בשבועיים האחרונים הכרנו כאן באתר מגוון קטן יחסית מהשעונים החדשים שהגיעו אלינו במהלך תערוכת Watches And Wonders ובשבועות הקרובים נכיר עוד לא מעט שעונים כאלו, אבל התערוכה עצמה כבר הסתיימה והביתנים האחרונים של יצרניות שעוני היוקרה כבר קופלו מזמן מ-Palexpo שבז׳נבה וככל הנראה כבר מוכנים לתערוכה הבאה. אבל גם מבלי שנכיר את כל השעונים החדשים, אנחנו יכולים בהחלט לסכם את התערוכה, שנדמה כי השנה הציגה לנו יותר מאי פעם כי ליצרניות השעונים השונות אין יותר מדי מה לחדש לנו וההתרחשויות המעניינות יותר בכלל לא קשורות לשעונים. Watches & Wonders 2024 – האקשן בכלל מאחורי הקלעים? מוזמנים לגלות ביחד איתנו.

את ההיסטוריה של עולם תערוכות שעוני היוקרה אנחנו מקווים שאנחנו לא צריכים להזכיר לכם. את הסיפור על הקמתה של תערוכת Watches And Wonders שקמה בעקבות ביטולה של תערוכת שעוני היוקרה האייקונית באזלוורלד סיפרנו כבר מספר פעמים בהזדמנויות שונות ובכתבות שונות כאן באתר.

באופן כללי, Watches And Wonders לא באמת שונה במהות שלה מתערוכת באזלוורלד. מיטב יצרניות שעוני היוקרה (מינוס קבוצת סווטש והמותגים שלה …) מתקבצות להן לשבוע שבו הן מציגות את השעונים החדשים שלהן לצד דגמים בולטים, כשהן מעניקות הזדמנות לאנשי התעשייה, משווקים ועיתונאים מרחבי העולם להתרשם מהדגמים החדשים, כשהם נהנים מקוקטיילים ואירועים שונים שמתקיימים במקביל לתערוכה. 

עם זאת, נדמה כי התערוכה השנה בכל זאת שונה מתערוכות קודמות, אם כי לא בגלל מה שקורה בדוכנים של יצרניות שעוני היוקרה אלא בעיקר בגלל מה שקורה מאחורי הקלעים.

בשבוע שעבר דיווחנו על הראיון הנדיר שהעניק מנכ״ל רולקס למגזין שוויצרי שבו הוא ביקר את המותגים שלא משתתפים בתערוכה אבל מציגים בכל זאת באותו שבוע במיקומים שונים בעיר ז׳נבה. מנכ״ל רולקס אפילו השתמש בביטוי קצת לא שגרתי, כשהוא קרא לאותם מותגים ״פיראטים״. 

בכתבה ציינו כי מדובר בראיון נדיר מאוד של אחד האנשים החזקים ביותר בתעשיית שעוני היוקרה, שקולו כמעט ולא נשמע בעבר. דופור, כמו החברה שהוא עומד בראשה, לא מתבטא כלל בנושאים שקשורים לחברה עצמה, כך שזה היה מעניין מאוד לגלות ראיון בהשתתפותו. 

בשבוע החולף התברר כי הראיון הזה עורר לא מעט עניין לא רק אצלנו, אלא גם במגזיני שעוני יוקרה רבים מסביב לעולם. מגזינים שפנו לרולקס בבקשה לקבל הבהרה להתבטאות של דופור, חשבו-קיוו כי מישהו במחלקת ה-PR של רולקס יספק תגובה בסגנון ״הביטוי הוצא מהקשרו״ או ניסיון לתקן את אותה התבטאות, אך למרבה הפליאה התגובה שהם קיבלו הייתה כי ״כן, מנכ״ל החברה אכן אמר את אותו משפט״. 

אם חשבנו כי מדובר בפליטת פה כלשהי של דופור, בתור מישהו שלא מנוסה בראיונות וכאמור נמנע מראיונות ומגע ישיר עם התקשורת, מסתמן כי מדובר בהתבטאות מחושבת מאוד. 

Watches & Wonders 2024 - האקשן בכלל מאחורי הקלעים?
Watches & Wonders 2024 – האקשן בכלל מאחורי הקלעים?

