונות אמורות בהחלט להוות צלצול השכמה עבור מנהלי התערוכות הללו, שיצטרכו לעשות חושבים מחדש ולנסות ולראות כיצד הן גורמות למותגים האחרים להמשיך לרצות ולהופיע בתערוכות. טענות רבות נשמעות בעולם השעונים כנגד העלויות המטורפות של תערוכת באזלוורלד, זאת לצד הכוח ההולך וגובר של רשת האינטרנט בעולם השעונים והאפשרויות שיש לכל מותג להגיע באינסוף אפיקים אל כל צרכן או משווק ברחבי העולם. ההנהלות של תערוכת באזלוורלד ושל SIHH יקוו כי המפולת תיעצר במותגים הללו, זאת לצד פעולות שכבר ננקטו, כמו השינויים שבוצעו בהנהלת החברה שמפיקה את תערוכת באזלוורלד, מתוך תקווה כי ניתן יהיה לשנות את המצב ולהפוך את התערוכות לרלוונטיות ואטרקטיביות עבור קהל חובבי השעונים ברחבי העולם, אך חשוב לא פחות – עבור יצרניות השעונים ברחבי העולם.

לאתר אודמר פיגה העולמי

לאתר ריצ’רד מיל העולמי