לאחר הפסקה קצרה אנחנו חוזרים אל סדרת כתבות חברות המיקרוברנד שלנו. היום אנחנו מתמקדים בחברה שהשם שלה גורם לחלק מחובבי השעונים תחושת גירוד לא נשלטת. לעומתם, אחרים דווקא מחייכים בהנאה כשהם נזכרים בשם שלה. חברה שהשם שלה הפך לשם נרדף לשעון הומאז’. STEINHART (להלן שטיינהארט). יצרנית שעונים גרמנית שפרצה לתודעה בעולם השעונים הודות לליין שעוני הומאז’ שהשיקה ומאז הפכה לחברה המזוהה ביותר עם התחום. מוזמנים להכיר אותה ביחד עם הגורו.

מאדריכלות והנדסה ליצרן שעונים

שטיינהארט נוסדה בשנת 2001 על ידי גונת’ר שטיינהארט באוגסבורג שבגרמניה. שימו לב לשנה. שנת 2001. מדובר באחת מחברות המיקרוברנד הוותיקות ביותר, אם לא הוותיקה שבהן. כמו מרבית יצרניות המיקרוברנד, גם כאן החברה מגיעה מתשוקה וחיבה לעולם השעונים. את החברה ייסד גונת’ר שטיינהארט בשנת 2001. שטיינהארט מספר כי לא היה לו קשר “רשמי” לעולם השעונים. כלומר – הוא לא בן למשפחת שענים ולא עבד בתעשייה מעולם. למעשה, הוא סיים את לימודיו כאדריכל ומהנדס מוסמך. הוא מספר כי מגיל צעיר הוא גילה חיבה לשעונים, כשהוא התפעל בעיקר מהעיצוב שלהם ועבודת היד שאפשר למצוא בדגמים מסוימים. כמהנדס, הוא גם מצא את עצמו חוקר מנגנוני שעונים ובעיקר את הצורה שבה הם בנויים. התחביב הזה הפך במהרה לתשוקה ושטיינהארט מחליט להקים את החברה שתקרא על שמו – STEINHART.

גונת'ר שטיינהארט. מייסד STEINHART. מקור - BUSINESS-ON.DE.
גונת’ר שטיינהארט. מייסד STEINHART. מקור – BUSINESS-ON.DE.

השעון הראשון של STEINHART

השעון הראשון של החברה היה ה-OCEAN 1. אם אתם לא מכירים את החברה וזאת הפעם הראשונה שנתקלתם בשם שלה, ייתכן כי תופתעו לגלות שהוא דומה באופן מחשיד לשעון מפורסם. טוב נו, על מי אנחנו עובדים. מדובר בהעתק כמעט מושלם של הרולקס סאבמרינר. בשטיינהארט לא מתביישים לומר מאיפה הגיעה ההשראה לשעון הזה. גונת’ר שטיינהארט טוען כי הוא לא חשב על מה שהשוק רוצה כשהוא ניגש להשקת השעון הזה, או כל שעון אחר של החברה. לטענתו, מה שבעיקר משפיע על ההחלטה איזה שעון להשיק, זה הטעם האישי שלו. הוא מספר כי אם הוא מרגיש חיבור לעיצוב של השעון, הוא מחליט להוציא אותו אל הפועל.

שעון ה-OCEAN 1 של שטיינהארט. מקור - אתר החברה.
שעון ה-OCEAN 1 של שטיינהארט. מקור – אתר החברה.

האם מדובר במכבסת מילים לעובדה הפשוטה שכמו מרבית יצרניות המיקרוברנד, גם בשטיינהארט לא מנסים להמציא את הגלגל, אלא פשוט “רוכבים על הגלגל הקיים”, זה שקוראים לו רולקס? בהחלט יכול להיות.

השעונים הבאים של STEINHART

גם השעונים הבאים של החברה, לא בדיוק הצטיינו בעיצובים יוצאי דופן או מקוריים במיוחד. החברה המשיכה להשיק שעוני הומאז’ לשעונים של רולקס. החברה מתגאה בעובדה שהשעונים שלה מיוצרים בגרמניה ומכילים מנגנונים שוויצריים. בתחילת דרכה, השעונים שלה נחשבו לאיכותיים מאוד בשוק. אמנם לא בהשוואה לשעונים של רולקס, אבל בהשוואה לחיקויים זולים של רולקס באותן שנים היא נחשבה למוצלחת מאוד ובעלת תמורה גבוהה מאוד למחיר. לא ברור אם במכוון או שלא, אבל החברה הצליחה ליצור לעצמה גם מעין “הילת ביקוש” כמו שיש לרולקס. בעקבות תפוקת ייצור נמוכה יחסית, לאורך תקופות ארוכות במיוחד שעונים של החברה היו חסרים במלאי והביקוש עבורם היה גבוה במיוחד.

שעון ה-OCEAN 2 של החברה בגוף העשוי מפחמן. מקור - אתר החברה.
שעון ה-OCEAN 2 של החברה בגוף העשוי מפחמן. מקור – אתר החברה.

