ממשיכים בסקירות חברות המיקרוברנד שלנו, הפעם עם יצרנית בעלת שאיפה מרשימה. לעשות מה שאף יצרנית שעונים לא עשתה עדיין. נשמע מעניין? אתם צודקים בהחלט. UNDONE WATCHES של מייקל יאנג היא יצרנית שעונים, שכמו לא מעט מחברות המיקרוברנד, מתמחה בשעוני וינטאג’. אבל ב-UNDONE רוצים כאמור לעשות משהו מיוחד. לאפשר לכם להפוך את השעון שאתם מזמינים מהם – לשעון אישי ומקוסטם במיוחד עבורכם. כך מאמינה החברה שתרגישו הרבה יותר הזדהות וחיבור אל השעון. מוזמנים להכיר את החברה ביחד איתנו.

מייקל יאנג

מייקל יאנג נולד בהונג קונג. בראיון למגזין HiveLife הוא מספר כי כבר מגיל צעיר הוא זוכר כי הוא התעניין מאוד במוצרים מכאניים. בגיל 15 הוא מקבל במתנה מאביו את שעון הרולקס שלו. השעון הזה יתחיל את המסע שלו בעולם השעונים. כשהוא בן 17, הוא מסתובב בשוק פשפשים בהונג קונג. הוא רוכש שעון מכאני ישן תמורת עשרה דולרים. השעון לא עובד כמובן. יאנג מחליט לפרק אותו ולנסות לתקן אותו בעצמו. כשהוא רואה את כל אותם מאות רכיבים שמרכיבים את המנגנון הוא נשבה בקסמם של המנגנונים המכאניים והדרך בה הם פועלים, או כפי שהוא מתאר זאת – “הפכתי למכור”.

מייקל יאנג. מקור - WATCHPRO.
מייקל יאנג. מקור – WATCHPRO.

למשך מספר שנים, יאנג משאיר על אש קטנה את התחביב שלו. הוא פונה ללימודים אקדמאיים ומסיים עם תואר שני במנהל עסקים. יאנג מספר כי הוא הפיק שיעורים חיוניים רבים במהלך הדרך בתקופת לימודיו. “זה עודד אותי לחשוב מחוץ לפרדיגמה. לא לחשוב על תעשיית השעונים, אלא לחשוב על מה הלקוחות באמת רוצים. לברר מה לא בסדר בתעשייה ולא מה כבר הולך טוב. כל אותם זיכרונות וספרים – כולם מדברים על סיפורי הצלחה. אבל לעולם לא תצליח אם תנסה לשכפל את ההצלחה של אנשים אחרים”.

התמחות בשעוני רולקס

יאנג מסיים את לימודיו ובמקום לפנות לעולם העסקים, הוא מחליט להקים עסק משלו. אבל עדיין לא מדובר ב-UNDONE WATCHES. יאנג מקים בשנת 2013 את Classic Watch Repair. חברה המתמחה בשחזור ושיקום שעוני וינטאג’. החברה מציעה מספר שירותים ייחודיים לבעלי שעוני רולקס, למשל – שיפוץ ושדרוג לוחות ומחוגים של שעוני וינטאג’ מבית רולקס.

כאמור, החברה הופכת לאחת החברות המתמחות בשעוני רולקס ובאופן טבעי יאנג מקבל שעונים רבים של החברה לטיפול כזה או אחר. יאנג שם לב כי אחת הבקשות שחוזרות על עצמן בתדירות גבוהה במיוחד היא הבקשה “ליישן” לוחות שעונים – להעניק להם גוון פטינה ייחודי. יאנג הופך לאחד המומחים בתחום זה בהונג קונג ורוכש לעצמו מוניטין בקרב אספני וחובבי שעוני רולקס.

בנוסף, יאנג שם לב לתופעה מעניינת נוספת שמתרחשת בעולם השעונים. העובדה שאתה לא יכול באמת לקבל שעון שהוא באמת “שלך”. “זה הדהים אותי כי אפילו בשעונים במחיר של כ-2 מיליון דולר הונג קונגי (כ-250 אלף דולרים אמריקאיים), אתה מוגבל באפשרויות הבחירה שלך. לפעמים אפילו לא תוכל לבחור איזה  רצועה תגיע עם השעון שלך”.

התובנה האחרונה תוביל את יאנג להקים את החברה שלו.

UNDONE WATCHES יוצאת לדרך

עם התובנות הללו יאנג יוצא לדרך כאמור. כמו מותגי מיקרוברנד אחרים, גם החברה של יאנג יוצאת לדרך עם פרויקט קיקסטארטר. יאנג מציב יעד צנוע של 150 אלף דולרים של הונג קונג (כ-19 אלף דולר). הפרויקט הופך להצלחה מסחררת. כשנותרו 22 ימים לסיום הפרויקט, יאנג כבר מגייס כ-70 אלף דולרים אמריקאיים. עם סיום הפרויקט, הסכום שמצליח יאנג לגייס עולה על כל דימיון – 1.95 מיליון דולרים הונג קונגיים, כ-250 אלף דולרים אמריקאיים. קצת מעל לפי 20 מהיעד הראשוני.