בניגוד לקו הכללי שאותו ניסה לשדר דופור בראיון, שבו הוא ניסה להציג אחדות ושיתוף פעולה בעולם שעוני היוקרה בין המותגים השונים, נראה כי דווקא ההתבטאות הזאת חושפת את הכעס של דופור וככל הנראה שאר חברי הנהלת Watches And Wonders כלפי אותם מותגים שמציגים בז׳נבה אבל לא משתתפים בתערוכה ולמעשה גונבים קצת מתשומת הלב של העיתונאים, אנשי התעשייה והקהל שמגיע לתערוכה. 

הראיון הזה וההתבטאות הזאת סיפקו גם הזדמנות לעמוד על הבדל משמעותי בולט בין תערוכת Watches And Wonders לבין תערוכת באזלוורלד. בעוד תערוכת באזל נוהלה לאורך עשרות שנים על ידי הנהלת התערוכה, שהייתה חברה עצמאית ולא בשליטה של אחת או יותר מיצרניות השעונים, את Watches And Wonders מנהלת קרן שבראשה עומדים המותגים החזקים והגדולים בתערוכה – רולקס, פטק פיליפ וקרטייה. 

אמנם אפשר לטעון כי ללא אותם מותגים, יכול להיות שתערוכת Watches And Wonders כלל לא הייתה נערכת, אבל מצד שני אותם מותגים קיבלו כוח עצום לידיהם, כשהם למעשה הפכו למנהלים של מועדון חברים סגור, כשהם קובעים מי יכול להיכנס אליו ומי לא. 

בעיקר מפתיע לגלות כי למרות המספר הגדול של משתתפים בתערוכה, ביניהם מותגים שעבורם הייתה זו הופעת בכורה, אין מקום בתערוכה ליצרני השעונים העצמאיים, תהיה הסיבה אשר תהיה – עלויות גבוהות להשתתפות בתערוכה או אי הסכמה להשתתפות שלהם מצד המותגים שמנהלים את התערוכה. 

Watches & Wonders 2024 - האקשן בכלל מאחורי הקלעים?
Watches & Wonders 2024 – האקשן בכלל מאחורי הקלעים?

אבל אם חשבנו שזאת המיני-שערוריה היחידה מהראיון של דופור, מתברר כי גם ההתבטאות השנייה של דופור שאותה הזכרנו בשבוע שעבר, הייתה מאוד לא שגרתית או אם תרצו – מאוד לא שוויצרית. 

אנחנו מתכוונים כמובן לעובדה שדופור סיפר כי הוא פנה באופן אישי לניק הייק, מנכ״ל קבוצת סווטש וביקש ממנו כי המותגים של קבוצת סווטש יחזרו להשתתף בתערוכה. דופור אמר כי הייק אמר לו כי קבוצת סווטש ״תעשייתית מדי״ וכי הוא לא רואה ערך בהשתתפות שלה בתערוכות כלשהן.

גם כאן מתברר כי מדובר בהתבטאות-חשיפה מאוד לא שגרתית מצידו של דופור. לא בטוח שניק הייק העלה בדעתו כי דופור יחשוף את העובדה שהם נפגשו באופן אישי ואת התשובה שלו לדופור. 

האם גם כאן מדובר בהתבטאות מחושבת מאוד ולא בפליטת פה? האם דופור ניסה לשדר משהו בעזרת החשיפה הזאת? יכול להיות. מה שרבים מעריכים הוא כי החשיפה של דופור למעשה סתמה את הגולל על האפשרות שקבוצת סווטש או מי מהמותגים שלה ישתתף בתערוכה בשנים הקרובות, שכן הייק לא ירצה להיראות כמו מישהו שהושפע מדופור או התחרט על ההתבטאות שלו. 

מה עם שעונים?

אם אתם שואלים את עצמכם מה עם קצת שעונים, אז תרשו לנו באמת להתייחס קצת גם לשעונים החדשים שהושקו במסגרת התערוכה. אמנם כפי שציינו, עד היום הכרנו חלק קטן מאוד מאותם שעונים, אבל אנחנו מתארים לעצמנו שכבר הספקתם לראות ברחבי הרשתות החברתיות את מרבית ההשקות והשעונים החדשים. רגע, אמרנו שעונים חדשים? טוב נו, תרשו לנו לדייק. נדמה כי מה שבאמת ראינו השנה זה הרבה פחות שעונים חדשים והרבה יותר שעונים ישנים. 