אם בשנים הראשונות שלה, החברה המתקדה בהומאז’ים לרולקס, בשנים האחרונות היא “מעתיקה” חברה נוספת – IWC עם שעוני הטייסים שלה. אבל שטיינהארט מחזיקה גם במספר שעונים בעיצוב מקורי משלה והיא אפילו מציעה מספר מנגנוני שעונים המיוצרים על ידיה.

קליבר ST.1 PREMIUM

במרבית השעונים של החברה ניתן למצוא מנגנונים של ETA. אבל עם זאת, כפי שציינו, החברה מציעה גם שעונים עם מנגנונים מייצור עצמי. מנגנון הדגל של החברה הוא ה-ST.1 PREMIUM.

ייצור עצמי זה אמנם הגדרה קצת בעייתית, אבל לא רק עבור שטיינהארט. ה-ST.1 PREMIUM הוא בעצם מנגנון המבוסס על קליבר ETA UNITAS 6497-1. חשוב להדגיש כי מדובר בפעולה מקובלת לחלוטין בעולם השעונים. גם שמות מפורסמים ומכובדים כמו ברייטלינג, יוליס נרדין או טאג הויר מפרסמות מנגנונים בשמות אקזוטיים, כשבפועל מדובר במנגנונים המבוססים על מנגנוני ETA.

קליבר ST.1 PREMIUM בצבע זהב. מקור - אתר החברה.
קליבר ST.1 PREMIUM בצבע זהב. מקור – אתר החברה.

את ה-ST.1 PREMIUM אפשר להזמין מהחברה בשלושה צבעים – זהב, כסף או שחור. המנגנון פועל בקצב של 18,000 ויברציות לשעה (2.5Hz) והוא מצויד ב-17 אבני חן. רזרבת הכוח שלו עומדת על 46 שעות.

קליבר ST.1 PREMIUM בצבע כסף. מקור - אתר החברה.
קליבר ST.1 PREMIUM בצבע כסף. מקור – אתר החברה.

המנגנון מגיע מעוטר עם פסי ג’נבה ופרלז’ה, כשמשולבים בו ברגי פלדה כחולה. בסך הכל מדובר במנגנון מרשים מאוד ויזואלית. הוא מבוסס על מנגנון אמין ומוצלח של ETA והגרסה שלו מבית שטיינהארט אפילו נראית טוב יותר מכמה גרסאות אחרות שלו המסתובבות בתעשיית השעונים.

קליבר ST.1 PREMIUM בצבע שחור. מקור - אתר החברה.
קליבר ST.1 PREMIUM בצבע שחור. מקור – אתר החברה.

תחילת הדרך

בשנים הראשונות, החברה הייתה בעיקר ONE MAN SHOW. גונת’ר שטיינהארט בעצמו היה עושה כמעט הכל בחברה, כולל מענה לפניות בדואר האלקטרוני מלקוחות החברה. עם השנים, החברה גדלה מעט, אבל עדיין מדובר בחברה עם צוות עובדים מצומצם. שטיינהארט החליט מהיום הראשון של החברה, בימים שבהם המושג מיקרוברנד עדיין לא היה קיים, להחזיק צוות קטן ככל האפשר. הוא הבין כי כדי לשמור על מחיר אטרקטיבי, הוא צריך לחתוך במתווכים ולהגיע ישירות לצרכנים. בשנים הראשונות של החברה, את השעונים שלה ניתן היה לרכוש באמצעות אתר האינטרנט שלה בלבד. שטיינהארט מספר כי מעבר לחסכון הכספי, ישנו יתרון בולט נוסף לשיטה הזאת. היא בעצם מביאה את שטיינהארט קרוב יותר אל הצרכנים ומאפשרת לחברה ליהנות מפידבק ישיר על המוצרים שלה.

שעון טייסים במראה וינטאג'י. מקור - אתר החברה.
שעון טייסים במראה וינטאג’י. מקור – אתר החברה.

הכח של רשת האינטרנט

שטיינהארט החלה את דרכה כאמור בשנת 2001. אמנם רשת האינטרנט כבר הייתה קיימת והפכה לחלק חשוב מחיינו כבר אז, אבל היא עדיין לא הייתה דומיננטית כפי שאנו מכירים אותה כיום. אם תרצו, מדובר בעידן טרום הסמארטפונים והרשתות החברתיות. עם זאת, כבר אז החברה הצליחה לפעול בצורה חכמה ברשת וליצור לעצמה קהל עוקבים שרק הלך והתרחב במהלך השנים. בשנים הראשונות שלה היא הפכה אולי לשעון ההומאז’ המבוקש ביותר לשעון הסאבמרינר ודגמים אחרים של שעוני רולקס, אם כי בשנים האחרונות ניתן למצוא שעוני הומאז’ של יצרניות אחרות באיכות שלא נופלת מהשעונים של שטיינהארט, אם לא טובה יותר.

אחד הדברים שראויים לציין בהקשר של שטיינהארט, הוא ערוץ היוטויוב של החברה. ניתן למצוא בו סרטונים רבים המסבירים איך לתפעל את השעונים השונים של החברה, בצורה פשוטה וברורה להבנה.