מודעת פרויקט הקיקסטארטר של UNDONE WATCHES.
מודעת פרויקט הקיקסטארטר של UNDONE WATCHES.

הכותרת של פרויקט ה-KICKSTARTER הייתה – US$175 Customizable Retro Watch Challenge by Undone. אם תרצו – מסר שיווקי שעובר בצורה נהדרת באמצעות משפט אחד. באמצעות משפט אחד אנחנו מצליחים להבין כי מדובר ב –

  • שעון רטרו (וינטאג’י)
  • שעון שניתן להתאמה אישית
  • תג מחיר אטרקטיבי מאוד של 175 דולרים

יאנג בחר בגרפיקה שתתאים לרוח של הקמפיין ולמה שהחברה מנסה לשדר. תמונות ופונטים בניחוח וינטאג’י וכמובן, גולת הכותרת של הפרויקט – האפשרות לקסטם (להתאים) את השעון בעצמכם. יאנג אפשר לרוכשי השעונים לבצע כמעט כל שינוי שעולה בדעתם בשעון.

השעון הראשון של UNDONE WATCHES. מקור - פרויקט הקיקסטארטר.
השעון הראשון של UNDONE WATCHES. מקור – פרויקט הקיקסטארטר.

אפשרויות הבחירה לשעונים של UNDONE כוללות –

  • צבע ללוח השעון
  • הדפס על לוח השעון
  • הצבע לגוף השעון
  • הרצועה של השעון
  • אפשרות בחירה בין גב שקוף לגב יצוק
  • חריטה על גב השעון (בגב יצוק)
הדפסה על גב השעון. מקור - אתר החברה.
הדפסה על גב השעון. מקור – אתר החברה.

יאנג מספר כי השינוי המבוקש ביותר בקרב אספני שעוני רולקס היה יישון לוחות השעונים – “זה נראה כאילו הם פשוט לא אוהבים את הלוחות החדשים. הבקשה הנפוצה ביותר הייתה להפוך לוחות שחורים ללוחות טרופיים”. את הידע שלו בהקניית מראה מיושן ללוחות שעונים הוא מיישם היטב בחברה שלו.

סנופי זה לא רק באומגה?!
סנופי זה לא רק באומגה?!

חבלי לידה של מיקרוברנד

יאנג אומר כי ככל שהרעיון שלו היה גאוני בעיניו, הוא היה בעייתי מאוד לשיווק. יאנג מספר –

“כשהתחלנו, שעונים מקוסטמים היו קונספט חדש. לא יכולת אפילו לחפש בגוגל את הביטוי שעונים מקוסטמים (Customized Watches), כי הוא פשוט לא היה קיים והרעיון הזה אפילו לא היה קיים. אז מעבר לאתגר ולקושי בלשווק את החברה, היינו צריכים גם להציג לעולם הרחב בעצם את הרעיון שעומד מאחורי החברה ומאחורי השעונים שלה”.

שעון של UNDONE WATCHES. מקור - אתר החברה.
שעון של UNDONE WATCHES. מקור – אתר החברה.

“הכי הרבה שיכולתם לקבל מיצרנית שעונים זה האפשרות לבקש חריטה כזאת או אחרת על גב השעון. למרות שישנם עיצובים רבים לשעונים ודגמים רבים שמגיעים במגוון רחב של צבעים וקונפיגורציות, עדיין לא מדובר בעולם פתוח כמו למשל עולם האופנה. בעולם האופנה אתם יכולים להחליף בין רכיבים שונים ליצירת מראה ייחודי. בתעשיית השעונים – שעון הוא שעון. אתה לא יכול לעשות שום דבר מעבר לזה. רציתי לשנות זאת. רציני לשנות את התפיסה של אנשים”.

מה זה UNDONE WATCHES?

אם תחפשו את תרגום המילה UNDONE, הרי שתקבלו את התשובה “ביטול”. אבל יאנג בוודאי לא מתכוון לקרוא לחברה שלו “שעונים מבוטלים”. הרעיון מאחורי המילה UNDONE הוא בעצם – “לא נעשו מעולם”. אם תרצו – NEVER DONE. אבל אין ספק כי המילים NEVER DONE או כל שילוב אחר של מילים נשמע הרבה פחות קליט ומתנגן על הלשון כמו הביטוי UNDONE. בכך מחזק יאנג את תדמית  המותג ואת הקונספט שעליו הוא מתבסס – שעונים שלא נעשו מעולם או ליתר דיוק – שעון שמייצרים במיוחד בשבילך.