התערוכה הזאת וההשקות שקיבלנו במסגרתה רק מחזקות את ההרגשה של רבים שליצרניות שעוני היוקרה כבר כמעט ואין מה לחדש בעולם שעוני היוקרה. בין אם מדובר ביצרנית כמו רולקס, שהשיקה שעונים שהחידוש בהם מסתכם בפרטים כמו בזל חדש או גוון חדש ללוח השעון, בין אם מדובר בפטק פיליפ שמשיקה שעון שכבר ראינו בשנה שעברה, אבל בעוד בשנה שעברה הוא הגיע במהדורה מוגבלת, הפעם הוא מגיע בייצור סדרתי ומצטרף לקולקציה הקבועה של החברה ובין אם מדובר ביצרנית כמו זניט שהולכת – פעם נוספת – אל מעמקי הארכיון שלה ומוציאה משם שעון נוסף שהיא יכולה להציג במהדורת Re-Issue כזאת או אחרת. 

ז׳נבה בזמן התערוכה
ז׳נבה בזמן התערוכה

אנחנו מודעים לעובדה שמדובר בתעשייה עם מותגים בני מאות שנים, שמתבססת בסופו של דבר על רעיון פשוט בן מאות שנים של קפיץ וגלגלי שיניים המחוברים אליו ומציגים את השעה, כשנראה כי לאורך השנים ראינו כבר כמעט כל קומפליקציה אפשרית, שילוב חומרים אפשרי או גוון כזה או אחר בשימוש בתעשייה הזאת, אבל האם באמת אף יצרנית שעונים לא יכולה להתאמץ קצת יותר ולנסות באמת לחדש ולהשיק שעון חדש או דגם חדש, או שאולי הציפיות שלנו פשוט גבוהות מדי?

אם ניקח חברות כמו רולקס או פטק פיליפ, הרי שאנחנו רואים כי לפעמים עובר כמעט עשור עד שהן מציגות דגם חדש של שעון. הדגם החדש ביותר בקולקציה של רולקס הוא כמובן ה-1908, שגם הוא לא באמת נראה כמו משהו חדש, אלא יותר כמו שדרוג של סדרת הצ׳ליני של החברה. אם אנחנו מסתכלים על אודמר פיגה, הרי שהקולקציה החדשה של החברה, ה-Code 11.59 הגיעה אחרי כמעט ארבעה עשורים שבהם לא קיבלנו שעון חדש מהמותג הזה. חשוב להדגיש – כשאנחנו מדברים על דגם חדש או קולקציה חדשה, אנחנו מדברים על שעון חדש לחלוטין ולא רויאל אוק בחומר חדש או עם לוח חדש או בקוטר קטן – גדול יותר. 

אז האם הציפיות שלנו פשוט גבוהות מדי? האם אנחנו צריכים פשוט להתרגל לעובדה שאם אנחנו חובבי שעוני יוקרה, אנחנו צריכים להתלהב גם מתוספת של גוון אפור לבזל של שעון ה-GMT של רולקס? התשובה היא כנראה איפשהו באמצע. אנחנו תמיד נשמח לראות עוד גרסה של הרויאל אוק, ה-GMT MASTER II או הספידמאסטר של אומגה, אנחנו כן נשמח אם אותה גרסה תציג משהו באמת חדש כמו סנופי שנע בגב השעון או מנגנון מתקדם יותר. בסופו של דבר, הגרסאות השונות פשוט עוזרות למגוון רחב יותר של חובבי שעוני יוקרה למצוא את השעון שמתאים להם. מצד שני, אנחנו נשמח הרבה יותר לקבל דגמים חדשים, גם אם אנחנו אוהבים אותם הרבה פחות מאשר עוד שעון GMT MASTER או וורלד טיימר של פטק פיליפ. 

לסיכום – Watches & Wonders 2024 – האקשן בכלל מאחורי הקלעים?

שני חלקי הכתבה שלנו מתחברים ביחד לסיכום הכתבה שלנו. אם הדבר הסוער ביותר והמעניין ביותר שמגיע אלינו מתערוכת שעוני היוקרה הגדולה בעולם הוא התבטאות של מנכ״ל רולקס וחשיפה של פגישה אישית שלו עם מנכ״ל קונגלומרט השעונים הגדול בעולם שלא משתתף בתערוכה, כנראה שליצרניות השעונים אין באמת יותר מדי מה לחדש לנו בעולם שעוני היוקרה או שהן פשוט לא מעוניינות לעשות זאת. יהיה מעניין לראות אם תערוכת Watches And Wonders תצליח לחדש לנו מעט בשנים הקרובות או שאולי היא עתידה ללכת בדרכה של תערוכת באזלוורלד ז״ל …