מה עם עיצובים מקוריים? 

כפי שציינו, הדגמים הראשונים של החברה התבססו בעיקר על הומאז’ים לשעונים של רולקס. בשנים האחרונות החברה הציגה מספר עיצובים מקוריים משלה, אבל עדיין לא מדובר בעיצובים “פורצי דרך”. בשנת 2014 התראיין מייסד החברה למגזין Business-On.DE. אחת השאלות שהוא נשאל היא האם הוא לא רוצה שלחברה יהיה עיצוב “על זמני” משלה. התשובה שלו מעניינת. “אני חושב שאנחנו צעירים מדי בשביל לנסות ולהשיק קלאסיקה”. שטיינהארט בעצם אומר כי החברה מבינה ומכירה במגבלות שלה ובמקום שלה בתעשיית השעונים. הוא לא מנסה להמציא את הגלגל מחדש. כפי שציינו במספר כתבות על יצרניות מיקרוברנד, לא מעט מהן אומרות זאת במילים אחרות. בין אם ניסיון לקלוע לטעם של קהל רחב ככל האפשר או ניסיון ללכת על המוכר והמצליח או תשובה כמו שנתן שטיינהארט. אנחנו פשוט עדיין לא במקום הזה.

מחיר זול – טוב או רע?

באותו ראיון נשאל שטיינהארט האם הוא לא חושב שהמחיר הזול של השעונים שלו נמוך מדי ביחס למתחרים ואיך המחיר של השעונים שלו נתפס בקרב חובבי שעונים. שטיינהארט ענה כי הביטוי “מחיר נמוך” זה לא מונח שהוא אוהב. הוא מעדיף את המונח “מחיר הוגן”. שטיינהארט מסביר כי החברה מצליחה לספק שעונים במחירים שלה בגלל מבנה החברה והעובדה שהיא מצליחה לקצץ עלויות ולמכור ישירות לצרכנים. שטיינהארט אומר כי בדרך כלל כששואלים אותו למה השעונים שלו נמכרים במחיר כל כך נמוך, הוא מעדיף לשאול בחזרה – למה השעונים של המתחרים כל כך יקרים?

סדרת ה-OCEAN 2 CARBON של החברה. מקור - אתר החברה.
סדרת ה-OCEAN 2 CARBON של החברה. מקור – אתר החברה.

הצוות המצומצם של STEINHART 

עד כמה הצוות של החברה קטן? על פי פרסומים נכון לשנת 2019, החברה העסיקה צוות מצומצם במיוחד. סימון שמידט (Simon Schmidt) הוא מעצב השעונים של החברה. לצידו עובדים שלושה יצרני שעונים – ת’ילו ברנסוי (Thilo Barnessoi), פיה זלרהוף (Pia Zellerhoff) וריינהולד רונג’ (Reinhold Runge). החברה העסיקה בסך הכל באותה תקופה 18 עובדים בסך הכל, ביניהם כמובן גונת’ר שטיינהארט בעצמו.

STEINHART – מיקרוברנד, הומאז’ ומה שביניהם

אז מה בדיוק ההגדרה של שטיינהארט? האם החברה היא יצרנית שעוני הומאז’? האם היא יצרנית שעוני מיקרוברנד? אולי היא בכלל יצרנית שעונים רגילה? שאלה טובה. שטיינהארט מציינת השנה כאמור 20 שנה להקמתה. זה הופך אותה כפי שציינו לאחת מיצרניות השעונים הקטנות הוותיקות בתעשייה. בתקופה שבה היא הוקמה, המונח מיקרברנד היה שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים אותו כיום. שטיינהארט לא התחילה את דרכה בפרויקט קיקסטארטר, אבל היא כן קנתה את התהילה שלה באמצעות רשת האינטרנט. מבחינת היקף דגמים – שטיינהארט נמצאת ברמה אחרת לעומת יצרניות מיקרוברנד, גדולות ככל שיהיו. אז האם היא יצרנית שעונים רגילה? גם לא בטוח. אולי אנחנו בכלל לא צריכים להכניס אותה לתווית כזאת או אחרת.

שעון מרין כרונוגרף של שטיינהארט. מקור - אתר החברה.
שעון מרין כרונוגרף של שטיינהארט. מקור – אתר החברה.

מה שבטוח, שטיינהארט היא היום יצרנית שעונים מצליחה. עם מגוון רחב של קולקציות. עם שעונים במגוון רמות מחירים וגם – במגוון רמות גימור. היא מוכרת מגוון רחב של רצועות, צמידים ואביזרים שונים לשעונים שלה והיא אפילו משווקת שעונים במהדורה מוגבלת.

זה נכון שהיא עדיין מתבססת בעיקר על שעוני הומאז’, אבל אם אתם מסוגלים להניח את העובדה הזאת בצד, או שאתם בכלל דווקא מחפשים שעון הומאז’, מדובר ללא ספק בחברה נהדרת עם שעונים שמציעים תמורה נפלאה למחיר.

למעבר לאתר של החברה.