צוברים תאוצה

לאחר הצלחת קמפיין הקיקסטארטר הראשון, UNDONE כבר נמצאת על המסלול הבטוח להצלחה. שנה לאחר סיום הפרויקט הראשון, החברה הופכת מ-ONE MAN SHOW לעסק במלוא מובן המילה. עם משרדים חדשים בצים שה צוי (Tsim Sha Tsui), רובע מסחר וחיי לילה יוקרתי בהונג קונג. כמו יצרניות מיקרוברנד אחרות, גם יאנג משקיע מאמצים רבים בנוכחות וירטואלית ברשת. בין אם מדובר בעמוד אינסטגרם עם מעל ל-100 אלף עוקבים או עמוד פייסבוק עם 70,000 לייקים. כמובן שאפשר למצוא את יאנג והמותג שלו בקבוצות עניין של חובבי שעונים ברחבי הרשת והוא מרבה להתראיין לאמצעי תקשורת שונים.

UNDONE מגיעה לארצות הברית 

שנה לאחר מכן, UNDONE מגיעה לארצות הברית. שעוני החברה אמנם נמכרו עוד לפני כן לכל מדינה ברחבי העולם באמצעות אתר האינטרנט שלה, אבל בשנת 2018 החברה חותמת על הסכמי שיתופי פעולה עם מספר משווקים בארצות הברית, דרכם ניתן לקבל את השעונים המקוסטמים של UNDONE ואצלם ניתן לקבל שירות ולבצע תיקונים עבור השעונים של החברה.

שעון צלילה של UNDONE WATCHES. מקור - אתר החברה.
שעון צלילה של UNDONE WATCHES. מקור – אתר החברה.

בראיון למגזין ESQUIRE יאנג מספר על הרצון של החברה להתרחב לשוק האמריקאי –

“אנחנו בוחנים ומשפצרים את המוצרים שלנו בשלוש השנים האחרונות. השקענו זמן רב בלהקשיב לפידבק מהלקוחות שלנו, להתאים את המוצרים שאנחנו מציעים, את החוויה ואפילו את החברה. נכון להיום השוק האמריקאי תופס מעל ל-50 אחוזים מנתח המכירות שלנו והיינו מוצפים בבקשות של לקוחות לפתיחת נציגות מקומית, כך שזה היה צעד הגיוני ומתבקש. אנחנו מתרגשים לקראת פתיחת הדלתות והשותפים שבחרנו כולם מרגשים ומלאי השראה. אנחנו נרגשים לקראת הצעד הבא”.

שימוש ב-BIG DATA

יאנג מספר כי החברה עושה שימוש בכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר. אפילו כלים כמו ביג דאטה.

“ייצור השעונים מורכב ביותר. אנו זקוקים לשילוב של ידע בתעשייה, מו”פ וביג דאטה, על מנת לקבוע את האלמנטים הניתנים להתאמה אישית בשעונים שלנו. מכיוון שאנו בונים כל שעון בתוך החברה, עלינו ליצור רכיבים מותאמים אישית כדי להבטיח הרכבה קלה ואפשרות למתן שירות ואחריות עבור השעון. כל זאת מבלי להקריב כלום בכל הקשור לביצועי המוצר ואמינותו. על ידי מינוף מדע נתונים (Data Science) לגילוי התנהגות צרכנים בכלי לבניית השעונים שלנו, מתאפשר לנו לזהות ביקוש ולחזות אלו אלמנטיים עיצוביים יהפכו לפופולריים בעתיד”.

שעון מהליין הנוכחי של החברה. מקור - אתר החברה.
שעון מהליין הנוכחי של החברה. מקור – אתר החברה.

אתר אינטרנט מיוחד

אם השעונים של UNDONE מספקים חוויה ייחודית לרוכש, אז הרי שהדבר נכון גם עבור האתר של החברה. האתר של החברה מספק חווית גלישה נהדרת. מעבר לעובדה שכמובן האתר מאפשר לרכוש שעון בכמעט כל תצורה אפשרית, מדובר באתר צבעוני וכזה שלא “תופס מעצמו” כמו יצרניות שעונים “מעונבות” יותר, אבל עם זאת ענייני, פרקטי ובעיקר כזה שכיף לגלוש בו. מעבר לשעונים, החברה מציעה באתר עוד מגוון רחב של מוצרים למכירה, החל מרצועות לשעונים ועד לתיקים, ארנקים, כיסויים לסמארטפונים, רצועות למצלמות ואפילו מוצרי הלבשה.

אזור מיוחד שהרשים אותנו במיוחד באתר של UNDONE הוא האזור שנקרא UNDONERS. שם החברה מפרסמת פוסטים מרשת האינסטגרם שבהם היא מתויגת. אם אתם שואלים אותנו – צעד שיווקי נפלא שעוזר לחיזוק המותג ובניית קהל מעריצים או מעגל לקוחות נאמן סביב השעונים של UNDONE והמוצרים של החברה באופן כללי.

השעונים של החברה

כאמור, כל שעון של החברה מגיע עם אפשרויות התאמה נרחבות, אותן הזכרנו לעיל. החברה מציעה כיום שעונים בסדרות הבאות –

  • Terra
  • Urban ו-Urban 34 – שעוני כרונוגרף וינטאג’יים עם לוחות שעוברים “יישון” על ידי יאנג בעצמו באופן אישי. שעוני ה-Urban-34 הם שעונים לנשים. כן, למרבה ההפתעה, בניגוד למותגי מיקרוברנד אחרים, UNDONE כבר משווקת גם שעונים לנשים.
  • BaseCamp – שעוני צלילה במראה וינטאג’י
  • Aero
  • Aqua II – כפי שאפשר להבין מהשם שלהם, מדובר בשעוני צלילה במראה מודרני.

דגמים מיוחדים 

החברה מציעה סדרת שעונים מיוחדים בשם “Popeye & Friends”. בשעונים מופיעה דמותו של המלח המאויר המפורסם בעולם. לצד שעונים בודדים עם דמותו של פופאיי, ברוטוס או אוליב אויל, ניתן לרכוש אריזה מיוחדת עם שלושה שעונים המגיעים בפחית דמויית פחית התרד שאותה היה שותה פופאיי בסרטים המצוירים.

שעוני פופאיי וחברים
שעוני פופאיי וחברים
שעוני פופאיי וחברים
שעוני פופאיי וחברים

גם אם אתם סנובי שעונים, אנחנו מבטיחים לכם שמדובר בשעונים שלא תוכלו להישאר אדישים כלפיהם ואנחנו מאמינים שהם יצליחו להוציא ממכם לפחות חיוך …

אריזת מתנה מהודרת לשעוני הפופאיי וחברים
אריזת מתנה מהודרת לשעוני הפופאיי וחברים

UNDONE WATCHES – החזון 

בראיון למגזין ESQUIRE עם הגעת UNDONE לארצות הברית סיפר יאנג על החזון של החברה –

“אנו בהחלטו מאמינים שהתאמה אישית היא היוקרה החדשה. יוקרה טמונה באינדיבידואליות, שעניינה יצירת מוצר ייחודי לבעלים, תוך שימוש בחומרים איכותיים וגימורים לבקשת הלקוח. מאז עידן הייצור ההמוני, הצרכנים שוכחם אט אט את ההגדרה האמיתית של יוקרה – הכוח והחופש להכין מוצר בדרך שלך. אנו רוצים להבטיח שמקור היוקרה לא יישכח ולכן אנו כאן כדי לדחוף את הפילוסופיה הזאת שוב על ידי הצעת שעונים בהתאמה אישית במחיר בר השגה”.

עוד שעון "מיוחד" של UNDONE WATCHES.
עוד שעון “מיוחד” של UNDONE WATCHES.

UNDONE WATCHES – לסיכום

UNDONE WATCHES היא אחת מחברות המיקרוברנד המעניינות ביותר. מאחוריה עומד מייקל יאנג, מקצוען שרכש לעצמו שם מכובד בקרב חובבי ואספני שעוני רולקס. יאנג הביא את הידע שלו מיישון לוחות ושחזור שעונים לחברה שלו והוא מאפשר ללקוחות לבצע כמעט כל שינוי שעולה על דעתם בשעון שלהם. כמו חברות אחרות, גם יאנג התחיל בפרויקט קיקסטארטר. כמו יצרניות מיקרוברנד מוצלחות אחרות, גם יאנג מצליח לגרוף סכום גבוה פי כמה מהסכום הראשוני אותו הוא ביקש. מכאן אנו רואים את כל התחנות המתבקשות מאליהן – הרחבת המשרדים, הרחבת היצע השעונים, קשר ישיר ורציף עם לקוחות החברה. חשוב לציין את העובדה ש-UNDONE WATCHES מציעה שעונים לנשים, משהו שכמעט ולא ראינו בקרב יצרניות המיקרוברנד וכמובן את המהדורות המיוחדות של שעוני החברה – שעוני הפופאיי וחברים. גם אם אתם לא רואים את עצמכם רוכשים שעון של החברה, אנחנו מזמינים אתכם לבקר באתר של החברה ולהתרשם מחווית הגלישה הייחודית שהוא מציע ולהכיר את הדגמים השונים של שעוני החברה.